X
Annons
X

Överläkaren: Så ska den viktiga frukosten se ut

En rejäl frukost ställer vår kroppsklocka och förbättrar ämnesomsättningen. Det är ett av resultaten i svensk-israelisk diabetesforskning som tyder på att mat påverkar oss olika beroende på när vi äter den. "Frukostmålet är väldigt viktigt för hela dygnet", säger professor Bo Ahrén.

Läs mer om Måltidstajming
Efter reklamen visas:
Tajmar du dina måltider rätt?

En balanserad frukost med fibrer och fullkorn, men som även innehåller protein från exempelvis ägg, sill eller det som forskarna själva använde i sina studier: vassle.

Så beskriver Bo Ahrén den perfekta frukosten. Han är överläkare, vice rektor på Lunds universitet och professor i klinisk metabol forskning.

– Det vi sett är att frukostmålet är väldigt viktigt för hela dygnet. Jag tror att svenskarna nu för tiden äter ganska bra, men att några kanske slarvar med frukosten, säger Bo Ahrén.

Annons
X

De senaste åren har han tillsammans med forskare vid universitetet i Tel Aviv publicerat en rad studier kring frukostens betydelse.

För tre år sedan kunde de i försök som lyftes fram på ledarplats i den tongivande tidsskriften Diabetes care visa att typ-2-diabetiker som hoppade över frukost fick förhöjda blodsockernivåer efter både den följande lunchen och middagen. Frukosten bidrog alltså till att stabilisera ämnesomsättningen under hela dagen.

I vardagen är det viktigaste att äta en balanserad frukost med fibrer, men alltså även med protein.

I ett försök delades 18 deltagare in i två grupper som fick exakt samma sorts mat. Men medan en grupp fick 46 procent av energin vid frukost, 40 procent vid lunch och 14 procent till middag, så fick den andra gruppen äta i omvänd ordning: liten frukost större lunch och störst middag. Trots att maten alltså var lika hade de som åt stor frukost betydligt stabilare blodsocker än de som åt stor middag.

Den perfekta frukosten enligt professor Bo Ahrén skulle exempelvis kunna bestå av ägg, fullkornsbröd med ost och tomat, yoghurt med bär och fröer. Illustration: Liv Widell

Nyligen kunde forskarteamet i en annan studie visa att den positiva effekt man sett av frukostätandet hänger ihop med en aktivering av de så kallade klockgener som finns i kroppen.

Vår inre tideräkning – den cirkadiska rytmen – styrs styrs till största delen av en huvudklocka som sitter i hjärnan och som i hög grad följer dygnets växlingar mellan ljus och mörker. Men ute i cellerna i våra inre organ finns klockgener som verkar oberoende av huvudklockan.

Professorerna Bo Ahrén och Maria Lennernäs Wiklund. Foto: Gunnar Menander/Lunds universitet och Jurek Holzer

Om vi äter och sover på sätt som rubbar dygnsrytmen riskerar dessa klockor att hamna i otakt vilket anses kunna resultera i bland annat viktuppgång och i att kroppens hormoner utsöndras vid fel tillfälle.

– Klockgenerna reglerar dygnsvariationen som finns i väldigt många biologiska processer, och dessa klockgener stördes av att inte äta frukost, säger Bo Ahrén.

I ett försök lät forskarna deltagarna dricka vassleprotein före frukosten. Det visade sig ha en uttalat balanserande effekt på blodsockret även vid dagens senare måltider. Den effekten har andra forskare i Lund tidigare sett även för fiberrikt fullkorn från korn och råg.

– I studien tittade vi speciellt på vassleprotein, där effekten var starkare än från andra sorters protein. Men i vardagen är det viktigaste att äta en balanserad frukost med fibrer, men alltså även med protein, som ju också finns i exempelvis ägg och sill, säger Bo Ahrén.

Han är specialiserad på de hormoner som reglerar ämnesomsättningen och även hunger- och mättnadskänslor.

Den som hoppar över frukost tycks få lägre nivåer av hormonet GLP-1. Det utsöndras i tarmen efter en måltid och verkar genom att stimulera produktionen av insulin, som i sin tur reglerar blodsockret.

Även de hormoner som reglerar hunger- och mättnadskänslor påverkas av när vi äter.

Maria Lennernäs Wiklund är professor i arbets- och folkhälsovetenskap vid Gävle universitet och den som Livsmedelsverket hänvisar till i frågor som rör måltidstajming. Hon påpekar att vi tycks ha en inbyggd drift att äta efter och före dygnsvilan.

– Det är då hungerkänslorna är som störst. Om vi går och lägger oss hungriga riskerar nattsömnen att störas, men på kvällen tar det längre tid för kroppen att ta upp blodsocker ur blodbanan. Om vi tittar på djur som älgar så har de en dragning åt att äta större andel kolhydrater på morgonen än på kvällen, säger Maria Lennernäs Wiklund.

Annons
X
Annons
X
Annons
X

Den perfekta frukosten enligt professor Bo Ahrén skulle exempelvis kunna bestå av ägg, fullkornsbröd med ost och tomat, yoghurt med bär och fröer. Illustration: Liv Widell

Bild 1 av 2

Professorerna Bo Ahrén och Maria Lennernäs Wiklund.

Foto: Gunnar Menander/Lunds universitet och Jurek Holzer Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X