Annons

Mikael Törnwall: Pionjären Musk riskerar att missa tåget

Foto: Stephan Savoia/AP

Om aktiemarknaden har rätt är Tesla unikt positionerat att dominera marknaden för elbilar. Men är det gårdagens eller framtidens marknad vd Elon Musk positionerat bolaget för? Tesla löper som andra pionjärer risken att starta en revolution – för att se hur någon annan tar hem spelet.

Publicerad

Biljätten GM tillverkade nästan 100 gånger fler bilar än Tesla under tredje kvartalet. Ändå tycker aktiemarknaden att de båda bolagen är i stort sett lika mycket värda, 62 respektive 52 miljarder dollar.

Bakom det ligger såklart antagandet att det är Tesla och inte GM som kommer att dominera framtidens marknad för självkörande, elektriska bilar.

Men tänk om marknaden har helt fel och vinnaren vare sig är GM eller Tesla, utan en i dag okänd tillverkare i Kina?

Annons

Om vi ser på vad Tesla säljer så är det i grund och botten 60-talets dröm om muskelbilen – fast utan buller och utsläpp. 1963 var en Ford Thunderbird bland det häftigaste du kunde äga i bilväg. Den var dyr, snabb och använde för sin tid exklusiva material och tekniklösningar för maximal prestanda.

2017 års Ford Thunderbird är en Tesla Roadster.

Det är också den stora risken som Tesla tar. Kommer någon att bry sig om varumärket om fem år?

Så här långt verkar Tesla ha gjort allt rätt. Företaget älskas av både investerare och kunder. Grundaren Elon Musk har metodiskt arbetat på att ladda varumärket med miljötänkande, prestanda och lyx. En Tesla är bilen du måste ha, vare sig du vill rädda planeten, hinna före Porschen vid rödljuset eller bräcka grannens nya BMW.

Där ligger också risken. Kommer någon att bry sig om varumärket om fem år? Tänk om grannen inte köper en Tesla när det är dags att sälja sin BMW, utan i stället abonnerar på en självkörande bil från Uber eller Taxi Stockholm?

GM-legendaren Bob Lutz skrev nyligen en krönika i tidningen Automotive News att bilbranschen som vi känner den är dödsdömd. Redan inom några år kommer det att vara lika vanligt att hoppa in i en självkörande taxi som att köra sin egen bil till jobbet

Det är omtvistat när visionen om den autonoma bilen blir verklighet. Men oavsett om det handlar om 5, 10 eller 15 år, så är det osannolikt att vi kommer att bry oss om det är en Tesla, BMW eller Volvo som hämtar upp oss.

Som konsumenter har vi en relation till Uber, Lyft eller Taxi Stockholm. Bilen vi åker kan lika gärna komma från en anonym fabrik i Kina som från USA eller Sverige.

Tesla löper samma risk som alla andra pionjärer under teknikskiften, att starta en revolution bara för att se hur någon helt annan tar hem spelet. I början av 2000-talet var den stora revolutionen bredband. Företag som Song Networks och Bredbandsbolaget satsade miljarder på att snabbt bygga ut fiber, bara för att se priserna och marginalerna rasa. I stället blev det innehållsleverantörer som Netflix och HBO som tog hem de stora vinsterna.

Tesla är i allra högsta grad med i racet att vara först med den helt autonoma bilen. Elon Musk är heller inte omedveten om att bilägandet håller på att förändras. Hur väl han lyckats positionera Tesla i en bransch där ingen har en egen bil kan avgöra om bolaget slutar som ett bortglömt Song Networks eller hyllat Netflix.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons