Annons

Rådet till Tesla: Bygg en pickup

Tesla redovisar större förlust än väntat.
Tesla redovisar större förlust än väntat. Foto: Chuck Burton/AP

Ökad produktion och försäljning till trots – krympande marginaler gör att Tesla redovisar en större förlust än väntat för det andra kvartalet.

Under strecket
Publicerad

Hajpade elbilstillverkaren Tesla kunde under onsdagskvällen redovisa en större förlust än väntat för det andra kvartalet.

Den justerade förlusten per aktie blev 1,12 dollar mot väntade 0,35 dollar i Factsets snittenkät.

Däremot rusade omsättningen med nära 60 procent, och var i stort sett i linje med förväntningarna. Dessutom slog företaget rekord i såväl produktion som leveranser – totalt producerades drygt 87 000 fordon och drygt 95 000 levererades.

Drygt 77 600 av de levererade bilarna var de nya Model 3-bilarna.

– Tesla levererar verkligen när det kommer till försäljning och omsättning men förlusten var långt större än väntat, säger Söderberg och Partners sparekonom Joakim Bornold.

Tesla har under den senaste tiden gått från att bara sälja lyxbilar, till att även producera och sälja den billigare modellen Model 3. Detta har påverkat kvartalets resultat, menar Bornold.

– Steget att gå från lyxsegmentet till mer massmarknad med Model 3 verkar kosta en hel del för Tesla. Marginalerna är uppenbarligen betydligt lägre för Model 3.

Annons
Annons

Elbilstillverkaren upprepade också prognosen att de ska klara leverera 360 000 till 400 000 fordon under helåret 2019. Dessutom siktar man på positivt nettoresultat i kommande kvartal.

Om Tesla ska vända trenden med skenande förluster behöver man utveckla fler modeller.

– Framförallt börjar Model S att bli gammal. Man kommer sannolikt skynda på för att få ut en efterlängtad pickup-modell på den i USA så lönsamma pickupmarknaden, för att öka marginalerna igen.

I rapporten skriver Tesla att de följer planen att starta lokal produktion av Model 3 i Kina mot slutet av året och Model Y i Fremont under hösten 2020.

Tesla har dessutom fått ökad konkurrens på elbilsmarknaden, framförallt från de tyska biljättarna som har börjat röra sig mot elbiltillverkning. Men här har det amerikanska bolaget en konkurrensfördel, enligt Bornold.

–  I dag räddas Tesla av att man har en produktionskedja som fungerar medans konkurrenterna brottas med stora flaskhalsar när det kommer till batteriproduktion. 

Elbiltillverkarens aktie rasade över 10 procent i efterhandeln, och har backat kraftigt sedan årsskiftet. Joakim Bornold tror på fortsatt tuffa tider för företaget.

– Det väntar en tuff höst för Tesla där bland annat refinansiering av lån kan bli en dyr affär, om det inte kommer mer positiva signaler.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons