Annons

Europa halkar efter – trots Polestars stjärnglans

GENÈVE. Elbilarna står som spön i backen på den stora bilmässan. Men Polestars lyskraft ställer koncernsyskonet Volvo Cars i skuggan. Samtidigt väcks frågor om hur hårt de europeiska tillverkarna verkligen satsar på elbilar – en ny rapport visar att Europa halkar efter Kina och USA.

Under strecket
Publicerad

Polestars vd Thomas Ingenlath

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 5

Intresset för Polestar 2 var stort.

Foto: Malin Hoelstad Bild 2 av 5

Nya Polestar 2 hade en strid ström av besökare.

Foto: Malin Hoelstad Bild 3 av 5

Julia Poliscanova är chef för rena fordon och e-mobilitet på

Foto: Transport Enviroment Bild 4 av 5

Den 22 maj tillträder Ola Källenius som vd i Daimler. Här fotograferad på tisdagseftermiddagen i Genève.

Foto: Malin Hoelstad Bild 5 av 5

Polestars vd Thomas Ingenlath

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1
Polestars vd Thomas Ingenlath
Polestars vd Thomas Ingenlath Foto: Malin Hoelstad

Det sorlar i Mazdas stora monter. Men ögonbryn höjs. På Genèvesalongen härskar nämligen traditionerna, och här huserade i decennier Volvo Cars i sin skandinaviskt inredda monter.

Men i år var man kvar i Göteborg.

I stället, i montern invid Mazdas, visade Polestar upp Volvogruppens första elbil.

En strid ström besökare ville provsitta den nya elbilssuven Polestar 2 som visades upp på ett webbbaserat evenemang redan förra veckan.

Vissa har förvånats över det nya elbilsmärket som är hälftenägt av Volvo Cars och Geely. Polestar ska vara ett lyxigt premiummärke med fokus på elektrifiering.

Precis som Volvo Cars.

Samtidigt har Volvo Cars fått kritik för att vara efter i elektrifieringsracet. Flera laddhybridversioner är försenade och Volvo Cars egna första elbil XC40 Electric ska inte visas förrän tidigast i slutet av året.

Annons
Annons

Intresset för Polestar 2 var stort.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 2

Nya Polestar 2 hade en strid ström av besökare.

Foto: Malin Hoelstad Bild 2 av 2

Thomas Ingenlath, vd på Polestar och tillika designchef i Volvogruppen, tonar ner konkurrensen mellan de två märkena.

– Jag tror stenhårt på att vi tillsammans kan sälja fler bilar, säger han.

Intresset för Polestar 2 var stort.
Intresset för Polestar 2 var stort. Foto: Malin Hoelstad

Kan Volvo Cars hamna på efterkälken nu?

– Volvo har en verksamhet med 600 000 bilar per år med stark grund i förbränningsmotorer. Där måste man evolutionsmässigt få in allt nytt. Hos oss kan vi göra nytt från början, säger han.

Polestar, som är Volvos gamla oljeindränkta prestandamärke, invigde sitt nya huvudkontor i Göteborg i höstas. Man har utvecklat den nya elbilen i lokaler på Hisingen tätt ihop med Volvo Cars. Cirka 200 personer är nu anställda i Göteborg. Men Polestar har sina egna utmaningar medger Thomas Ingenlath.

– Vi är ett okänt varumärke och det är ett problem vi jobbar med.

Polestar 2-bilen ska inte börja tillverkas i Kina förrän om cirka ett år. Och så är det för flertalet elbilar som nu lanseras med buller och bång.

Mercedes elsuv EQC, som visades redan i höstas i Stockholms skärgård, ska inte börja levereras förrän i slutet av 2019 och Hondas nya lilla elbil ”e prototyp” ska inte lanseras förrän 2020.

Nya Polestar 2 hade en strid ström av besökare.
Nya Polestar 2 hade en strid ström av besökare. Foto: Malin Hoelstad
Annons
Annons

Julia Poliscanova är chef för rena fordon och e-mobilitet på

Foto: Transport Enviroment Bild 1 av 1

Samtidigt hällde på tisdagen den Brysselbaserade gröna tankesmedjan Transport Environment kallvatten över elbils-yran i Genève med dagsfärska rapporten ”Elbilsbriefeing”.

I den står att Europa 2018 blev omkörd av USA som världens andra största elbilsmarknad efter Kina. I USA såldes nära 60 000 fler eldrivna bilar 2018 – 361 000 att jämföra med Europas 302 000 elbilar.

Julia Poliscanova är chef för rena fordon och e-mobilitet på
Julia Poliscanova är chef för rena fordon och e-mobilitet på Foto: Transport Enviroment

Julia Poliscanova, chef för rena fordon och e-mobilitet på Transport & Environment menar ökningen i USA är driven av Tesla men att det ändå är förvånande med tanke på Europas höga svansföring i klimatfrågan.

Hon säger sig se flera förklaringar.

– Tittar man bara på koldioxidkraven behöver biltillverkarna inte lansera elbilar förrän 2021 när de nya strängare koldioxidkraven på 95 gram koldioxid per kilometer sätts in. Därför försenar de elbilslanseringar och skyddar och mjölkar sina dieselbilar.

Hur menar du?

– Den största vinsten görs i dag med dieselbilar.

Hon pekar på att det i hennes ögon är en farlig strategi.

– Elbilar är framtiden. Om de inte börjar komma ikapp lämnar de fältet fritt för kinesiska och amerikanska spelare.

De närmaste åren ökar antalet elbilslanseringar stort. Exempelvis ska Volvo Cars ha hälften rena elbilar 2025. Men även bilbranschens toppar pekar på att lönsamheten med elbilar kommer vara sämre än fossila bilar under de närmaste åren.

Annons
Annons

Den 22 maj tillträder Ola Källenius som vd i Daimler. Här fotograferad på tisdagseftermiddagen i Genève.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1

SvD intervjuade på måndagskvällen Volkswagens koncernchef Herbert Diess. Då sade han sade han kostnaden att producera en elbil kommer att gå ner till samma nivå som en bensin- eller dieselbil först 2025.

Den 22 maj tillträder Ola Källenius som vd i Daimler. Här fotograferad på tisdagseftermiddagen i Genève.
Den 22 maj tillträder Ola Källenius som vd i Daimler. Här fotograferad på tisdagseftermiddagen i Genève. Foto: Malin Hoelstad

Även Daimler tillträdande koncernchef, Västerviksonen Ola Källenius, var inne på samma spår när han fick frågan av SvD på tisdagen i Genève.

– Det kommer att ta mellan fem till sju år innan kostnaden för elbilar går ner till den för bensin- och dieselbilar. Detta gäller även för den totala kostnaden för kunderna, sa Källenius.

Marknaden för laddbara bilar låg på 2 procent i EU förra året. De närmaste åren kommer många nya lanseringar.

Tillbaka i Polestarmontern är vd Thomas Ingenlath optimistisk.

Hur många anställdas har Polestar i Sverige om fem år?

– I dag är det 200. Jag säger inte att det är 2 000 anställda om fem år. Men vi ska först dubbla och sedan dubbla och sedan tar vi det därifrån.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons