Annons

P-avgifter – en kassako för kommunerna

Parkeringsregler handlar om trafiksäkerhet.
Parkeringsregler handlar om trafiksäkerhet. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Att parkera fel är inget brott – parkeringsböter är i själva verket felparkeringsavgifter. Oavsett namn svider de i plånboken, men genererar intäkter till kommunerna trots att många struntar i att betala.

Under strecket
Publicerad

I fjol utfärdades det nästan 1,6 miljoner felparkeringsanmärkningar i Sverige, enligt Transportstyrelsen.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 6

Parkeringsbolag sköter kontrollen av parkeringarna. Huvudprincipen för att stanna eller parkera är att du inte får göra det så att fara uppstår eller så att du hindrar eller stör andra.

Foto: Claudio Bresciani/TT Bild 2 av 6
Foto: Transportstyrelsen Bild 3 av 6
Foto: Transportstyrelsen Bild 4 av 6
Foto: Transportstyrelsen Bild 5 av 6
Foto: Transportstyrelsen Bild 6 av 6

I fjol utfärdades det nästan 1,6 miljoner felparkeringsanmärkningar i Sverige, enligt Transportstyrelsen.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 1

Det är så förargligt när du kommer tillbaka till bilen och ser lappen. ”Jag skulle ju bara…”, tänker du och förbannar att du inte hann tillbaka i tid eller läste skyltarna ordentligt.

Lars Hammar på Transportstyrelsen förklarar att skillnaden mellan böter och parkeringsanmärkningar med tillhörande parkeringsavgifter är vem som kan utfärda dem.

– Felparkering är inte ett brott med straffansvar som ger böter. Kommunerna får meddela felparkeringsanmärkningar och de bestämmer även avgifterna för dem, säger han.

Även markägare kan bestämma och då kallas parkeringsavgiften för kontrollavgift. Ofta är det parkeringsbolag som bevakar de parkeringarna.

I fjol utfärdades det nästan 1,6 miljoner felparkeringsanmärkningar i Sverige, enligt Transportstyrelsen.
I fjol utfärdades det nästan 1,6 miljoner felparkeringsanmärkningar i Sverige, enligt Transportstyrelsen. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Varför finns då dessa parkeringsregler? Det handlar om trafiksäkerhet även om man inte alltid ser logiken. Huvudprincipen för att stanna eller parkera är att du inte får göra det så att fara uppstår eller så att du hindrar eller stör andra.

Annons
Annons

Parkeringsbolag sköter kontrollen av parkeringarna. Huvudprincipen för att stanna eller parkera är att du inte får göra det så att fara uppstår eller så att du hindrar eller stör andra.

Foto: Claudio Bresciani/TT Bild 1 av 1

Tiden som bilen står parkerad spelar roll – och inte enbart när du köper en parkeringsbiljett. På vardagar får du till exempel parkera på en gata eller allmän väg i högst 24 timmar, om inget annat anges. Alla känner inte till det.

Hundratusentals anmärkningar blev alltså inte betalda.

Stockholm har de högsta felparkeringsavgifterna med som mest 1 300 kronor. Ställer du bilen mot färdriktningen, på ett cykelfält eller ett övergångsställe, till exempel, så kostar det så mycket. I andra kommuner är avgifterna lägre. I Eskilstuna, till exempel, är det högsta beloppet 1 000 kronor och det lägsta 500 kronor. Det högsta gäller om du parkerar på plats för funktionsnedsatta och inte har ett giltigt tillstånd. Lägsta avgiften gäller exempelvis om du står längre än du har betalat för.

Hur ofta parkerar vi då fel? Transportstyrelsen har statistik över antalet utfärdade parkeringsanmärkningar per kommun och år. Förra året var det sammanlagt nästan 1,6 miljoner. Av dessa var det drygt 1 375 000 som betalades och knappt 7 900 som undanröjdes, det vill säga som överklagades och visade sig vara felaktiga. Hundratusentals anmärkningar blev alltså inte betalda.

Parkeringsbolag sköter kontrollen av parkeringarna. Huvudprincipen för att stanna eller parkera är att du inte får göra det så att fara uppstår eller så att du hindrar eller stör andra.
Parkeringsbolag sköter kontrollen av parkeringarna. Huvudprincipen för att stanna eller parkera är att du inte får göra det så att fara uppstår eller så att du hindrar eller stör andra. Foto: Claudio Bresciani/TT

En totalsumma över hur mycket pengar vi är skyldiga att betala vid felparkering går inte att få fram. Statistiska centralbyrån har statistik över offentlig ekonomi men felparkeringsavgifterna är inte redovisade separat.

Annons
Annons
Foto: Transportstyrelsen Bild 1 av 4
Foto: Transportstyrelsen Bild 2 av 4
Foto: Transportstyrelsen Bild 3 av 4
Foto: Transportstyrelsen Bild 4 av 4

Ett överslag ger ändå att det i runda tal blir 750 miljoner kronor på ett år. Då har vi multiplicerat 1,5 miljoner (lågt räknat) utfärdade felparkeringsanmälningar med 500 kronor per styck (också det lågt räknat).

Tycker du att du fått betala för mycket för att bakhjulet stod utanför parkeringsrutan, vilket är en felparkering? Var glad för att du inte i stället körde för fort och befann dig i Finland eller i Schweiz. Då handlar det om böter som är baserade på din inkomst. Bötesbelopp på hundratusentals kronor, och mer än det, förekommer. I jämförelse med det är en felparkeringsavgift småpotatis.

Förstår du skyltarna?

Foto: Transportstyrelsen

Du får parkera högst två timmar i följd. Det gäller dygnet runt, veckans alla dagar. Klockan 8–18 måste du betala en avgift.

Foto: Transportstyrelsen

Klockan 8–18 får du parkera högst två timmar i följd och du måste betala en avgift. Övrig tid får du parkera.

Foto: Transportstyrelsen

Du får parkera, men klockan 8–18 får du parkera högst två timmar i följd och måste betala avgift. Den som bor i området kan ha ett särskilt tillstånd och får parkera enligt särskilda villkor.

Foto: Transportstyrelsen

Du får parkera, men klockan 8–18 måste du betala avgift. Klockan 18–24 på tisdagar är det parkeringsförbud (även om tisdag är en helgdag, eller dag före helgdag).

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons