Annons

Elbil för 2,1 miljoner – Porsche utmanar Tesla

Elbilsmarknaden är på väg att ta riktigt fart i Europa. Det visar både en ny rapport och själva flödet av elbilar under bilmässan i Frankfurt. Här är en del av de nya satsningar som bilföretagen har på gång.

Under strecket
Publicerad

De vanliga knapparna och kontrollerna har enligt Porsche minskats och användargränssnittet i Taycan är helt omgjort.

Foto: Porsche Bild 1 av 2

Det finns många idéer om hur framtidens elbilar ska bli. Så här tänker sig Mercedes-Benz att det kan bli.

Foto: Daimler AG Bild 2 av 2

1 / 6

De vanliga knapparna och kontrollerna har enligt Porsche minskats och användargränssnittet i Taycan är helt omgjort.
De vanliga knapparna och kontrollerna har enligt Porsche minskats och användargränssnittet i Taycan är helt omgjort. Foto: Porsche
Det finns många idéer om hur framtidens elbilar ska bli. Så här tänker sig Mercedes-Benz att det kan bli.
Det finns många idéer om hur framtidens elbilar ska bli. Så här tänker sig Mercedes-Benz att det kan bli. Foto: Daimler AG

Det har pratats länge om att elbilar. Nu ser det ut att ta fart på allvar.

För enligt en rapport som den gröna tankesmedjan Transport & Environment gjort kommer det att säljas en miljon elbilar i Europa nästa år. Mellan 2018 och 2021 kommer de att femfaldiga sin andel av alla sålda bilar.

Till elbilar räknas laddhybrider, som både har en elmotor- och en förbränningsmotor, och rena elbilar som bara drivs med batteri och elmotor.

Enligt Transport & Environment drivs utvecklingen på av att biltillverkarna är tvingade att anpassa sig till de hårdare utsläppsregler EU-länderna inför.

Utvecklingen märktes tydligt under bilmässan i Frankfurt där tillverkarna visade upp en rad nya elbilar och koncept för vad som kan komma sen.

Annons
Annons

Volkswagens nya ID.3 är tänkt att bli en riktig massmarknadsbil. Bolaget har planerat in fler än 20 nya eldrivna modeller.

Foto: Volkswagen AG Bild 1 av 1

2 / 6

Volkswagens nya ID.3 är tänkt att bli en riktig massmarknadsbil. Bolaget har planerat in fler än 20 nya eldrivna modeller.
Volkswagens nya ID.3 är tänkt att bli en riktig massmarknadsbil. Bolaget har planerat in fler än 20 nya eldrivna modeller. Foto: Volkswagen AG

Volkswagen visade till sist upp sin nya ID.3, den första bilen som är byggd på bolagets nya plattform för eldrivna bilar.

ID.3 ska kunna gå i upp till 550 kilometer på en laddning, förutsatt att man har modellen med det största batteriet, och nå en hastighet på 160 kilometer i timmen.

Bilen är tänkt att bli en massmarknadsprodukt och i Sverige beräknas priset hamna på strax under 350 000 kronor för den enklaste varianten.

Den verkliga försäljningen av ID.3 tar inte fart förrän till sommaren och sedan är det tänkt att det ska bli fler modeller som bygger på samma plattform.

Annons
Annons

De vanliga knapparna och kontrollerna har enligt Porsche minskats och användargränssnittet i Taycan är helt omgjort.

Foto: Porsche Bild 1 av 1

3 / 6

De vanliga knapparna och kontrollerna har enligt Porsche minskats och användargränssnittet i Taycan är helt omgjort.
De vanliga knapparna och kontrollerna har enligt Porsche minskats och användargränssnittet i Taycan är helt omgjort. Foto: Porsche

Porsche rör sig i ett helt annan nisch än massmarknaden. Under mässan visade bolaget upp nya Taycan, bolagets första serieproducerade elbil.

Den är bland annat tänkt som en konkurrent till Tesla Model S.

Taycan Turbo S ska kunna accelerera från noll till 100 kilometer i timmen på 2,8 sekunder, har en toppfart på 260 kilometer i timmen och klarar en sträcka på 450 kilometer på en laddning.

Priset för Taycan Turbo blir 2,1 miljoner kronor. Enligt Porsche kommer det mindre kraftfulla varianter av den fyrhjulsdrivna bilen senare i år.

Annons
Annons

Svensken Ola Källenius är koncernchef för Daimler och Mercedes-Benz. Här med nya konceptbilen EQS.

Foto: Daimler AG Bild 1 av 1

4 / 6

Svensken Ola Källenius är koncernchef för Daimler och Mercedes-Benz. Här med nya konceptbilen EQS.
Svensken Ola Källenius är koncernchef för Daimler och Mercedes-Benz. Här med nya konceptbilen EQS. Foto: Daimler AG

Mercedes-Benz visade upp sin konceptbil Vision EQS som ska ha inspirerats av hur det kan se ut i lyxyachter. Det är en elbil som ska klara sträckor på närmare 700 kilometer på en laddning.

Det här ska vara en riktigt avancerad bil, en som visar vilken teknik som sedan kan komma i andra modeller. Det gäller bland annat möjlighet till omfattande förarassistans, nivå 3.

Annons
Annons

Audi tror på elbilar även ute i terrängen.

Foto: Audi Bild 1 av 1

5 / 6

Audi tror på elbilar även ute i terrängen.
Audi tror på elbilar även ute i terrängen. Foto: Audi

Audi visade bland annat upp sin Audi AI.Trail, företagets fjärde eldrivna konceptbil. Bilen är tänkt att visa hur det kan fungera att köra en elbil ute i terrängen.

Eftersom tanken är att passagerarna ska titta ut och se vad som händer runtomkring har bilen inga stora bildskärmar för underhållning. Däremot har den stora glasytor som gör det lätt att se ut, även nedåt.

Bilen har stora hjul och ska kunna ta sig igenom mer än halvmeterhögt vatten.

Annons
Annons

Ford ökar satsningarna på elbilar, bland annat med Puma Ecoboost hybrid.

Foto: Ford Bild 1 av 1

6 / 6

Ford ökar satsningarna på elbilar, bland annat med Puma Ecoboost hybrid.
Ford ökar satsningarna på elbilar, bland annat med Puma Ecoboost hybrid. Foto: Ford

Amerikanska Ford slog under mässan fast att de i år ska leverera åtta eldrivna bilmodeller i Europa. Under mässan visade bolaget bland annat upp nya Puma Ecoboost hybrid.

Före slutet av 2024 ska bolaget ha lanserat 17 elbilsmodeller. Men redn 2022 beräknas mer än hälften av de bilar som bolaget säljer i Europa att vara elbilar, antingen laddhybrider eller rena elbilar.

Ford tog i somras ett stort steg fram i sin satsning på elbilar när man började samarbeta med Volkswagen. Ford ska använda Volkswagens nya elbilsplattform MEB samtidigt som Volkswagen köpte in sig i Argo AI, Fords bolag för självkörande bilar.

Flera biltillverkare avstod från att vara med på mässan i Frankfurt i år. Till den skara räknas bland andra Volvo, Toyota, Peugeot, Kia, Citroen, Nissan och Ferrari.

Annons
Annons
Annons
Annons