Annons

Pressad bransch faller för skvaller

I två veckor har golfstjärnan Tiger Woods otrohetsaffärer dominerat det svenska nyhetsflödet. Men vad ligger bakom uppmärksamheten kring Woods moraliska kraschlandning – genuint läsarintresse eller desperata medier?

Under strecket
Publicerad
Foto: AP/ERIC RISBERG, AP/JULIE JACOBSON
Foto: AP/ERIC RISBERG, AP/JULIE JACOBSON
Foto: AP/ERIC RISBERG, AP/JULIE JACOBSON

Det har varit två hysteriska veckor för Tiger Woods och hans svenska fru Elin Nordegren. Efter en dramatisk bilkrasch i hemstaten Florida har en berättelse rullats upp om hur golfaren varit otrogen med en rad kvinnor och sedan försökt betala sin fru för att stanna vid hans sida. Svenska medier har tapetserat tidningskioskerna med löpsedlar om Woods sjaskighet, hans ångerfulla ursäkter och senare läckta SMS från hans älskarinnor.

Att just skvaller om en amerikansk golfspelare dominerar nyheterna samtidigt som världens ledare samlas för att fatta ett nytt epokgörande klimatavtal – är det rimligt? För Aftonbladet, som var tidiga med nyheten häromveckan, finns goda skäl att publicera nyheter om Tiger Woods havererande äktenskap. Tidningens chefredaktör Jan Helin förklarade häromdagen på sin blogg att det finns ett tydligt allmänintresse att ta hänsyn till. ”Glappet mellan varumärket Tiger Woods och verklighetens Tiger Woods är allmänintresset i denna story”, skrev han.

Annons
Annons

Alla mediechefer håller inte med. Staffan Sillén, chef för Ekot på Sveriges Radio, valde att sända en nyhet om bilolyckan som inledde affären. Därefter har det varit mer eller mindre tyst om saken i Ekots sändningar.

–När Tiger Woods på grund av en olycka ställer in en tävling, då är det naturligtvis allmänintressant information. Rykten om otrohet är däremot ingenting som Ekot sysslar med, kändisjournalistik ägnar vi oss inte åt. Särskilt som så många andra medier ägnar sig åt det så tycker vi att vi kan överlåta det åt dem, säger han.

I ett större perspektiv ryms veckans nyhetsflöde inom en utveckling där kända människors privatliv får större utrymme. Det menar medieforskaren Anja Hirdman, som skrivit om det hon kallar journalistikens intimisering.

–Den här affären har fått väldigt hög medial prioritet på förstasidor och löpsedlar, och generellt ges skandaler allt mer utrymme i medierna. Man blir mer och mer inriktad på teman som kan användas som skandaljournalistik, säger hon.

Den beskrivningen håller även skvallerpressen själv med om. Sten Hedman, som i många år var redaktör och reporter på Se & Hör, tycker att gränserna har flyttats fram. Kvällstidningarna har anpassat sig till skvallret.

–Visst har de gjort det. Definitivt. Man blir lite förvånad, för när vi gjorde liknande grejer för några år sedan var kvällstidningarna väldigt noggranna med att häckla oss. Jag minns när vi avslöjade att Carola väntade barn, då fick vi kritik av Expressen för att vi skvallrade. För bara tio år sedan hade det som skrivs om Tiger Woods varit fullständigt otänkbart, säger han.

Annons
Annons

Om man ska tro Sten Hedman är det mediebranschens sviktande ekonomi som driver på utvecklingen mot mer skvaller i medierna. I en bransch som har svårt med inflödet av pengar söker man desperat efter fler klick och större annonsintäkter.

Anja Hirdman instämmer.

–Man ska inte glömma att det här är väldigt billig journalistik. Den är enkel att producera och kräver inga större utgifter. Det är en av flera förklaringar till att vi kommer att få se mer av den, säger hon.

Finns det också något unikt i Tiger Woods öde som lockar så många läsare? Anja Hirdman är tveksam.

–Det är klart att det finns ett snackvärde här eftersom det här är något folk talar om. Samtidigt kan man vända på det och säga att det här inte skulle vara en snackis om det inte rapporterades om det. Det kunde lika gärna ha varit en notis, säger hon.

För en gammal skvallerredaktör som Sten Hedman är det självklart att berättelsen om Tiger Woods ska ha stor uppmärksamhet.

– Den här storyn innehåller allting! Dramatik, otrohet, kärlek…det är som en amerikansk tv-såpa. Det är förresten bättre än en såpa. Det vore väldigt svårt att inte ge sig på den, säger han.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons