Annons

Olof Palmes bilar: Saabarna och ”Palmes lilla röda”

Olof Palmes liv tycks dissekerat i detalj. Men en sak har lämnats i skuggan. Det är dags att upptäcka Palme och hans bilar. Om hur han köpte Saab för sin ovana att sitta på ena benet.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Det är vintervardag grå som bly. För Olof Palme betydde det på 60-talet som vanligt tennis med vännen Harry Schein. I sista minuten kliver han ur sin lilla röda Neckar Jagst. Vems den ljusblåmetallic Ford Mustangen i cabrioletutförande är? Just det: Harry Scheins. Båda herrarna tog här begreppet "parkera huller om buller" till en osannolikt hög nivå.

Foto: Arne SchweitzBild 1 av 1

1 / 9

"Hade jag aldrig vågat när jag var kommunikationsminister!"

Det är vintervardag grå som bly. För Olof Palme betydde det på 60-talet som vanligt tennis med vännen Harry Schein. I sista minuten kliver han ur sin lilla röda Neckar Jagst. Vems den ljusblåmetallic Ford Mustangen i cabrioletutförande är? Just det: Harry Scheins. Båda herrarna tog här begreppet "parkera huller om buller" till en osannolikt hög nivå.
Det är vintervardag grå som bly. För Olof Palme betydde det på 60-talet som vanligt tennis med vännen Harry Schein. I sista minuten kliver han ur sin lilla röda Neckar Jagst. Vems den ljusblåmetallic Ford Mustangen i cabrioletutförande är? Just det: Harry Scheins. Båda herrarna tog här begreppet "parkera huller om buller" till en osannolikt hög nivå. Foto: Arne Schweitz

Det var höst 1969. En liten röd bil med det fantasieggande namnet Neckar Jagst susade fram på Stockholms gator. Bakom ratten satt Europas yngste regeringschef, den nyvalde statsministern Olof Palme. I passagerarsätet vännen Harry Schein. Plötsligt slog trafikljuset framför dem om till gult.

Statsministern hade två sekunder innan det skulle slå om till rött.

Palme tryckte gasen i botten. De 29 hästkrafterna råmade. Den nästan mikroskopiskt lilla bilen tog långsamt fart och det slog om till rött precis när de passerade. Palme vände sig då till Schein: ”Det där hade jag aldrig vågat medan jag var kommunikationsminister!”

Annons
Annons

Som statsråd invigde Olof Palme en teknikutställning på Teknorama i Stockholm – i en go cart.

Foto: Lennart NygrenBild 1 av 1

2 / 9

"Han var opraktisk och absolut ingen bilman"

Som statsråd invigde Olof Palme en teknikutställning på Teknorama i Stockholm – i en go cart.
Som statsråd invigde Olof Palme en teknikutställning på Teknorama i Stockholm – i en go cart. Foto: Lennart Nygren

Den 30 januari 1927 föddes Sven Olof Joachim Palme i den svenska överklassens kärna. Bilar fanns med, som en självklarhet, inte en hävstång till ett bättre liv.

Det blir tyst i telefonen 42 år senare när Olof Palmes son Mårten funderar på frågan om faderns relation till sina bilar.

– Han var opraktisk och absolut ingen bilman, men tyckte det var roligt att köra bil. Och han körde fort.

Annons
Annons

Tage Erlander med sin rådgivare Olof Palme 1960.

Foto: TTBild 1 av 1

3 / 9

Gröna folkvagnen fick bytas ut

Tage Erlander med sin rådgivare Olof Palme 1960.
Tage Erlander med sin rådgivare Olof Palme 1960. Foto: TT

Han rökte Kent och i september 1953 tog den 26-årige Olof Palme med frustande samhällsintresse vespan till nya jobbet på Kanslihuset. Med skrynklig överrock och alltjämt boende hemma på övre Östermalm klev han in den liten gråmurriga byggnaden på Helgeandsholmen som statsminister Tage Erlanders personlige assistent. Full av energi, respektlöshet och självironi.

Första bilen blev en grön folkvagn – den växande massbilismens normbil. Giftemål med Lisbet innebar radhus i progressiva stadsdelen Vällingby, sönerna Joakim och Mårten och behov av en större bil.

Frågan var vilken.

Han utvecklade då en teknik där han satte sig på sitt vänstra ben för att nå upp, något han utvecklade till en vana. Även när han körde bil.

Annons
Annons

Den röda Saab 95:an tog familjen till den hyrda lilla stugan i Idre på vinterloven.

Foto: SvD BildarkivBild 1 av 1

4 / 9

Saab blev familjen Palmes bil

Den röda Saab 95:an tog familjen till den hyrda lilla stugan i Idre på vinterloven.
Den röda Saab 95:an tog familjen till den hyrda lilla stugan i Idre på vinterloven. Foto: SvD Bildarkiv

Statsministerns stab – det som nu kallas statsrådsberedningen – bestod då av tre personer; Palme, den vassa sekreteraren fru Nyström och vänlige vaktmästaren Tage Hollner.

Det blev vaktmästare Hollner som genom livet blev den opraktiske Olof Palmes bilciseron. Vaktmästarens måg jobbade på Kransens bil i Midsommarkransen strax söder om Stockholm – som levererade samtliga av Palmes bilar. Den första en Volvo, men sedan låg tvåtaktsröken tung över Vällingby när Palme slog till på Saab 95:or – kombivarianten av Saabs tvåtaktare. Den första var klarblå och följdes av en serie röda Saab 95:or.

Annons
Annons

Rosa Taikon (t v) haffar Olof Palme när han parkerat sin lilla röda Neckar Jagst utanför Riksdagshuset. Bakom pressfotografen till vänster skymtar en svensk folkhemsbil av rang fram: En Volvo PV 544 med rejäl backlampa.

Foto: Olle Lindeborg/TTBild 1 av 1

5 / 9

Brukade sitta på ena benet

Rosa Taikon (t v) haffar Olof Palme när han parkerat sin lilla röda Neckar Jagst utanför Riksdagshuset. Bakom pressfotografen till vänster skymtar en svensk folkhemsbil av rang fram: En Volvo PV 544 med rejäl backlampa.
Rosa Taikon (t v) haffar Olof Palme när han parkerat sin lilla röda Neckar Jagst utanför Riksdagshuset. Bakom pressfotografen till vänster skymtar en svensk folkhemsbil av rang fram: En Volvo PV 544 med rejäl backlampa. Foto: Olle Lindeborg/TT

Att det blev Saab berodde på en ovana.

– Pappa brukade sitta på ena benet, säger Mårten Palme.

Olof Palme började skolan redan som 5-åring och nådde inte upp till bänken. Han utvecklade då en teknik där han satte sig på sitt vänstra ben för att nå upp, något han utvecklade till en vana. Även när han körde bil.

– Det var väl livsfarligt, han satt med gasade och bromsade med ett ben, och med frihjulet behövde han inte koppla, säger Mårten Palme.

Saabarna kördes ändå mest av Lisbet. Själv körde Olof Palme andrabilen.

Annons
Annons

Ännu i oskuldens tid. Olof Palme körde gärna fort – här vinkar han från sin Neckar Jagst på väg in till jobbet i Kanslihuset från Vällingby, där den lilla röda hade eget garage.

Foto: Arne SchweitzBild 1 av 1

6 / 9

"Den lilla röda"

Ännu i oskuldens tid. Olof Palme körde gärna fort – här vinkar han från sin Neckar Jagst på väg in till jobbet i Kanslihuset från Vällingby, där den lilla röda hade eget garage.
Ännu i oskuldens tid. Olof Palme körde gärna fort – här vinkar han från sin Neckar Jagst på väg in till jobbet i Kanslihuset från Vällingby, där den lilla röda hade eget garage. Foto: Arne Schweitz

I dag finns den fränt formgivna Fiat 500, en pastisch på originalet från 1960-talet. En del tror att Olof Palme körde just originalet, men det är fel. Han hade en licensbyggd Fiat 600 som bar namnet Neckar Jagst. Den var tysktillverkad, hade 29 hästkrafter och eget krypin i garagelängan i Vällingby invid Saaben. Palme själv reflekterade inte över det ovanliga i valet - men Neckar Jagst såldes bara i 500 exemplar i Sverige under åren 1964-67.

Med den lilla röda körde Palme från Vällingby in till kanslihuset i Gamla stan. Utan livvakter, Alltid i sista minuten; han satt ofta och jobbade långt in på kvällarna.

Den 3 september 1967 var dagen H – högeromläggningen. Olof Palme var kommunikationsminister och pojkarna i Vällingby fick klistermärken att sätta på cyklarna, med en pil åt höger.

Annons
Annons

Kungsgatan i Stockholm i det ögonblick som trafikanterna försiktigt fick byta sida, klockan fem på morgonen den 3 september 1967.

Foto: Jan Collsiöö/TTBild 1 av 1

7 / 9

Från vänstertrafik till högertrafik

Kungsgatan i Stockholm i det ögonblick som trafikanterna försiktigt fick byta sida, klockan fem på morgonen den 3 september 1967.
Kungsgatan i Stockholm i det ögonblick som trafikanterna försiktigt fick byta sida, klockan fem på morgonen den 3 september 1967. Foto: Jan Collsiöö/TT

Klockan är 05.30 samma dag. Den närmast mikroskopiskt lilla Neckarbilen letade sig trevande genom Stockholm och i bakgrunden hördes den vattenkylda fyrcylindriga motorn. Palme växlade taktfast. Den här gången var Harry Schein utbytt mot radioreportern Arvid Lagercrantz i passagerarsätet. Mikrofonen var på. De var på väg in i den vådliga trafikkarusellen Slussen, den modernistiska triumfen från 1935 som bland annat hade egenheten att kunna hantera både vänster- och högertrafik.

”Det känns lite spännande hur det går, jag vet ju inte riktigt vad som väntar”, sade Palme.

Annons
Annons

En av de sista bilbilderna med Olof Palme. Det är grått, kymigt 1985 när han stigit ur den då helt nya spjutspetsen för svensk bilindustri – en Saab 9000. Men privat körde han något betydligt diskretare, en Saab 900 GLi från 1984 som han köpte begagnad för att den råkade finnas i bilhallen i Midsommarkransen. Den behöll Lisbet Palme ända till 1996.

Foto: Kamerareportage/AOPBild 1 av 1

8 / 9

Den lilla röda ensam i garaget

En av de sista bilbilderna med Olof Palme. Det är grått, kymigt 1985 när han stigit ur den då helt nya spjutspetsen för svensk bilindustri – en Saab 9000. Men privat körde han något betydligt diskretare, en Saab 900 GLi från 1984 som han köpte begagnad för att den råkade finnas i bilhallen i Midsommarkransen. Den behöll Lisbet Palme ända till 1996.
En av de sista bilbilderna med Olof Palme. Det är grått, kymigt 1985 när han stigit ur den då helt nya spjutspetsen för svensk bilindustri – en Saab 9000. Men privat körde han något betydligt diskretare, en Saab 900 GLi från 1984 som han köpte begagnad för att den råkade finnas i bilhallen i Midsommarkransen. Den behöll Lisbet Palme ända till 1996. Foto: Kamerareportage/AOP

Under 1972 fick Olof Palme livvaktsskydd och började åka civil polisbil till jobbet. Den lilla röda Neckarbilen stod alltmer ensam i sitt lilla garage.

Strax efteråt utspelade sig ytterligare en central scen i Palmes billiv. Det hölls 18-årssmiddag för Olofs brorson Gunnar, senare känd som bland annat vd i Assi Domän.

Det var den 14 mars 1972 och det sorlade och skrattade i våningen på Sturegatan 36A på Östermalm hemma hos Olofs äldre bror, advokaten Claës Palme. Ideologiskt befann sig bröderna oceaner från varandra, men som bröder var de nära - även det varma släktdraget var typiskt för Olof Palme.

Under middagen lyste Olof plötsligt upp och vände sig till sin brorson: ”Du ska få en extrapresent – du ska få vår bil.”

Gunnar Palme ler genom telefonen 39 år efteråt.

– Lisbet såg förvånad ut, men det var fantastiskt roligt. Jag gick i Sigtuna, där fick man inte ha bil så jag fick gömma den i skogen. Det glömmer jag aldrig.

Annons
Annons

Sista bilen blev en Saab 900 GLi från 1984 med registreringsnumret ALB 919. Palme slog till på en GLi som till skillnad från den billigaste "GL" hade insprutning och 118 hästkrafter.

Foto: Bo SchreiberBild 1 av 2

Olof Palmes sista bil, en Saab 900 GLi från 1984 visas renoverad 2013 på bilmässan Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia i Jönköping.

Foto: Margareta G Kubista/TTBild 2 av 2

9 / 9

Sista bilen begagnad

Sista bilen blev en Saab 900 GLi från 1984 med registreringsnumret ALB 919. Palme slog till på en GLi som till skillnad från den billigaste "GL" hade insprutning och 118 hästkrafter.
Sista bilen blev en Saab 900 GLi från 1984 med registreringsnumret ALB 919. Palme slog till på en GLi som till skillnad från den billigaste "GL" hade insprutning och 118 hästkrafter. Foto: Bo Schreiber

Han fick hämta den lilla röda Neckarbilen på innergården bakom Kanslihuset invid Riksdagshuset samma sommar. Historien blev sedan kort. Senare samma år rullade högerhjulet ifrån bilen på en grusväg utanför Uppsala. Hjulet återbördades, men när sedan växellådan rasade byttes bilen jämnt upp mot en serviceverkstadsfaktura till Gunnar Palmes nya bil.

Summan var 137 kronor.

– Dumt nog, jag önskar jag hade kvar den, säger han.

Olof Palmes sista bil blev en Saab 900 GLi från 1984. Han ringde åter vaktmästare Hollners måg i Midsommarkransen. Det var första gången han skulle köpa begagnat.

– Den var gulrosaaktig, de gillade egentligen inte färgen, men tog den eftersom den stod inne i hallen, säger Mårten Palme.

Lisbet Palme hade kvar Saaben med registreringsnummer ALB 919 ända till 1996.

Olof Palmes sista bil, en Saab 900 GLi från 1984 visas renoverad 2013 på bilmässan Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia i Jönköping.
Olof Palmes sista bil, en Saab 900 GLi från 1984 visas renoverad 2013 på bilmässan Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia i Jönköping. Foto: Margareta G Kubista/TT

Fotnot: Reportaget om Palmes bilar publicerades första gången den 21 oktober 2011 i SvD:s Bil & Motor-bilaga.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons