Annons

Polestars nya bilar får kameror – och vingar

Polestars nya konceptbil ska minska luftmotståndet och hålla koll på föraren. Bilden är skapad i dator.
Polestars nya konceptbil ska minska luftmotståndet och hålla koll på föraren. Bilden är skapad i dator. Foto: Polestar

Kamera i stället för bakruta och vinge fram som minskar luftmotståndet. Det är två funktioner som den nya svenska biltillverkaren Polestar snart tänker införa. Polestar blir också först med ny teknik från svenska Veoneer och Zenuity.

Under strecket
Publicerad

Sätena i Polestar Precept är gjorda av återvunna PET-flaskor. Bilden är skapad i dator.

Foto: PolestarBild 1 av 2

Det blir Google som kontrollerar skärmen i bilen. Bilden är skapad i dator.

Foto: PolestarBild 2 av 2

Sätena i Polestar Precept är gjorda av återvunna PET-flaskor. Bilden är skapad i dator.

Foto: PolestarBild 1 av 1

Den svenska biltillverkaren Polestar har hittills tagit fram två bilar, Polestar 1 och Polestar 2. Nu kommer bolaget också med en konceptbil som ska visa upp den nya teknik bolaget tänker använda i nästa generation elbilar.

– Det handlar om teknik som kommer i en mycket nära framtid. Samtidigt vill vi visa upp hur våra bilar kan se ut och hur de kan byggas på ett miljövänligt sätt, säger Brent Ellis, presstalesperson på Polestar.

Polestar ägs gemensamt av Volvo Cars och kinesiska Geely Holding, som i sin tur äger just Volvo Cars. Tanken är att Polestar ska utveckla helt batteridrivna bilar i den lite dyrare klassen och gå före inom Geelykoncernen med ny teknik.

Det senare märks i konceptbilen Polestar Precept som nu precis visats upp inför bilmässan i Geneve. Precept har bland annat utformats för att hålla nere energiförbrukningen och få batteriet att räcka längre.

Sätena i Polestar Precept är gjorda av återvunna PET-flaskor. Bilden är skapad i dator.
Sätena i Polestar Precept är gjorda av återvunna PET-flaskor. Bilden är skapad i dator. Foto: Polestar
Annons
Annons

Det blir Google som kontrollerar skärmen i bilen. Bilden är skapad i dator.

Foto: PolestarBild 1 av 1

Polestar Precept har exempelvis inte några vanliga backspeglar på sidorna. I stället sitter där små kameror som ger mindre luftmotstånd. Det är precis samma lösning som exempelvis Audi valt med sin elbil E-tron.

För att minska motståndet när luften passerar över bilen finns det också en inbyggd vinge längst fram.

En annan egenhet är att konceptbilen inte har någon bakruta i vanlig mening. För att alls kunna se bakåt måste föraren titta ut med hjälp av en kamera och bildskärm som fungerar som inre backspegel.

Inne i bilen blir det också en kamera som övervakar föraren och som kan varna eller sänka farten om föraren börjar bli trött och ouppmärksam.

Det blir Google som kontrollerar skärmen i bilen. Bilden är skapad i dator.
Det blir Google som kontrollerar skärmen i bilen. Bilden är skapad i dator. Foto: Polestar

Med den nya konceptbilen bygger Polestar också vidare på samarbetet med it-företaget Google. Samarbetet innebär bland annat att Polestar och Volvo Cars gemensamt blir först med att använda Googles operativsystem Android automotive, en variant av det system som används i de flesta smarta mobiler.

Android ska bland annat användas för att hjälpa till med styrningen av en rad funktioner i bilen. Det handlar bland annat om navigationen, röststyrning och att få samma Google-funktioner i bilen som i mobilen.

Vid sidan av Google samarbetar Polestar även med två svenska teknikbolag. Veoneer står för kameran, den framåtriktade radarn, kontrollenenheten för alla säkerhetslösningar och mjukvaran som styr hela systemet i Polestar 2.

Fast mjukvaran kommer i sin tur egentligen från Zenuity, ett bolag med bas i Göteborg och som ägs gemensamt av Volvo Cars och Veoneer.

Det här teknikpaketet lanseras i praktiken i samband med att Polestar 2 börjar levereras till de första kunderna i sommar.

– Det är ett väldigt viktigt steg för oss. För första gången kommer hela vårt system, inklusive Zenuitys mjukvara, i en produktionsfärdig bil, säger Thomas Jönsson, informationschef på Veoneer.

Samma lösning kommer även att användas i Volvos första helelektriska bil, XC40 Recharge, som börjar levereras i höst. Enligt Thomas Jönsson har Veoneer också avtal när det gäller fler kommande modeller från Volvo Cars och Polestar, men de har inte presenterats än.

Det gäller troligen nya versionen av XC90 och den kommande Polestar 3, som beräknas vara klar för leverans under 2021–2022. De bygger i sin tur båda på Volvos nya SPA2-plattform.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons