Annons

”Starka rapporten visar att H&M är på rätt väg”

Maria Landeborn, sparekonom och strateg på Danske Bank
Maria Landeborn, sparekonom och strateg på Danske Bank Foto: Allis Nettréus

H&M:s rapport för tredje kvartalet var starkare än vad marknaden hade förväntat: ”Man säljer mer till fullpris och har fått ner kostnaden för reor”, säger Maria Landeborn, sparekonom och strateg på Danske Bank.

Under strecket
Publicerad

Försäljningen ökade med åtta procent i det tredje kvartalet jämfört med samma period i fjol, den starkaste ökningen sedan hösten 2016.

– Förväntningarna var högt ställda på 7,7 procent. Nu blev det ännu bättre. Det visar att man är på rätt väg, säger Maria Landeborn.

H&M:s lager minskar, vilket är bra för omsättningen:

Annons

– Kostnaden för reor minskade med två procent. Nu har man kunnat sälja mer till fullpris och bibehållit en vettig kvalitet, säger Maria Landeborn.

Faktumet att H&M drar ner på antalet butiker är också ett gott tecken, enligt experten:

– Man har tidigare öppnat butiker i för hög takt. Speciellt i Tyskland och även i Sverige, där det har kunnat ligga tre butiker i samma kvarter. Det blir bara dyrt, säger Maria Landeborn.

Var är H&M som starkast?

– I USA går man fram 19 procent räknat i lokalvaluta. Man växer även i utvecklingsländer som Polen och Ryssland, konstaterar Maria Landeborn.

Johanna Kull, börsanalytiker på Avanza, säger att rapporten förstärker bilden av att bolaget är på rätt väg.

– Fem kvartal i rad har H&M visat positiva rapporter. Aktiekursen har stigit 46 procent sedan årsskiftet. Det blir intressant att följa kursreaktionen eftersom den redan stigit så mycket. Men visst är H&M på rätt väg, säger hon.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons