X
Annons
X
Recension

Nötknäpparen och de fyra världarna Planerades filmen efter Disneyworld-attraktionen?

"Nötknäpparen och de fyra världarna" verkar först och främst vara tänkt som Disneyworld-attraktion snarare än film. Keira Knightleys psykopatiska fe är en av få behållningar.

Eugenio Derbez, Richard E Grant, Mackenzie Foy och Keira Knightley i ”Nötknäpparen och de fyra världarna”. Foto: IBL/Disney
Läs mer om Veckans biofilmer

Nötknäpparen och de fyra världarna

Regi
Lasse Hallström, Joe Johnston
Genre
Fantasy
Manus
Ashleigh Powell
Medverkande
Mackenzie Foy, Keira Knightley, Morgan Freeman, Matthew Macfadyen, Helen Mirren

1 tim 41 min. Från 11 år.

Betyg: 3 av 6

Efter att tyske författaren ETA Hoffmann skrev sin intrikata julsaga om en nötknäppare, en muskung och den högborgerliga familjen Stahlbaum för 200 år sedan har den tolkats oräkneliga gånger, från balettuppsättningar till peppig Barbie-action.

Däremot är det här första gången som Disney på allvar sätter tänderna i den (undantaget en Musse Pigg-version från 2001) och med möjlig inspiration från powerprinsessberättelser som "Modig" och "Vaiana" har man lagt extra fokus på rollfiguren Clara, en moderlös och stursk fjortis med sinne för ingenjörskonst.

Under en julfest får Clara ett magiskt ägg som hennes mamma efterlämnat, och via en Narnia-aktig twist hamnar hon i fyra magiska världar där hennes mamma var drottning och den trivsamme nötknäpparsoldaten Philip står på vakt. Nu råder kaos bland de kvarvarande världsledarna och en taskig tant med egen musarmé och skumma dockor som heter Mother Ginger – Helen Mirren med röd peruk och gycklartofflor – måste oskadliggöras.

Annons
X

Filmen som byggts runt denna intrig är rörig och osjälvständig: än lånar man friskt från nämnda "Narnia", än från de senaste "Alice i Underlandet"-rullarna, och de magiska världarna håller av någon anledning till i ett slott som ser ut att ha kalkerats från ett foto av Kreml. Därpå har man lastat en stolpig dialog och Morgan Freeman i sin femtielfte gestaltning av Vis Farbror, och inte verkar det ha gjort saken bättre att filmen tröskats genom två regissörer: först Lasse Hallström, sedan Joe Johnston, den senare mest känd för den första "Jumanji"-filmen.

Efter reklamen visas:
Nötknäpparen och de fyra världarna

Keira Knightleys fe Sugar Plum är något slags behållning, en psykopatisk korsning av Marilyn Monroe och Hjärter dam med Tingeling-vingar, och filmen är snygg med sitt julpynt och sina datoranimerade snölandskap. Men det är märkligt hur en på papperet så magisk berättelse kan kännas så totalt prosaisk. Som om man först planerat Disneyworld-attraktionen och därefter gjort filmen som en pliktskyldig eftertanke.

Annons
X
Annons
X

Eugenio Derbez, Richard E Grant, Mackenzie Foy och Keira Knightley i ”Nötknäpparen och de fyra världarna”.

Foto: IBL/Disney Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X