Annons

Professor: Mindfulness kan ge mer ångest och oro

Personer med ångestproblematik kan vara rädda för att slappna av och mindfulnessövningar kan leda till en ökad ångest.
Personer med ångestproblematik kan vara rädda för att slappna av och mindfulnessövningar kan leda till en ökad ångest. Foto: Rafael Metz/Alamy

Blir du stressad av yoga – som verkar göra alla andra så avslappnade? Börjar hjärtat rusa så fort du öppnar meditationsappen? Du är inte ensam. Tillståndet kallas för relaxation-induced anxiety, avslappningsframkallad ångest.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Michelle Newman.

Foto: Privat

En teori är att vissa undviker att slappna av eftersom det känns som om de förlorar kontrollen då, vilket upplevs som jobbigt.

Foto: Alamy

Det är lättare sagt än gjort att ”bara slappna av”. När du väl försöker börjar kanske hjärtat i stället slå snabbare. Då kan det ta emot att fortsätta göra de där mindfulness-övningarna som sägs vara så bra.

Begreppet ”relaxation-induced anxiety”, fritt översatt till avslappningsframkallad ångest, beskriver det negativa tillstånd som vissa personer upplever när de slappnar av.

Att meditera eller att slappna av i musklerna skapar en känsla av obekvämhet, oro, rastlöshet eller ger ångestreaktioner, såsom hjärtklappning och svårighet att andas. Ny forskning visar att den kan uppstå av andra skäl än man tidigare trott.

De som behöver avslappning mest är de som är mest benägna att få ångest när de slappnar av.

Forskning sedan flera decennier visar att personer som redan har ångest eller depression har större tendens att uppleva det.

– Det ironiska är alltså att de som behöver avslappning allra mest, är de som är mest benägna att få ångest när de slappnar av, säger Michelle Newman, professor i psykologi vid amerikanska Pennsylvania State University, som gjort flera studier i ämnet.

Annons
Annons

Michelle Newman.

Foto: Privat

En teori är att vissa undviker att slappna av eftersom det känns som om de förlorar kontrollen då, vilket upplevs som jobbigt.

Foto: Alamy
Michelle Newman.
Michelle Newman. Foto: Privat

Spekulationerna om varför vissa mår dåligt av att slappna av är många. En teori är att vissa undviker att slappna av eftersom det känns som om de förlorar kontrollen då, vilket upplevs som jobbigt. Många meditationsmetoder går därtill ut på att uppmärksamma sinnesförnimmelser i kroppen, vilket ökar känsligheten för ångestsymtom.

Men Michelle Newman har i en ny studie fått stöd för en annan förklaring. Hennes teori om ”emotional contrast avoidance”, att undvika tvära kast i känsloläget, går ut på att det är inte är ångesten i sig som är boven i dramat. I stället är det kontrasten mellan avslappning och ångest som vissa upplever som jobbiga.

Hennes senaste studie visar att det finns ett samband mellan känslighet för känslomässiga kontraster och avslappnings-framkallad ångest. Ju jobbigare kontrasten mellan avslappning och ångest är, desto mer ångest kan avslappningen ge.

Att bemöta och acceptera de negativa känslorna är det enda som kan göra dem mindre intensiva.

Michelle Newman menar att resultaten hör ihop med den logik som många personer med ångestproblematik upplever – att ångesten förbereder dem för negativa händelser. Vilket så klart inte är sant, säger hon.

– Vi kan inte förbereda oss för allt som händer, och vi blir inte bättre på att skydda oss från negativa känslor för att vi oroar oss. Att befinna sig i ett ständigt tillstånd av ångest och oro gör i stället att man mår dåligt hela tiden och helt enkelt missar livet.

En teori är att vissa undviker att slappna av eftersom det känns som om de förlorar kontrollen då, vilket upplevs som jobbigt.
En teori är att vissa undviker att slappna av eftersom det känns som om de förlorar kontrollen då, vilket upplevs som jobbigt. Foto: Alamy
Annons
Annons

Michelle Newman är kritisk mot att mindfulness i dag – både i USA och i Sverige – många gånger ses som ett universellt botemedel mot diverse psykiska problem. Att personer med ångestproblematik kan vara rädda för eller undvika att slappna av, och att mindfulness-övningar eller meditation kan leda till en ökad frekvens av panikångestattacker eller andra negativa reaktioner, är viktigt att veta för att kunna behandla dem på rätt sätt, säger Michelle Newman.

– Vårt budskap är inte att det är dåligt för vissa människor att slappna av, tvärtom. För att må bra måste du kunna slappna av, och det betyder också att du kan behöva uppleva ångesttoppar ibland.

För att kunna slappna av utan att få ångest krävs exponering, säger Michelle Newman. Precis som när personer med spindelfobi stegvis exponeras för dem för att mildra rädslan, kan personer som undviker avslappning minska det upplevda obehaget genom att öva.

– På kort sikt känns det kanske bra att undvika det som gör dig rädd, orolig eller ångestfylld. Men på lång sikt så förstärker du bara rädslan och oron. Att bemöta och acceptera de negativa känslorna är det enda som kan göra dem mindre intensiva.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons