Annons
Recension

Nytt liv – Linné gala event,Rar hyllning till livet

Det Uppsalabaserade danskompaniet Su-En Butoh Company framför sin hyllning till naturen under Linnéfirandet.
Det Uppsalabaserade danskompaniet Su-En Butoh Company framför sin hyllning till naturen under Linnéfirandet.
Under strecket
Publicerad

Nytt liv – Linné gala event,

Genre
Dans

Su-En, Blomster- installation: Junichi Kakizaki. Vaksala torg, Uppsala. Medv: Su-En butoh company, Mira Lewis Elvander, Annika Eliasson Frick, Gunnar Jinmei Linder, stråkkvintett från Uppsala kammarorkester, Kostym: Viola Germain.

DANS När Linnéfirandet når sin kulmen nu i veckan får alla vara med: barn, äldre, svårregisserade hästar, hundar, lamm, illrar (!), professionella scenartister och ett och annat flygplan. Uppsala kommun satsar stort på sin utomhushyllning till den 300-årige blomsterkungen. Duggregnet hänger hotfullt över Vaksala torg, där den uppbyggda scenen är granne med nya konserthuset vars höga blänkande fasad får både ris och ros av mina bänkgrannar.

Nytt liv är en i dessa klimatbekymrens tider rar och okont­roversiell hyllningsceremoni till naturen och vårens livskraft. I en räcka musiksatta tablåer (Tjajkovskij, Grieg, Taube mfl) iscensätts det gamla livets sorti och det nya livets ankomst i en ganska udda krock mellan japansk stiliserad estetik, skoluppvisning, bygdespel och lite högtravande ritual. Det är vackert, spretigt, ibland segt men med en föränderlig blomsterinstallation skapad av japanen Junichi Kakizaki som låter sensualism och färg slutligen spraka ur det torra. Som ett mirakel.

Det Uppsalabaserade danskompaniet Su-En Butoh Company och dess ledare Susanna Åkerlund står för den konstnärliga idén. Eftersom dansformen butoh, liksom mycket av japansk traditionell kultur, inspireras av naturens transformationer och kretslopp mellan liv och förgänglighet, är det inte alls långsökt som koppling till Linné. Här finns plats för både hans systematiska och panteistiska världsåskådning.

Annons
Annons

Cirkeln är symbolisk form för såväl scen och koreografi. I solgul kimono (Viola Germains kostymer är genomgående läckra) sjunger och reciterar sopranen Annika Eliasson Frick texter av Carl von Linné. ”Allt som har skapats förgås.” Klädd i vitt dansar Su-En i klassisk jiuta-mai-stil. Det gamla livets stillnande och sorti; en vacker skepnad omsvept av shakuhachi-flöjtens (Gunnar Jinmei Linder) andetag och ett regn av snövita blomblad. Hon förbereder marken för det som ska komma. Tankarna går till Persefones dans.

Med vårens ankomst bryts den strama formen. En grupp sexåringar snurrar till stråkarnas vals som puppor i vida kostymer med fjärilar på stänglar. De följs av åtta grönklädda dansöser som med böljande armar och diagonala kroppar liknar feer berusade av klorofyll. Deras rörelser länkar jord med luft medan scenen kläs i blomsterskrud.

Det söta och kvinnliga dominerar aftonen, men förgänglighetens svärta anas i den trandans som butohdansarna utför med gapande munnar och outvecklade vingar. Det döda trädet i fonden med blodröda rosor drar också blickarna till sig, även om kvällen avslutas med en gullig blomsterplantering, bevattnad av Det nya livets rosaklädda flicka.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons