Hälsa

Psykologen: Behöver vi mer sömn på vintern?

Psykologen Fredrik Sandin om vintertrötthet och när man bör gå och lägga sig på kvällarna.

Mörka eftermiddagar och stressiga jobbveckor. Januari månad är kanske den tid vi känner oss som allra tröttast. Men hur är det egentligen med sömnen – behöver vi sova mer på vintern? Psykologen Fredrik Sandin har svaren.
Rent fysiskt behöver vi egentligen inte mer sömn på vintern. Men vinterns färre soltimmar gör att kroppen producerar mer av hormonet melatonin. Mer melatonin i omlopp gör att du känner dig tröttare. Det är viktigt att kompensera för energin som du förlorar då du inte utsätts för ljus – och ett sätt kan vara att sova. Att träna och äta bra är också sätt att återfå energi. En sund livsstil helt enkelt.

Annons

När bör man gå och lägga sig på kvällen för att få en god natts sömn?
Det beror i huvudsak på när du behöver gå upp på morgonen. En rekommenderad natts sömn är 6-8 timmar. Det viktigaste är att du hittar en rutin som du försöker upprepa. Struktur är bra för att ”lära” kroppen när det är dags att gå in i viloläge och hjälper dig att somna. Hattar du för mycket fram och tillbaka med för mycket olikheter i dina sömnvanor så blir det svårare att vara alert när du behöver det och trött när det är läggdags.

Fredrik Sandin är psykolog och grundare av Ahum, som hjälper människor att träffa rätt psykolog eller terapeut.

Till Toppen