Annons
Recension

DansEssensPotpurri av godbitar bjuds under klassisk balettgala i Varberg

Premiärdansaren Nathalie Nordquist i Svansjön.
Premiärdansaren Nathalie Nordquist i Svansjön. Foto: Alexander Kenney
Under strecket
Publicerad

DansEssens

Medverkande
Nathalie Nordquist, Daniel Norgren-Jensen, Mayumi Yamaguchi, Dmitry Zagrebin
Var
Nöjeshallen, Varberg

Solister ur Kungliga Baletten

Sommaren innebär inte bara opera och teater, utan även dans på många håll i landet. I augusti är det dags för Parkteatern i Stockholm och Göteborgs dans- och teaterfestival. Nyligen gjorde Bergman-festivalen på Fårö plats för ny svensk koreografi. I Varberg slår hovdansaren och koreografen Johanna Bjönson-Lahnborg ett slag för klassisk balett, en raritet på västkusten. Hon har lockat till sig ett dussin dansare som bjuder ett potpurri på godbitar ur berömda verk, företrädesvis 1800-baletter med romantik, tåspetsdans och tutuer men även neoklassiska verk ur Björnson-Lahnborgs egen fatabur.

Under enkla sceniska förhållanden, med begränsad spelyta, kastar dansarna loss. I täten lyser den välkända premiärdansaren Nathalie Nordquist. Tillsammans med Daniel Norgren-Jensen dansar hon bland annat ett pas de deux ur ”Giselle”. Luftigt och innerligt; ett vackert par. På Operan har Daniel imponerat i Stijn Celis ”C-mollmässa” och belönades nyligen med Johan Rennvalls Minnespris.

Nathalies andre partner denna kväll är ryskfödde Dmitri Zagrebin, som visat framfötterna i helaftonsbaletten ”Alice i underlandet”; också han up and coming. I Varberg svarar han också för ett glimrande solo ur” Taras Bulba”; ekvilibristnumret Gopak – som faktiskt är koreograferat av hans egen ukrainske farfar. Dmitri visar härlig höjd i sprången och blixtrande snurror.

Mycket koreografi av Marius Petipa blir det, men också mer modern dans. Johanna Björnson-Lahnborgs ömsinta hyllning till Charlie Chaplin och ett intressant pas de deux ur hennes tolkning av Svenska Balettens ”Dårhuset”, med musik av Varbergs-bon Viking Dahl. Stilrent framfört av Daniel Norberg-Jensen och Olga Kliapovskaia. Ett smakprov ur Björnson-Lahnborgs dramatiska ”Fadren”, fritt efter Strindberg, illustrerar väl maktkampen mellan äkta makar men känns lite lösryckt ur sitt sammanhang.

Föreställningen låter oss också stifta bekantskap med unga förmågor som Frida Hambraeus, Lovisa Enholm och Alisha Brach. Framtidshopp är också två elever från Björnson-Lahnborgs Studio Dans-Essens. Välkända paradnumret ”Grand Pas Classique” – obligatoriskt på balettgalor – boostar avslutningsvis den klassiska dansen.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons