Annons

Svenskt framgångsrecept: ”Att kämpa räcker inte”

Anders Ericsson lyfter fram Paavo Nurmi som ett innovativt föredöme.
Anders Ericsson lyfter fram Paavo Nurmi som ett innovativt föredöme. Foto: Keith Morris/Alamy och TT

Bli bäst på jobbet eller lyft hobbyn till nya nivåer. Utifrån studier har forskaren Anders Ericsson tagit fram ”en manual för att skapa en expert”. Men det finns fällor på vägen.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Anders Ericsson har ägnat större delen av sin forskarkarriär åt mänskliga prestationer och åt att studera de som är allra bäst inom sina områden.

Efter decennier av forskning har han identifierat experternas framgångsrecept, oavsett vilket område det handlar om: den stora skillnaden mellan experterna och de som aldrig når toppen, är mängden träning – men framför allt hur träningen ser ut.

Här är Ericssons steg för att bli expert. Eller som han kallar det i sin bok ”Peak”: A road map to excellence.

1. Lägg ner tid – och fokus

När Anders Ericsson tittat på experter inom olika områden är just träningstiden som utövarna lagt ner en sak som skiljer de allra bästa från resten. Det gäller också att ha full fokus när du tränar, enligt Ericsson.

I en artikel i Harvard Business Review konstaterar Ericsson att det är sällan som ens de bästa i världen klarar att träna fokuserat mer än fyra, fem timmar per dag – ibland snarare ett par totalfokuserade timmar. Men även två timmar per dag blir en hel del, faktiskt runt 700 timmar på ett år och 7 000 på tio år.

Annons
Annons

Men, konstaterar Ericsson i boken ”Peak”: att kämpa räcker inte.

2. Gå utanför din bekvämlighetszon

Ett huvudskäl till att de flesta av oss aldrig når några svindlande höjder i det vi företar oss är att vi nöjer oss när vi tycker att vi nått en acceptabel nivå. Golfen går rätt bra, det är roligt att spela. Men att bli riktigt bra är inte småtrevligt. Det är hårt, kämpigt och inte alltid roligt, sett till de många intervjuer Anders Ericsson gjort med experter.

”Kom ihåg: om dina tankar är någon annanstans eller om du är avslappad och bara har roligt, då kommer du antagligen inte att förbättras”, skriver han i ”Peak”.

Det handlar om att hela tiden hitta nya utmaningar och ta sig utanför bekvämlighetszonen. Att ge sig på svårare och svårare stycken på gitarren, att möta bättre och bättre motståndare i tennisen.

3. Sätt upp mål – och mät

För att du ska kunna se att du blir bättre behöver du ha mål och en tydlig plan för att nå dem. På så sätt kan det därför vara enklare att bli expert inom ett område där det både finns både mätbara mål och objektivt utsedda experter, som inom just inom idrott eller musik.

Att bli den bästa läraren eller chefen är förstås inte lika mätbart. Men vill du bli bäst inom ett område, som ditt jobb, fundera igenom vad som kännetecknar framgång och hög prestation inom just det området och försök hitta sätt att mäta det – även om det kommer att finnas ett visst mått subjektivitet i ditt mätande.

4. Kopiera de bästa

Identifiera de som presterar bäst inom det du identifierar som nyckelområden för att nå framgång inom ett område. Titta på vad som kan förklara deras överlägsna prestation. Vad gör de som inte andra gör?

Annons
Annons

Anders Ericsson exemplifierar med den finländska löparen Paavo Nurmi som satte 22 världsrekord på olika distanser. Under flera år var Nurmi en ohotad vinnare, men snart insåg andra löpare att Nurmis framgångar kom från att han utvecklat nya träningstekniker: han klockade sig med ett stoppur, han jobbade med intervallträning och hade alltid en årslång träningsplan.

5. Hitta en tränare

Många gånger är det när vi tagit oss en bit på vägen som problemen uppstår. Vi lägger ner rejält med tid, tränar fokuserat mot ett tydligt mål, möter bättre och bättre motståndare. Ändå hamnar vi på en platå, där utvecklingskurvan stannar av. ”Varje gång som du försöker förbättra något, så kommer du att komma till sådana hinder, tidpunkter när det verkar omöjligt att bli bättre”, skriver Ericsson.

Det är där det Ericsson kallar ”deliberate practice”, handledd träning, kommer in.

För att ta oss till nästa nivå behöver vi hjälp, menar han. Grupplektioner eller instruktioner på Youtube kan att ta oss till en bit på vägen. Men för att komma vidare måste vi identifiera våra fel och hitta rätt metod för att rätta till dem. Det är här den personliga tränaren kommer in i bilden, en tränare som vet hur du ska nå toppen.

6. Överkom hindren

Det finns alltså några tydliga steg att följa, men det finns också fällor. Anders Ericsson har bland annat identifierat dessa två hinder för att bli riktigt bra på ett område:

• Tankar som ”jag kan inte” eller ”jag är inte”, uppfattningen att ens förmågor och begränsningar hänger ihop med vissa permanenta egenskaper. Många gånger handlar det om att identifiera våra konkreta svagheter för att vi ska kunna nå våra mål. Men ibland är hindren inom oss. Vi tror att vi har nått taket, vi tror inte att vi kommer att klara det.

• Åsikten att ju längre vi gör någonting, desto bättre kommer vi att bli. Istället går Anders Ericsson teori ut på att alla kan förbättras, men det kräver rätt inställning, rätt träning och en duktig coach. Blir du inte bättre, beror det på att du inte tränar på rätt sätt. ”När du inser det kommer förbättring att handla om att identifiera vilket rätt sätt är”, skriver han.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons