Annons

”Överskuldsättning ett allvarligt problem”

Foto: Malin Hoelstad

Lånekarusellen runt Sonny hade kunnat stoppas innan han tog sitt liv – av ett centralt skuldregister. Det uppger kreditbolagen som lånade ut pengar till honom.

– Överskuldsättning är ett stort och allvarligt problem, säger Lendify:s vice vd Erika Eliasson.

Under strecket
Publicerad

Sonny var skuldsatt med hundratusentals kronor i lån till olika långivare.

Foto: Privat

Sonny blev 26 år.

Foto: Privat

Sonny var skuldsatt med hundratusentals kronor i lån till olika långivare.

Foto: Privat

SvD har berättat om Sonny, 26, som tog sitt liv i höstas och var skuldsatt med hundratusentals kronor i lån till olika långivare. Familjen är starkt kritiska till att bolagen lånat ut så mycket pengar trots Sonnys låga lön.

Svea Ekonomi skickade två räkningar till Sonny under hans sista år. Totalt rörde det sig om 5 000 kronor. Den första gällde ett avbetalningsköp och det andra fallet var ett inkassoärende.

Svea Ekonomis vd Lennart Ågren ser allvarligt på fallet.

– Det är beklagligt, säger Lennart Ågren och tillägger att innan Svea ekonomi medger egna lån görs alltid en bedömning av kundernas återbetningsförmåga.

Han tycker att det är positivt att det pågår en diskussion om att införa ett centralt skuldregister även i Sverige.

– Det har införts i Norge och det har gjort stor skillnad för företagen att bedöma kundernas betalningsmöjligheter, det har blivit mycket bättre, säger Lennart Ågren.

Sonny var skuldsatt med hundratusentals kronor i lån till olika långivare.
Sonny var skuldsatt med hundratusentals kronor i lån till olika långivare. Foto: Privat

Bank Norwegian var ett av de bolag som lånade ut pengar till Sonny. De uppger att de gör noggranna kreditprövningar inför varje lån.

– Vi erbjuder inte lån till kunder som har betalningsanmärkning eller är under 23 år, säger Norwegians kommunikationschef Kai-Morten Terning.

Annons
Annons

Sonny blev 26 år.

Foto: Privat

Han beklagar att familjen inte fick svar när de vände sig banken med sina frågor.

– Vi försöker att besvara förfrågningar så fort som möjligt och eftersom familjen inte fått svar är det ett fel från vår sida, säger Kai-Morten Terning.

Avsaknaden av ett centralt skuldregister är ett stort problem för kreditbolagen. Det säger fler av de företag som lånade ut pengar till Sonny.

Vi kan lika lite som andra kreditgivare helt undanröja risken för att människor som inte har rätt ekonomiska förutsättningar får låna pengar

– Fallet ni tar upp visar att ingen process är hundraprocentigt säker. Vi kan lika lite som andra kreditgivare helt undanröja risken för att människor som inte har rätt ekonomiska förutsättningar får låna pengar, säger Erika Eliasson som är vice vd på Lendify.

Kreditbolaget C Finance medger att man borde ha berättat för Sonnys anhöriga att skulderna skrevs av när dödsboutredningen var klar.

– Vi har brustit i våra rutiner, säger Maria Mikhael som är kreditchef på C Finance.

Sonny hade lånat 5 000 kronor via deras lånetjänst Flexlimit, som erbjuder högkostnadskrediter. Eftersom han alltid betalade av i tid förstod de inte att han var överskuldsatt, säger hon.

Snabblåneföretaget Ferratum avböjer att kommentera Sonnys fall.

– Tyvärr kan eller får vi inte kommentera enskilda fall, säger Ferratums Sverigechef Georgios Sideris.

Han uppger i övrigt att Ferratum gör de kreditprövningar som lagen kräver.

Sonny blev 26 år.
Sonny blev 26 år. Foto: Privat
Annons
Annons

Inkassobolaget Intrum drev in några av Sonnys skulder på uppdrag av andra kreditföretag. De bekräftar att alla ärendena är avslutade hos dem sedan december förra året, men uppger också att de aldrig fick några frågor från familjen.

– Vi ser inte någon information om att någon har begärt att få ut en avslutsbekräftelse. Vi delger ingen övrig information och kan inte heller kommentera enskilda ärenden på grund av lagstadgad tystnadsplikt, säger Intrums pressansvarige Niclas Strahner.

Av de nio kredit- och inkassobolag som Sonny haft skulder till var det bara Klarna som svarade familjen och berättade att ärendet var avslutats efter dödsboutredningen.

– Vi gör alltid en kreditbedömning för att säkerställa att personen har god betalningsförmåga, säger Klarnas pressansvarige Niklas Gillström.

Qliro uppger att man inte kan se att familjen kontaktat dem. Bolaget uppger att det bara var ett fåtal mindre köp som beviljades i Sonnys fall.

– Alla större privatlåneansökningar har avslagits med anledning av att vi har bedömt att tillräckligt god återbetalningsförmåga inte funnits, säger Andreas Frid som är pressansvarig hos Qliro.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons