Annons

Piloter vill riva upp avtal – chockade över nytt bolag

Nyligen visade SAS-chefen Rickard Gustafson upp det nya stora långdistansplanet A350. Nu vill han lägga de mindre regionalplanen i ett separat bolag.
Nyligen visade SAS-chefen Rickard Gustafson upp det nya stora långdistansplanet A350. Nu vill han lägga de mindre regionalplanen i ett separat bolag. Foto: Johan Nilsson/TT

SAS har hamnat i en ny stor konflikt med piloter och kabinpersonal. Facken protesterar mot att SAS vill skapa ett nytt bolag för regionalflyg och hävdar att det leder till dumpade villkor och flytt av jobb.

Under strecket
Publicerad

Lettiska Air Baltic använder redan Airbus A220. Nu funderar även SAS på att köpa planet.

Foto: AirbusBild 1 av 1

Ledningen för flygbolaget SAS håller på att ta ett nytt stort steg för att ställa om verksamheten och få ned kostnaderna. Redan för tre månader sedan stod det klart att vd Rickard Gustafson siktar på att göra förändringar när det gäller SAS regionalflyg.

Inför delårsrapporten som presenterades på onsdagen fick facken besked om att bolaget har tagit ytterligare ett kliv och slutit ett avtal med det danska fackförbundet FPU.

Avtalet gör att SAS kan dra igång ett regionalflygbolag som drivs med nyanställda som är medlemmar i FPU. Det har fått SAS nuvarande fackföreningar att ilskna till rejält.

– Vi blev chockade när vi fick beskedet och vi är väldigt upprörda både över SAS och FPU:s agerande. Nu har SAS ledning verkligen kört i diket för det här är ingenting som vi kan leva med, säger Wilhelm Tersmeden, ordförande för SAS-sektionen i Svensk pilotförening.

Även bland kabinpersonalen är missnöjet stort.

– Vi är oroliga för hur det här påverkar våra villkor och det är en stor besvikelse att vi inte blev inbjudna till någon dialog innan SAS tecknade avtalet med FPU, säger Viktoria Svensson, ordförande för SAS svenska kabinpersonal.

Annons
Annons

Lettiska Air Baltic använder redan Airbus A220. Nu funderar även SAS på att köpa planet.

Foto: AirbusBild 1 av 1

Ända sedan SAS stora kris 2012, när bolaget stod på konkursens rand, har det skett stora förändringar. Det har bland annat handlat om kraftigt försämrade anställningsvillkor för personalen.

Det är väldigt ineffektivt att blanda flygplanstyper i samma bolag.

Bolaget har också organiserats om. Ett av de stora stegen var när SAS flyttade verksamhet till ett nystartat irländskt dotterbolag som nu bland annat tar hand om flygningar mellan Skandinavien och London/Malaga.

På det viset kunde SAS sänka kostnaderna med 20–25 procent genom lägre sociala avgifter än i Skandinavien. Enligt Rickard Gustafson var det nödvändigt för att SAS skulle kunna konkurrera med lågkostnadsbolagen som har betydligt lägre kostnader.

Lettiska Air Baltic använder redan Airbus A220. Nu funderar även SAS på att köpa planet.
Lettiska Air Baltic använder redan Airbus A220. Nu funderar även SAS på att köpa planet. Foto: Airbus

Nu vill företagsledningen även dra igång ett nytt bolag för regionalflyg. Det ska ske i samband med att SAS kring 2022–2023 fasar ut äldre och lite mindre plan. De ska ersättas med nya regionalplan som är av en annan typ än de SAS använder i resten av bolaget.

– Det är väldigt ineffektivt att blanda flygplanstyper i samma bolag. Då blir det dyrare med underhåll, svårare med utbildning av piloter och så vidare, säger Rickard Gustafson.

Han betonar att det nya bolaget ska drivas på skandinaviska villkor och med skandinavisk personal. Men avtalen kommer att skilja sig mellan vanliga SAS som flyger med stora plan och SAS planerade nya regionalflygbolag som har mindre plan.

Annons
Annons

– Det är olika typer av verksamhet att flyga storskalig jetproduktion jämfört med att flyga regionalt. Jag har svårt att se att det ska vara så kontroversiellt att under vårt SAS-paraply anställa skandinaver med avtal anpassade för regional trafik, säger Rickard Gustafson.

Vi har kommit till en punkt där vi känner att vi inte kan samexistera med ledningen längre om vi inte löser de här frågorna.

Men enligt facken är beskedet kontroversiellt så det räcker till. De beskriver det som att SAS nu gjort upp med ett nytt fackförbund som gått med på betydligt sämre villkor än vad SAS piloter och kabinpersonal har i dag.

– Kabinpersonalen har sparat mycket pengar åt SAS genom våra försämrade avtal. Nu befarar vi att det blir ännu sämre och att de försöker flytta jobb till ett annat bolag, säger Viktoria Svensson.

Wilhelm Tersmeden säger att relationerna med ledningen stadigt försämrats de senaste åren, med ständiga konflikter som bland annat gäller Irlandsbolaget.

– Vi har kommit till en punkt där vi känner att vi inte kan samexistera med ledningen längre om vi inte löser de här frågorna. Nu måste de riva upp avtalet, säger Wilhelm Tersmeden som vill att regionaltrafiken ska hanteras inom vanliga SAS även i fortsättningen.

Nu är det fler saker som måste lösas innan SAS eventuellt drar igång det nya bolaget. Valet av nya plan är inte klart och det står mellan europeiska Airbus A220 och brasilianska Embraer E-jet E2. Båda använder en motor från Pratt & Whitney som har inkörningsproblem.

– Båda planen finns tillgängliga men de har också en motor som än så länge inte har den tillförlitlighet som man räknar med att ha, säger Rickard Gustafson.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons