Annons

Snöflingorna faller över HusbyRapporten från förorten skapar utryckningsläge

Benjamin Dousas ”Snöflingorna faller över Husby” börjar i en oskyldig barndom och slutar i en helt annan förortsvardag.
Benjamin Dousas ”Snöflingorna faller över Husby” börjar i en oskyldig barndom och slutar i en helt annan förortsvardag. Foto: Björn Lindgren/TT

Han gick från Husby till eliten. I ”Snöflingorna faller över Husby” berättar MUF-ordföranden Benjamin Dousa förtroligt och utan rädsla om sin ideologi, om kvinnorna som hjälpte honom fram, och om förortsmiljöer som alltmer liknar våldsstyrda parallellsamhällen.

Under strecket
Publicerad
Bild 1 av 1

Snöflingorna faller över Husby

Författare
Benjamin Dousa
Genre
Biografier
Förlag
Timbro

143 s.

”Ett-sex-fyra betalar ingen hyra!”

På 164 börjar postnumren för de Stockholmsförorter som ligger i slutet av tunnelbanans blå linje.

Benjamin Dousa minns ramsan som skanderades i skolan. Den bär på en berättelse om socialbidrag och särskildhet i Kista, Husby, Akalla.

Dousas självbiografi ”Snöflingorna faller över Husby” börjar i en, trots allt, oskyldig barndom där ett kioskrån fortfarande chockar omgivningen. Den gör halt i dag, i en helt annan och betydligt våldsammare förortsvardag.

Det är en ohöljt politisk självbiografi. Dousa, i dag ordförande i Moderata ungdomsförbundet, vill visa hur erfarenheterna format hans övertygelse och vilka vägval som varit avgörande. Det är en imponerande klassresa vi får följa, från en stökig barndom, till Handelshögskolan och politiken. Särskilt två personer framstår som avgörande. Först och främst modern, som vägrar låta honom bli ett offer för de sociala omständigheterna och resolut flyttar honom till en skola, med andra sociala regler och högre prestationskrav. Sedan Janina, lärare och det han kallar en ”social sherpa”, alltså en vägvisare in i nya kulturella överenskommelser.

Annons
Annons
Bild 1 av 1

Modern vägrar låta honom bli ett offer för de sociala omständigheterna.

Benjamin Dousa snuddar vid en genre som utvecklats framför allt av det politiska motståndarlägrets, alltså arbetarrörelsens, författare, och där uppväxtens erfarenheter tvinnas samman med ideologiska val. Han berättar med engagemang och förtrolighet, som om vi satt i hans kök, en kväll under lampan, om migrationens pris och mediernas makt, om knytblusar och den generation av lättkränkta, trygghetslängtande ”snöflingor”, som ofta satt dagordningen i debatten.

Formatet är litet, 143 sidor som går ner i varje handväska eller rockficka. Ett av hans ärenden är att visa att det är möjligt att röja sin egen väg och inte ge efter för det sociala trycket. Ett annat är att provocera läsaren till egen tankeverksamhet. Dousa tvekar inte att namnge dem han ser som hycklande representanter för en diffus mångkulturpolitik. Lika orädd är han i beskrivningen av de parallellsamhällen som växer fram över Sverige. Kapitlet om hur taxibolag bygger svart ekonomi eller det om hur föreningar, stödda av offentliga integrationsbidrag, köps och säljs för miljonbelopp borde få såväl berörda myndigheter som undersökande journalister i utryckningsläge.

Kapitlet borde få såväl berörda myndigheter som undersökande journalister i utryckningsläge.

Det finns en överhängande risk att bara de politiskt närstående tar sig an Dousas bok. Det vore synd, för här berörs några av valårets viktigaste frågor. Anders Lindberg, politisk chefredaktör på Aftonbladet, skriver insiktsfullt i sin så kallade ”blurb” (det vill säga marknadsförande uppskattande citat) på pärmens insida: ”Hans rasande uppgörelse med det klassamhälle som höll honom tillbaka väcker frågor även för vänstern. Lyssnar vi verkligen på de vi tror oss företräda.”

Ett bärande resonemang i boken berör ”den centrala zonen”, ett begrepp som sociologen Hans L Zetterberg, under några år chefredaktör för SvD och ofta benämnd som moderat chefsideolog, introducerade i Sverige. Där, i gränslandet mellan ekonomi, kunskap, kultur och religion möts eliterna. Där börjar inte sällan de stora värderingsskiftena. Där ska den vara som vill påverka på riktigt. Med ”Snöflingorna faller över Husby” har Benjamin Dousa sannolikt tagit ett kliv in.

Efter reklamen visas:
Elvakaffe med Benjamin Dousa
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons