Annons

Pressade biltillverkare tvingas att ställa om

”De klassiska biltillverkarnas era är över”, säger Volkswagenchefen Herbert Diess.
”De klassiska biltillverkarnas era är över”, säger Volkswagenchefen Herbert Diess. Foto: Jens Büttner/TT

Vilken biltillverkare blir nästa Nokia? Volkswagenchefen varnar för drastiska effekter i bilbranschen när tillverkarna snabbt måste ställa om till eldrift för att undvika jätteböter.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Det var omfattande miljöprotester när bilindustrin hade sin mässa i Frankfurt i september.

Foto: Michael Debets/TTBild 1 av 3

Och liknande protester fortsatte när bilmässan i Bryssel nyligen avslutades.

Foto: Nicolas Maeterlinck/TTBild 2 av 3

Herbert Diess drog igång produktionen av Volkswagens nya elbil ID3 i november och fick förbundskansler Angela Merkel på besök.

Foto: Jens Büttner/TTBild 3 av 3

Det var omfattande miljöprotester när bilindustrin hade sin mässa i Frankfurt i september.

Foto: Michael Debets/TTBild 1 av 2

Och liknande protester fortsatte när bilmässan i Bryssel nyligen avslutades.

Foto: Nicolas Maeterlinck/TTBild 2 av 2

Det skulle bli en trevlig bilmässa där tillverkarna kunde visa upp sina nya produkter. Det var i vilket fall vad cheferna för de stora bilbolagen hoppades på när de kom till Frankfurt.

Plötsligt stod de i stället öga mot öga med tusentals arga demonstranter som krävde ett stopp för alla utsläpp bilarna orsakar.

Urladdningen var dramatisk men ger ändå bara en liten antydan om de väldiga problem biltillverkarna nu står inför, just som de laddar upp för att presentera sina rapporter för det senaste kvartalet.

För samtidigt som konjunkturen vänder ned och bilköparna tvekar måste bolagen genomföra en dyr omställning till eldrift. Annars åker de på mångmiljardböter när EU kraftigt skärper utsläppsreglerna.

– Hela industrin är pressad av att de måste anpassa sitt produktutbud för att klara utsläppskraven till 2021. De måste i massiv skala få ut hybrider och det har påverkat lönsamheten rejält för industrin, säger Hampus Engellau som är fordonsanalytiker på Handelsbanken.

1/2

Det var omfattande miljöprotester när bilindustrin hade sin mässa i Frankfurt i september.

Foto: Michael Debets/TT
2/2

Och liknande protester fortsatte när bilmässan i Bryssel nyligen avslutades.

Foto: Nicolas Maeterlinck/TT

Herbert Diess är en av dem som är uppenbart oroad av läget. Han är koncernchef för Volkswagen-gruppen och räknar med att behöva lägga motsvarande 350 miljarder kronor på elektrifiering de kommande fem åren.

Annons
Annons

Herbert Diess drog igång produktionen av Volkswagens nya elbil ID3 i november och fick förbundskansler Angela Merkel på besök.

Foto: Jens Büttner/TTBild 1 av 1

I ett tal till bolagets högsta chefer i mitten av januari slog han fast att det nu egentligen bara finns två vägar. Antingen ställer Volkswagen om ännu snabbare eller så riskerar en av världens allra största biltillverkare att bli ett nytt Nokia.

– De klassiska biltillverkarnas era är över, konstaterade Herbert Diess i talet. Och så beskrev han det som att stormen just bara börjat blåsa in.

Sedan tog det bara några dagar innan nästa vädervarning kom från bilbranschen. Då tvingades Daimler/Mercedes-Benz svenske chef Ola Källenius varna för att 2019 års vinst blir lägre än väntat. Störst tapp väntas från personbilarna, Mercedes-Benz vinst väntas halveras.

Herbert Diess drog igång produktionen av Volkswagens nya elbil ID3 i november och fick förbundskansler Angela Merkel på besök.
Herbert Diess drog igång produktionen av Volkswagens nya elbil ID3 i november och fick förbundskansler Angela Merkel på besök. Foto: Jens Büttner/TT

Den dyra elektrifieringen som kräver att tillverkarna tar fram nya plattformar för elbilar och ställer om produktionen är i sig en stor utmaning för tillverkarna. Men läget försvåras av att omställningen sker samtidigt som personbilsförsäljningen kärvar efter flera starka år.

Svagare konjunktur och handelsbråk sätter sina spår, inte minst i Kina, världens största bilmarknad. Där minskade försäljningen under 2019 för andra året i rad.

– Kina har varit den globala tillväxtmotorn för hela bilindustrin. Från 2001 har Kina stått för 70 procent av all tillväxt i branschen, säger Hampus Engellau.

Annons
Annons

Flera biltillverkare har därför hamnat i ett svårt läge och de senaste månaderna har varningarna närmast haglat, i synnerhet från Tyskland.

Daimler/Mercedes har exempelvis annonserat att de tänker ta bort mer än 10 000 jobb de kommande två åren, Audi ska ta bort nästan lika många de kommande fem åren, BMW ska minska kostnaderna med 12 miljarder euro till 2022 och underleverantören Continental räknar med att i bolaget försvinner det närmaste decenniet och så vidare.

Det hela kröntes med en rapport, som backas upp av den tyska regeringen. Den varnade för att 400 000 biljobb kan försvinna i landet under 2020-talet.

Hur snabbt förändringen går på personbilssidan finns det olika uppfattningar om. Analysföretaget EV-Volumes räknar exempelvis med att elbilar som laddas med sladd under förra året stod för 3 procent av alla bilar som såldes globalt.

Uppgången de närmaste åren bedöms bli snabb och 2025 beräknas elbilarna stå för 20 procent av de nya bilar som säljs och då handlar det nästan helt om rena batteribilar utan någon förbränningsmotor.

Vad får elbilsomställningen för effekt?

– Den ligger och bubblar i bakgrunden hela tiden och det är en stor omställningsprocess. Vi vet inte hur det här slutar men allt som har med förbränningsmotor att göra kommer på sikt att fasas ut, säger Bengt Lindqvist ekonom på Teknikföretagen.

Fast osäkerheten är stor. Så stor att det enligt Bengt Lindqvist inte varit meningsfullt att räkna på hur omställningen slår i svensk industri.

– Den får så klart effekt. Man har ju helt andra monteringsmoment för elbilar och det krävs också ny ingenjörskunskap.

Nu finns det flera typer av osäkerhet. Hampus Engellau väcker exempelvis frågan vad som händer om den politiska debatten ändrar karaktär.

Just nu är det mycket klimatfokus och elektrifiering som gäller och då riktas intresset mot bilar som bara går på batteri.

– Oavsett var man står i den frågan är det väldigt sällan trender håller i sig i flera år. Jag tror vi kommer att få mer debatt om hur ren elen är och hur CO2-neutral produktionen av elbilar är, säger Hampus Engellau.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons