Annons

Tio-i-topp: bolagen som får flest klagomål

Foto: Colourbox och TT

Teleoperatörer, flygbolag och misstänkta blufföretag. Under årets första halva har tiotusentals klagomål trillat in hos Konsumentverkets rådgivningstjänst Hallå konsument. Nedan listas de tio bolag som svenskarna klagat på allra mest.

Under strecket
Publicerad

Tv- och bredbandsleverantören Com Hem är många missnöjda med.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 1

1 / 10

Tv- och bredbandsleverantören Com Hem är många missnöjda med.
Tv- och bredbandsleverantören Com Hem är många missnöjda med. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

10. Com Hem

Det har klagats en hel del på tjänster och varor inom bredband, TV och telefoni under årets första halva.

Bredbandsbolaget Com Hem (som sedan slutet av förra året är en del av Tele 2-koncernen) landar också på tionde plats över de bolag det klagats mest på hittills i år – klagomålen har hunnit bli 251 till antalet.

Annons
Annons

Företaget har anmälts för att skicka ut bluffakturor

Foto: Henrik Montgomery/TT Bild 1 av 1

2 / 10

Företaget har anmälts för att skicka ut bluffakturor
Företaget har anmälts för att skicka ut bluffakturor Foto: Henrik Montgomery/TT

9. Aliaz Cooperation

Aliaz Cooperation säljer bantnings- och potenspiller, och har en lång historik av klagomål från kunder. Bland annat har företaget flera gånger anklagats för att skicka ut bluffakturor och även produkter som kunder inte har beställt, för att sedan kräva dem på pengar. Hos Konsumentverket går det här under benämningen ”abonnemangsfälla”.

Även Konsument Europa i Tyskland och Österrike gick tidigare i år ut med en varning gentemot företaget.

Till Hallå konsument har 281 klagomål riktade mot företaget kommit in under året.

Annons
Annons

Många menar att de inte fått besked om att de köper andrahandbiljetter.

Foto: Jessica Gow/TT Bild 1 av 1

3 / 10

Många menar att de inte fått besked om att de köper andrahandbiljetter.
Många menar att de inte fått besked om att de köper andrahandbiljetter. Foto: Jessica Gow/TT

8. Viagogo

Biljettsajten Viagogo, som säljer andrahandsbiljetter till evenemang, står just nu i skottlinjen i flera europeiska länder. Så sent som under torsdagen rapporterade BBC att den brittiska motsvarigheten till Konsumentverket kan dra bolaget inför rätta för vilseledande marknadsföring.

I Sverige har Hallå konsument tagit emot 284 klagomål under årets första halva och i fjol kom det in 184 anmälningar mot Viagogo till Konsumentverket. I februari hamnade bolaget på myndighetens varningslista.

– Kunderna upplever sig inte ha fått information om att det är andrahandsbiljetter, och om kostnader som tillkommit i efterhand, säger Johanna Persson, konsumentvägledare på Konsumentverket.

Annons
Annons

Viasat får delvis klagomål för långa bindningstider.

Foto: Gorm Kallestad/TT Bild 1 av 1

4 / 10

Viasat får delvis klagomål för långa bindningstider.
Viasat får delvis klagomål för långa bindningstider. Foto: Gorm Kallestad/TT

7. Viasat

På listans sjundeplats återfinns Viasat, som genererat 329 klagomål. Tv-distributören har haft en stående plats på listan över de mest anmälda bolagen de senaste åren, och under 2016 var Viasat tillsammans med Canal Digital föremål för granskning av Konsumentverket.

Utredningen gällde de långa bidningstiderna, och Konsumentverkets slutsats blev att båda tv-bolagen bröt mot lagen om elektronisk kommunikation.

Annons
Annons

Sigve Brekke, koncernchef för Telenor.

Foto: Vidar Ruud/TT Bild 1 av 1

5 / 10

Sigve Brekke, koncernchef för Telenor.
Sigve Brekke, koncernchef för Telenor. Foto: Vidar Ruud/TT

6. Telenor

Telenor är ett annat telekombolag som kvalar in på klagomålslistan – 334 stycken har kommit in hittills i år. Precis som tv-bolagen har operatörerna länge legat i topp över bolagen som svenskarna klagar mest på.

Annons
Annons

Inställda flyg och förseningar är vanliga klagomål på Norwegian.

Foto: Terje Pedersen/TT Bild 1 av 1

6 / 10

5. Norwegian

Inställda flyg och förseningar är vanliga klagomål på Norwegian.
Inställda flyg och förseningar är vanliga klagomål på Norwegian. Foto: Terje Pedersen/TT

Det är vanligtvis under sommarmånaderna som det klagas mest på flygbolagen, men Norwegian har redan under årets första halva samlat ihop tillräckligt många för att kvala in på en femteplats med 352 klagomål.

Ersättning för förseningar eller inställda flyg är en ständigt aktuell fråga till Konsumentverket, och bara i år har nästan 40 ärenden gällande Norwegian registrerats hos myndigheten. Majoriteten handlar om just rätten till kompensation.

Annons
Annons

444 klagomål har Telia hunnit dra in så här långt i år.

Foto: Jessica Gow/TT Bild 1 av 1

7 / 10

444 klagomål har Telia hunnit dra in så här långt i år.
444 klagomål har Telia hunnit dra in så här långt i år. Foto: Jessica Gow/TT

4. Telia

Telia är inte bara den största spelaren på marknaden utan hamnar även högre upp på klagotoppen än operatörskonkurrenterna. 444 klagomål mot bolaget har registrerats hos Hallå konsument i år.

– En anledning till att Telia fått många klagomål är just att det är en av de största operatörerna i Sverige med många kunder. Klagomålen kan handla om allt från problem med hårdvaror till frågor om abonnemang för mobiler, bredband och fiber, säger Johanna Persson på Konsumentverket.

Annons
Annons

Elgiganten når topp tre på denna inte allt för smickrande lista.

Foto: Bertil Ericson/TT Bild 1 av 1

8 / 10

Elgiganten når topp tre på denna inte allt för smickrande lista.
Elgiganten når topp tre på denna inte allt för smickrande lista. Foto: Bertil Ericson/TT

3. Elgiganten

Bronsplatsen knips av Elgiganten – ytterligare ett bolag som frekvent hittas i listans toppskikt. I år har 481 klagomål kommit in till Hallå konsument.

Elektronikjätten har tidigare varit föremål för granskning av Konsumentverket tillsammans med Media Markt när man enligt myndigheten gjorde offensiv reklam för räntefria betalningsupplägg.

Men enligt Johanna Persson ligger det ingen särskild anledning bakom det höga antalet klagomål under 2019.

– Nej, det är ingenting speciellt. Precis som majoriteten av den övriga listan rör det sig om stora bolag med många kunder, och oftast handlar det om vanliga reklamationer, säger hon.

Annons
Annons

Sas har stått för en stor ökning av klagomål jämfört med normalt.

Foto: Henrik Montgomery/TT Bild 1 av 1

9 / 10

Sas har stått för en stor ökning av klagomål jämfört med normalt.
Sas har stått för en stor ökning av klagomål jämfört med normalt. Foto: Henrik Montgomery/TT

2. SAS

Att SAS landar på en andraplats med 529 registrerade klagomål hittills i år är dock något konsumentvägledaren Johanna Persson har reagerat på.

– Ja, vi har märkt att det blivit en ökning under våren på grund av strejken i maj. Klagomålen är nu nästan lika många till antalet som under hela förra året, då det kom in 594 stycken, säger hon.

De resenärer som anser att förseningarna och inställda flyg som följde på strejken bör räknas som extraordinära händelser och därmed generera ersättning kommer dock få vänta till början av hösten för ett beslut från Allmänna reklamationsnämnden.

Annons
Annons

Vitaly club är företaget som toppar denna lista.

Foto: Science Photo Library/TT Bild 1 av 1

10 / 10

Vitaly club är företaget som toppar denna lista.
Vitaly club är företaget som toppar denna lista. Foto: Science Photo Library/TT

1. Vitality club

Konsumentverkets värsting är estländska bolaget Vitality club, som liksom Aliaz Cooperation erbjuder abonnemang av potens- och bantningspiller. Hela 581 klagomål har kommit in till Hallå konsument. I de flesta fall upplever konsumenterna sig vilseledda av marknadsföringen och att de faktureras för abonnemang som de trott varit gratisprover.

I ett mejl till Sveriges Radios program Ekonomiekot svarar företaget att man förväntar sig att antalet missnöjda kunder ska minska efter att man avslutat ett samarbete med en tidigare marknadsföringspartner.

Annons
Annons
Annons
Annons