Annons

Smiths närvaro är total

Patti Smith framförde hela debutskivan ”Horses" på Way Out West i Göteborg på lördagen.
Patti Smith framförde hela debutskivan ”Horses" på Way Out West i Göteborg på lördagen. Foto: Adam Ihse/TT
Under strecket
Publicerad

Way Out West, lördag. Zhala, Chic, Patti Smith med flera.

På de stora skärmarna intill scenerna får festivalbesökarna vänliga påminnelser om att dricka vatten (samt att källsortera) och termometern säger tjugosex grader. Inne i Linnétältet ska det snart bli ännu varmare. Med hjälp av videokollage, ett slarvigt upphängt batiktyg, kurdiska flaggan och två vindspel (som hon då och då boxar till med mikrofonen) så skapar Zhala ett eget rum på scenen. Den kitschigt godis- och konfettifärgade showen känns stundtals som ett konstprojekt – en parallell minivärld med egna regler. Medan beatsen till hennes spirituella danspop pumpas fram från en liten laptop så trollbinder hon med sin omfångsrika röst och konserten är olik allt annat jag sett under festivalens tre dagar. Vad hennes sidekick har för funktion är inte helt klart, men han verkar vara för Zhala något i stil med vad Bez var för Happy Mondays. Och när han tar på sig en uniformsjacka med texten "Ordningsvakt" och gnider sig mot den svenska flaggan är det helt i linje med Zhalas lek med symboler och invanda föreställningar. Under sista låten, hypnotiska dansgolvsmarschen "Prophet", så dansar han omkring helt naken. Men jag lägger knappt märke till tilltaget då Zhala redan har alla som befinner sig i tältet virade kring sitt lillfinger.

**Todd Terje & The Olsens, **som tyvärr spelar samtidigt, orsakar dagens första kö för att få komma in till dansområdet Dungen. Till sitt set har de adderat liveinstrument och bredvid DJ-podierna på scen har de klämt in ett helt trumset. Det hela känns som en lyxig bonus för horden av festivalbesökare som nu står och vickar på höfterna till ”Inspector Norse”.

Annons

Senare på dagen intar discolegendarerna Chic den stora Flamingoscenen och de gör det med bravur. Svänget är gudabenådat, hitsen avlöser varandra och publiken tycks knappt ta notis om att regnet gjort oss sällskap. Utöver egna katalogen, med låtar som ”I Want Your Love”, ”Good Times” och ”Le Freak”, så bränner de av ett gäng av alla de alster som gitarristen, låtskrivaren och producenten Nile Rodgers varit inblandad i, bland annat David Bowies ”Let’s Dance” och Diana Ross ”I’m Coming Out”. Och när de sen gör en Chicifierad version av Daft Punks ”Get Lucky” så lyckas de fånga in både de yngre festivalbesökarna och de lite mognare fansen, som varit med sedan discons barndom.

Strax efter intar en annan ikon scenen intill, då rockpoeten Patti Smith ska framföra hela sin debut ”Horses”. Smith ger ett ödmjukt intryck när hon stegar in på scenen och hon vinkar länge till alla som kommit för att lyssna. Det gör inget att Horses är ett ganska ojämnt album – inte heller gör den totala avsaknaden av dekor, projektioner, påkostade scenkläder eller shownummer någonting. (Det finns inte ens en backdrop med hennes namn på scen). Smith är en av få artister som inte behöver den typen av förstärkning för att nå ut. Hennes närvaro är så total och när hon inleder med de första raderna i ”Gloria” är det svårt, för att inte säga omöjligt, att inte bli träffad.

Fram mot kvällen tilltar det ihållande regnet och under hela dagen är det överfullt i Linnétältet – det enda spelstället med tak. Men det handlar lika mycket om att akter som Amason, Run The Jewels och Lorentz lockar en stor publik i sig. Långt innan Lorentz gjort entré så är det fullt både i och utanför tältet och den ständigt växande publikströmmen stoppas snart flera meter från ingången till att ta sig in.

Som sista band, samtidigt som First Aid Kit, så inleder Ride med en ljuv version av ”Leave Them All Behind”. Medan ljuskäglorna sveper genom mörkret låter shoegazebandet precis lika angelägna nu som under det nittiotal vi förknippar dem med.

Ett av lördagens sista band var First aid kit.
Ett av lördagens sista band var First aid kit. Foto: Adan Ihse/TT
Chic gjorde sin egen version av Daft Punks superhit ”Get Lucky.
Chic gjorde sin egen version av Daft Punks superhit ”Get Lucky. Foto: Adan Ihse/TT
Annons
Annons

Ett av lördagens sista band var First aid kit.

Foto: Adan Ihse/TT Bild 1 av 2

Chic gjorde sin egen version av Daft Punks superhit ”Get Lucky.

Foto: Adan Ihse/TT Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons