Annons

Polestarchefen: Viruset kan försena leveranser

Thomas Ingenlath, vd för Polestar, under elbilsmässan i Friends arena.
Thomas Ingenlath, vd för Polestar, under elbilsmässan i Friends arena. Foto: Tomas Oneborg

Precis som den svensk-kinesiska biltillverkaren Polestar skulle dra igång produktionen av nya Polestar 2 satte spridningen av coronaviruset igång. Vd Thomas Ingenlath beskriver läget som oförutsägbart men han räknar med att klara leveranserna och har fler modeller på gång.

Under strecket
Publicerad

Nyfikna mässbesökare studerar nya Polestar 2 på elbilsmässan.

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 2

Thomas Ingenlath säger att en stor del av dem som reserverat en ny Polestar 2 också lagt en beställning. Men nu påverkas produktionsstarten av coronaviruset.

Foto: Tomas OneborgBild 2 av 2

Nyfikna mässbesökare studerar nya Polestar 2 på elbilsmässan.

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 2

Thomas Ingenlath säger att en stor del av dem som reserverat en ny Polestar 2 också lagt en beställning. Men nu påverkas produktionsstarten av coronaviruset.

Foto: Tomas OneborgBild 2 av 2

Polestar är en av bilvärldens nya uppstickare, som framför allt vill konkurrera med Tesla. Men just som produktionen av elbilen Polestar 2 skulle starta kom utbrottet av coronaviruset.

– Det är naturligtvis en väldigt oroande situation för våra anställda i Kina. Det är väldigt stressande, säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar.

Polestar är inriktat på att tillverka elbilar av lite högre klass och ägs gemensamt av Volvo Cars och kinesiska Geely Holding.

För Volvo är det ett sätt att muta in ett nytt segment av bilmarknaden samtidigt som man provar en annan väg att sälja bilar. För Polestars bilar säljs via nätet och bilarna kan man prova i visningsrum, inte hos någon bilhandlare.

Den första bilen, Polestar 1 har precis börjat levereras till det fåtaliga kunder som är beredda att betala omkring 1,7 miljoner kronor. Nu väntar Polestar 2 som kostar cirka 650 000 kronor och precis ska börja tillverkas i Geelys anläggning i Luqiao, Kina.

1/2

Nyfikna mässbesökare studerar nya Polestar 2 på elbilsmässan.

Foto: Tomas Oneborg
2/2

Thomas Ingenlath säger att en stor del av dem som reserverat en ny Polestar 2 också lagt en beställning. Men nu påverkas produktionsstarten av coronaviruset.

Foto: Tomas Oneborg

Vilken effekt har ni sett av coronavirusets spridning?

– Vi håller just på att starta produktionen och har vi en förhållandevis bra situation eftersom vi inte hunnit få igång någon hög produktion. Men ju längre tid det här tar desto större effekt får det förstås på oss, säger Thomas Ingenlath som för dagen är i Stockholm på elbilsmässan.

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson sa nyligen att han räknar med att fabrikerna ska kunna vara igång igen om två veckor. Men allt hänger på vad myndigheterna i Kina bestämmer om smittoläget.

Enligt planerna ska de första leveranserna av Polestar 2 ske i juni-juli till kunder i Sverige och Norge.

Klarar ni att leverera i tid?

– Om stoppet hålls inom de här två veckorna påverkas inte leveranserna. Dröjer det längre måste vi se hur vi kan kompensera. Situationen är verkligen oförutsägbar och det vore naivt att bara säga att allt ska bli bra, säger Thomas Ingenlath som samtidigt förbereder sig för bolagets nästa steg.

Polestar 3, en suv som bygger på Volvos nya plattform SPA2 är på gång. Det blir vad Polestar kallar en ”prestanda-suv” men det ska under nästa år också bli en billigare version av Polestar 2.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons