Annons

Clemens Poellinger:Be en bön för alla upp över öronen skuldsatta

På dagen 499 år efter att Martin Luther publicerat sina 50 teser har påve Franciskus landat i Sverige. Efter hundratals år av misstro hoppas de båda kyrkorna börja titta framåt i stället för bakåt. Platsen för försoning är ett Lund präglat av religiös, men också polisiär, närvaro.

Under strecket
Publicerad

Påve Franciskus vid ankomsten till Malmö Airport på måndagsförmiddagen.

Foto: Emil Langvad/TT Bild 1 av 1

Påve Franciskus vid ankomsten till Malmö Airport på måndagsförmiddagen.

Foto: Emil Langvad/TT Bild 1 av 1
Påve Franciskus vid ankomsten till Malmö Airport på måndagsförmiddagen.
Påve Franciskus vid ankomsten till Malmö Airport på måndagsförmiddagen. Foto: Emil Langvad/TT

Lund går i påvefeber. I dag är det 499 år sedan Martin Luther, församlingspräst i tyska Wittenberg, publicerade sina 95 teser. De betraktas allmänt som inledning till den reformation som kom att splittra kyrkan och som utgjorde den ideologiska överbyggnaden till blodiga krig som på 1600-talet i decennier ödelade stora delar av Centraleuropa.

En gigantisk storbildskärm väntar på att spegla försoningsgudstjänsten som under eftermiddagen äger rum i domkyrkan. Kravallstaket kantar gatorna i centrum och hela Lundagård, det inre området kring det gamla universitetsområdet, har dolts bakom höga stängsel klädda med gröna presenningar. Där bakom är säkerhetspådraget stort.

I går kväll patrullerade en grupp k-pistutrustade poliser området, medan en stor grupp gemensamt gick igenom vad som gällde i något som rent visuellt påminde om en militär drill utanför officersskolan Karlberg.

Annons
Annons

Stans hotellrum är bokade av medierepresentanter som sällan syns vid svenska evenemang, som Radio Vatican, den anglikanska kyrkans tidning och flera representanter för tyska Evangelisch.de. På Grand Hotel lyste flera vinröda skjortor med höga kragar, kännetecknande biskops rang, upp runt frukostbuffén. Konversationen kretsade såväl kring kyrkliga ting som om Zimbabwes inflation och huruvida det finns några lejon kvar i Afrika.

Varför inleda reformationens 500-årsjubileum just i lilla Lund? För 50 år sedan grundades Lutherska världsförbundet i staden. 50 år av ekumenisk dialog mellan lutheraner och katoliker har skapat ett förtroende efter hundratals år av misstro. Nu hoppas de båda kyrkotraditionerna sluta blicka bakåt och i stället se framåt.

– Länge var reformationen och påven varandras motsatser. Nu ser vi att det finns ett djupt andligt samband mellan reformationen och det katolska arvet. Jag ser detta som ett mycket viktigt möte på världsnivå, säger Anders Arborelius, ensam katolsk biskop för Stockholm och Sveriges stift.

Själva evenemanget ”From conflict to communion”, med Lutherska världsförbundet och Svenska kyrkan som värdar, avlöper i tre akter. Det första är ett inledningsevent som nu pågår på Malmö Arena medan påven och hans följe är på väg till lärdomsstaden. Akt två börjar med att påven hälsar på kungen och drottningen, varpå en försoningsgudstjänst celebreras i den 900-åriga domkyrkan på engelska, tyska och spanska, påve Franciskus, José Maria Bergoglios, språk.

Senare på eftermiddagen åker katolska kyrkans ledare minibuss tillbaka till Malmö Arena, där akt tre tar vid.

Egentligen ville påve Franciskus efter detta omedelbart åka tillbaka till Rom för att där fira den katolska alla helgons dag, som infaller den 1 november. Nu inleder han i stället den för katoliker viktiga dagen med en mässa på Swedbank Stadion i Malmö. ”För att tillgodose önskemålen från danska och svenska katoliker att fira en gemensam mässa med påve Franciskus.”

Många är de troende som bussats till den gråkalla tisdagsmorgonen i Malmö. Även jag har en biljett. ”Insläpp från 06.30” står det. Själva mässan börjar 09.30.

Påven på Swedbank Stadion, va? Den profana kapitalismens förkärlek för att klistra sitt varumärke på av skattemedel finansierad offentlig infrastruktur skorrar sällan så falskt som här. Be en bön för alla upp över öronen skuldsatta också.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons