Annons

OzzyPerfekt balans mellan Rosengård och Dramaten

Rapparen Ozzy.
Rapparen Ozzy. Foto: Dramaten

Malmö-rapparen Ozzy har tagit klivet från fritidsgården till nationalscenen. Ursprungligen från Somalia, men uppvuxen i Rosengård, är han den svenska hiphop-scenens kanske mest charmiga figur för tillfället.

Under strecket
Publicerad

Ozzy

Genre
Konsert
Var
Dramaten

Ibland behöver saker och ting sättas i perspektiv. Det har redan passerat 21 år sedan Petter släppte ”Mitt sjätte sinne”. Petter uppfann visserligen inte svensk hiphop, men det är ändå en milstolpe på många sätt, något av ett år noll inom scenen, även om det förstås fanns en ganska lång historia innan. Han samplade Luther Vandross på ”Vinden har vänt”, som någon slags, möjligen oavsiktlig, allegori över vart svensk musik då var på väg.

Två decennier senare sitter den unge Malmö-rapparen Ozzy på en tron och blickar ut över Dramaten. En smått osannolik utveckling, från snusdoftande fritidsgårdar till finaste nationell scen. Osman ”Ozzy” Maxamed är dessutom en osannolik figur i sammanhanget. Ursprungligen från Somalia, men uppvuxen i Rosengård, är han den svenska hiphop-scenens kanske mest charmiga figur för tillfället.

Han klär sig inte ”hiphoppigt” säger han själv, utan föredrar en casual, somaliskt brokig stil. När han lufsar runt på Dramatens scen och rimmar om Malmös diverse skuggsidor, bland graciösa dansare och skarpa skådespelare, blir det en spännande kontrast. Det är dock inte någon ny företeelse, här har såväl Mwuana som Seinabo Sey fångat publiken på sina egna vis.

Annons
Annons

Ozzys ord om sig själv, att han är en ”tjock, svart tjockis, före detta brottsling, uno gato poppis” blir brutal poesi i sammanhanget och skär som en vass kniv genom Dramaten. Det är avskalat och rått, men inte alls som Ken Ring eller Petter, detta är en helt ny generation. Och de oskrivna regler och trötta ramar som fanns inom svensk hiphop är sedan länge utraderade, Ozzy är bara sig själv. En somalisk kille från Rosengård som upptäckte den litterära potentialen i hiphop i unga år, och som i intervjuer har berättat att han drömmer om att sälja ut en spelning i Kiruna.

Musiken är inte helt originell, bas, virvel och pianoslingor följer hyfsat rådande trap-trender, men Ozzys ord är speciella, de fångar direkt ett intresse. När han tar sig an “Askungen” står hela publiken upp och jublar. Ozzy går runt och ger high-five till vänner, och försvinner stundtals spårlöst från scenen, upp i publiken. En violinist och körsångare ger en dramatisk underton till det hela, trots Ozzys absolut opretentiösa inställning.

Hans debutalbum från något år sedan lånar sin titel från Jonas Hassen-Khemiris roman ”Ett öga rött”, så visst finns det ambitioner och djup hos Ozzy, men det blir aldrig för mycket, balansen mellan Rosengård och Dramaten är helt perfekt avvägd.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons