Annons

Vem är Schmitz?Rasande prilligt när identiteter sätts på spel

Karin de Frumerie i ”Vem är Schmitz?”.
Karin de Frumerie i ”Vem är Schmitz?”. Foto: Ola Kjelbye

Oerhört underhållande prilligt är det i ”Vem är Schmitz?” och skådespelarna ger allt. Men handlar det verkligen om identitet, eller är själva estetiken viktigast?

Under strecket
Publicerad

Jesper Söderblom, Carl-Markus Wickström, Fredrik Evers och Ylva Olaison i ”Vem är Schmitz?”.

Foto: Ola KjelbyeBild 1 av 1

Vem är Schmitz?

Genre
Teater
Regi
lldikó Gáspár
Medverkande
Karin de Frumerie, Fredrik Evers, Ylva Olaison, Carl-Markus Wickström, Emilie Strandberg, Jesper Söderblom, Victoria Dyrstad, Josefin Ljungman
Var
Göteborgs stadsteater
Text
Lukas Bärfuss. Övers: Marc Matthiesen

Scenografi: Lili Izsák. Ljus: Tamás Bányai. Komposition, ljus: Tamás Matkó. Mask: Katrin Lind.

”Vem är Schmitz?” Det är inte den första fråga som upptar mig inför uppsättningen av Lukas Bärfuss pjäs. Innan dess undrar jag vad det är för institutionsliknande miljö som byggts upp på scenen med enkla trästolar, TV, uppstoppade djur och ”mottagningslucka” med persienner. Och: måste det alltid vara videoprojektioner på teatern? Varför är Fredrik Evers klädd som en cowboy, varför stapplar han in på scenen och varför serveras han en hel radda kokta ägg, varav han ratar de flesta?

Rummet visar sig vara kantinen på en arbetsplats med internationella förgreningar, Evers är chefen Rolf och alla andra hans underly-, medarbetare alltså.

I lldikó Gáspárs regi framstår allt som mycket underligt. Det händer saker överallt, hela tiden. Chefen rör sig som en guttaperkaboll över scenen, det blir mål i teven och alla skriker förtjust, ovanför deras huvuden projiceras chattkonversationer och mycket mera.

Men vad är handlingen bland alla dessa händelser? Först tänker jag att det handlar om vår uppkopplade och extremt splittrade värld, där ingen kan koncentrera sig. Så småningom utkristalliserar sig dock ett motiv, som faktiskt handlar om den undflyende Schmitz. En affärsdeal har kraschat i Karachi och Schmitz måste fara dit och reda upp saken. Men hen kan inte resa som kvinna, eftersom hen inte är kvinna, utan måste klä ut sig till man.

Annons
Annons

Jesper Söderblom, Carl-Markus Wickström, Fredrik Evers och Ylva Olaison i ”Vem är Schmitz?”.

Foto: Ola KjelbyeBild 1 av 1

Detta intresserar Victoria Dyrstads ständigt chattande Valerie, eftersom hon aldrig sett sin pappa som man.

Det har dock Emilie Strandbergs Leni som hasar omkring och serverar när hon inte lever ihop med Schmitz, som kvinna, bakom ett skynke, där hon låter som i en gammal film.

Under tiden hänger Carl-Markus Wickströms Sven sig fast i Ylva Olaisons mycket coolare Mara, som dock vill ha en manlig man, kanske med blomkålsöron?

Jesper Söderblom, Carl-Markus Wickström, Fredrik Evers och Ylva Olaison i ”Vem är Schmitz?”.
Jesper Söderblom, Carl-Markus Wickström, Fredrik Evers och Ylva Olaison i ”Vem är Schmitz?”. Foto: Ola Kjelbye

Under handlingens gång prövar Karin de Frumeries Schmitz de övrigas identiteter på porträttlikt vis. Josefin Ljungmans plastikdoktor hjälper i sin tur till med identitetsbyten och manlighetsförstärkning på handgripligt vis. Någon gång ser alla ut som hon. Puh!

Jesper Söderbloms Julius är klädd i smutsig overall och sköter morgonhälsningen via terminal. Han bidrar kraftigt till arbetsplatsens våldskultur. Passar det inte, så smäller det.

Här presenteras teman som nationella stereotyper, klimatdiskussion och arbetsledning. Mest handlar det dock om identitet, förstås. Det gäller att anpassa sig, och gärna passa sig också.

”Vem är Schmitz?” bidrar alltså med mycket som är värt att tänka över. Men det bestående intrycket är ändå estetiskt, hur rasande prilligt det stundtals är. Ungerskt team tar itu med schweizisk dramatiker och svenska skådespelare kastar sig in i det hela med liv och lust. Fredrik Evers har inte en stilla stund. Publiken skrattar, men ofta vid helt olika tillfällen. Är ni med? Grattis i så fall!

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons