Annons

Prinsen drog i väg i 170 km/h – men inte länge

Prins Karl Johan bredvid sin nyinköpta Alfa Romeo Superleggere utanför Norbergs karosserifabrik på Tégnergatan.
Prins Karl Johan bredvid sin nyinköpta Alfa Romeo Superleggere utanför Norbergs karosserifabrik på Tégnergatan. Foto: SvD:s bildarkiv
Under strecket
Publicerad

Gamla bilbilden

Det var november 1939, tre månader efter andra världskrigets utbrott. Stränga krigsvintrar låg framför Sverige och 23-årige prins Carl Johan – som den 10 november tagit sig till Norbergs karosserifabrik på innergården på Tegnérgatan 37 i Stockholm. För att köpa bil. Han stötte där på SvD:s redaktör för saliga ”I marginalen”-sidan och lät sig intervjuas. Prinsen var nyutnämnd löjtnant vid Dalregementet, bar civila rock, läderportfölj i vänster hand och brinnande cigarrett i höger. Bakom hans nya kurviga Alfa Romeo Superleggere dväljs de vackra men ruffiga garagedörrarna.

I SvD:s artikel frågade Marginalen-redaktören:

– Det blir me’ té å’ åka fort då?

– Ja, 170 km myste prinsen, men dystrade i samma ögonblick till – för det var ransoneringens tid:

– Fort men inte länge, för jag har bara 15 liter i veckan.

Dåvarande prinsen träffade samma år journalisten Kerstin Wijkmark, som han äktade 1945 och året efter tappade sin prinstitel för. Det sista blev han med åren kanske mest känd för, den yngsta sonen till kronprins Gustav VI Adolf och farbrodern till nuvarande kung Carl XVI Gustaf.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons