Annons

Torbjörn Isacson:Postnord - vän eller fiende för e-handeln?

Det är inte bara de fysiska butikerna som måste skärpa sig när e-handeln tar över. Detsamma gäller bolaget bakom rapporten ”e-handeln i Norden”, Postnord, som har en nyckelroll.

Under strecket
Publicerad

Arkivbild.

Foto: Tomas Oneborg/TTBild 1 av 1

Arkivbild.

Foto: Tomas Oneborg/TTBild 1 av 1
Arkivbild.
Arkivbild. Foto: Tomas Oneborg/TT

Postnords nordiska e-handelsrapport vrider om kniven ytterligare i de redan skadade butikskedjorna.

Rapporten radar upp en rad orsaker till att konsumenterna föredrar att handla via nätet, från bekvämlighet och ständig tillgänglighet till att det går att välja och vraka bland hela världens utbud.

Kläder och skor är särklassig etta bland de mest populära branscherna för e-handel i Norden enligt rapporten. Det är också en bransch som drabbas stenhårt, så sent som i onsdags kom klädkedjan MQ med ännu en vinstvarning. Det var långt ifrån den första vinstvarningen eller dystra signalen från den kedjan. Å andra sidan är MQ i väldigt gott sällskap när det gäller pressade klädhandlare, från H&M och ner till en rad mindre kedjor som redan tvingats spika igen butiksfönstren.

Annons
Annons

Det är också illavarslande för de fysiska butikerna hur stark e-handeln är bland de yngre generationerna, vilket talar för att dess andel med tiden kommer att öka bara av det skälet.

Och nu flaggar Postnord för en stark frammarsch för handel via artificiell intelligens. Även om det lär dröja innan det får någon större effekt i själva köpbeteendet så talar det ytterligare för andra köpmetoder än att gå in i en fysisk butik.

Leveransen avgörande för köpupplevelsen.

Tveklöst kommer det att ställas helt andra krav på butikerna framöver för att klara den här omställningen. Många av dagens köplador lär gå samma öde till mötes som sina amerikanska motsvarigheter. Och butikerna med mer centrala lägen kommer att tvingas ge sina kunder andra upplevelser än de förmår idag. Utslagningen bland de traditionella aktörerna har bara börjat.

Å andra sidan skapas såklart, som vanligt, nya möjligheter också.

Samtidigt slår Postnord under rubriken ”Leveransen avgörande för köpupplevelsen” fast hur viktigt det är att varan verkligen levereras på ett bra sätt. Enligt Postnord har hela branschens fokus skiftats mot just leveransen, inte minst det som kallas ”the last mile”, sista biten till kunden.

Även om önskemålen varierar mellan länderna så ökar kraven hela tiden. Att kunna välja leveransalternativ är numera snarast en grundförutsättning, där det gäller att kunna erbjuda snabb frakt, fri frakt eller leverans på rätt tid. Därtill kommer önskemål om exempelvis inbärning och bortforsling. Rapporten konstaterar inte minst att kunden vill ha kontroll över leveransen.

För Postnords härdade kunder kan det förhoppningsvis ses som ett gott omen att bolaget trycker på de här frågorna. Känslan av kontroll är annars något som många konsumenter och e-handlare saknat när det gällt Postnords leveranser.

Nu gäller det för Postnord att visa att alla fina ord om förändringar och massiva annonskampanjer verkligen ger just det resultatet. I så fall kan bolaget bli en vinnare på e-handeln.

Om inte riskerar den svensk-danska jätten att skada nordisk e-handel ganska rejält.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons