Annons

Norwegians chef hoppas på elflygplan

Norwegians koncernchef Jacob Schram redovisade en nettoförlust på 1,6 miljarder norska kronor under 2019. Nu hoppas han på elflyg.
Norwegians koncernchef Jacob Schram redovisade en nettoförlust på 1,6 miljarder norska kronor under 2019. Nu hoppas han på elflyg. Foto: Stian Lysberg Solum / TT

Norwegians nya chef vill göra bolaget redo för elflyg. Han tror att omställningen kan gå snabbare än väntat. Men experterna är tveksamma till elflygens möjligheter.

Under strecket
Publicerad

Jacob Schram har bara varit koncernchef för flygbolaget Norwegian sen årsskiftet. Men nu börjar han dra upp riktlinjerna för hur bolaget ska ställa om när väl alla akuta problem är lösta.

– Jag lockades in i det här för jag är intresserad av framtidens resande. Mobilitet är den stora trend som kommer att förändra våra samhällen och våra liv de kommande tio, femton åren, säger Jacob Schram i samband med att bolaget presenterade sin rapport för senaste kvartalet.

Jacob Schram pekar bland annat på de stora förändringar som nu sker inom fordonsindustrin. Där ökar utbudet av eldrivna bilar snabbt.

– Det är en revolution som händer där. Det är fantastiskt och det kommer att hända inom flygindustrin också, säger Jacob Schram.

Fast han gör klart att just nu handlar det om att ställa om Norwegian. Bolaget har tidigare växt mycket snabbt under många år. Den snabba tillväxten blev dyr och inte blev det bättre av att Norwegian också pressats av höga oljepriser och stora problem med leveranserna av de nya flygplan som bolaget beställt.

Bolaget har bland annat beställt ett hundratal 737 Max som fått flygförbud efter två olyckor. Enligt Norwegian dröjer det åtminstone till september innan planet kan tas i bruk och det kommer inte att kunna användas under den intensiva sommarperioden.

Annons
Annons

Dessutom fortsätter problemen med motorerna till långdistansplanet 787 Dreamliner. Norwegian har 37 Dreamliner men tvingas på grund av motorproblemen hela tiden ha 12 plan på marken för service och underhåll.

Alla problem har gjort att Norwegian dragit igång ett stort omställningsprogram som under förra året sänkte kostnaderna med 2,3 miljarder. Det har bland annat skett genom att bolaget stängt 70 linjer, sålt flygplan och flyttat långdistansflyget från Stockholm och Köpenhamn till Oslo.

Enligt Jacob Schram har bolaget samtidigt behov an en intern omställning.

– Vi har haft ett bolag som växt extremt snabbt, nästan som ett entreprenörsbolag. Nu ska vi gå över till att bli ett mer moget bolag och det tar åtminstone fem år, säger Jacob Schram.

Samtidigt vill han förbereda för det som kommer sen. För enligt Jacob Schram väntar en diskussion om det han kallar framtidens mobilitet, hur vi ska resa framöver.

– Vi kommer inte att ha eldrivna plan inom fem till tio år men kanske om 15 år, säger Jacob Schram som tidigare sett bilindustrin inifrån.

– För sju år sedan trodde ingen att elbilarna skulle ha den närvaro de har idag. Alla trodde att det skulle hända 2040-2050. Nu är det 2025 som gäller i affärsplanerna.

Just nu rör det sig på många håll när det gäller elflyg. I Norge vill flygplatsbolaget Avinor att allt inrikesflyg ska vara eldrivet 2040. I Sverige har motsvarigheten Swedavia börjat bygga ut flygplatserna för att ta emot eldrivna plan. Målet är att den första svenska linjen med eldrivet flyg ska vara igång till 2025.

Men det finns också många frågetecken kring elflyget. De försök som görs handlar bara om riktigt små plan och med helt nya rutter som kompletterar det vanliga flyget.

Att rakt av ersätta dagens stora plan med batteridrivna plan är knappast möjligt, i vart fall inte på kort sikt. Grazia Vittadini, teknikchef för flygplanstillverkaren Airbus, har räknat ut att om deras storsäljare, A320, fick batterier som var 30 gånger mer effektiva än dagens skulle den ändå bara klara av att flyga en femtedel av sträckan och bara med halva lasten.

– Batterierna räcker helt enkelt inte, sa Grazia Vittadini till SvD Näringsliv i somras.

Mats Hyttinge, flyganalytiker på Carlsquare, är också skeptisk till elflygets möjligheter.

– Det finns positiva tecken och eldrift är inte ute ur bilden. Frågan är bara om det händer något på 20 års sikt. För Norwegian är det här kanske mest ett sätt att få något att kommunicera, att hitta en framtidsvision, säger Mats Hyttinge.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons