Annons

Politik och nyskapat på Kungliga Operan

Pär Isberg skapar en ny version av en klassiker nästa vår på Kungliga Operan, ”Drömmen om Svansjön”.
Pär Isberg skapar en ny version av en klassiker nästa vår på Kungliga Operan, ”Drömmen om Svansjön”. Foto: Carl Thorborg

En ny ”Svansjön” och en satsning på nyskriven opera märks i Kungliga Operans program för nästa säsong.

Under strecket
Publicerad

Lanseringsbild från ”Fedora”.

Foto: Morgan NormanBild 1 av 1

Lanseringsbild från ”Fedora”.

Foto: Morgan NormanBild 1 av 1

Tio premiärer varav sju urpremiärer utlovar Kungliga Operan i Stockholm inför säsongen 2016–17.

Operasäsongen börjar den 1 oktober med premiären på John Adams ”Nixon in China”. Det är en jazzinfluerad opera inspirerad av USA:s president Richard Nixons omvälvande besök i Kina 1972. Operan, med libretto av Alice Goodman, uruppfördes 1987 i Texas och vann en Grammy Award för bästa nutida komposition.

Verkligheten ska även prägla Kungliga Operans satsning på helt nyskrivna verk. I ”Short stories- OperaX3” har tre kompositörer fått i uppdrag att skapa varsin kortopera, alla baserade på verkliga händelser. Urpremiär den 19 oktober.

I december kommer Christof Loys uppsättning av Umberto Giordanos ”Fedora”, där världssopranen Asmik Grigorian (prisad för ”Madama Butterfly”) sjunger i ett kriminaldrama laddat med passion, lögner och skuld. Våren 2017 får vi se Malin Byström i en annan stark kvinnoroll, ”Jenůfa” i Leoš Janáčeks verk. Nina Stemme hörs nästa vår i Wagners ”Nibelungens ring”.

Lanseringsbild från ”Fedora”.
Lanseringsbild från ”Fedora”. Foto: Morgan Norman
Annons
Annons

Mer otippat dyker komikern Henrik Dorsin upp som pressad operachef i Ole Anders Tandbergs och Dorsins version av operetten ”Glada änkan”.

Danssäsongen präglas av såväl samtida som klassisk repertoar. Bakom den vitsiga rubriken ”Les Grands Danois” (21/10) samsas koreografier av Kungliga Balettens tidigare chef Frank Andersen, i samarbete med Dinna Bjørn, och den samtida dansens ”enfant terrible” Dorte Olesen.

Kungliga Baletten fortsätter med nyskapade verk under våren då franske Olivier Dubois delar kväll med israeliska Sharon Eyal, känd som tidigare dansare hos Batsheva Dance Company och som fick en hit på Kungliga Operan 2014 med ”Bill”.

Den 7 april kommer baletternas balett i ny tappning när Pär Isberg låter verklighet och fiktion flätas samman i ”Drömmen om Svansjön”. För scenografin svarar Lars-Åke Thessman och uppsättningen ska gästspela i Malmö och Göteborg.

– I balettens värld finner vi spänningen mellan ytlighet, avund och den djupa tron på konstens möjlighet att beröra, kommenterar koreografen sin utgångspunkt.

För barnpubliken skapar Christina Tingskog ett nytt koreografiskt verk, och i maj 2017 kommer ”Den långa, långa resan”, en opera inspirerad av tecknaren Ilon Wiklands liv och flykt från Estland till Sverige under andra världskriget. En historia som blir aktuell sedd mot dagens flyktingströmmar.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons