Annons

Jonas Fröberg:Regeringen är tyst som en norrländsk myr

Dieselgate galopperar på. Och stora billänder som Tyskland och Frankrike utreder biltillverkare hårt. Men i Sverige är det tyst som på en norrländsk myr.

Under strecket
Publicerad

Miljöminister Karolina Skog (MP) och den svenska regeringen har varit knäpptysta efter utsläppsskandalen, skriver Jonas Fröberg.

Foto: Yvonne Åsell, Nigel Treblin/APBild 1 av 1

Miljöminister Karolina Skog (MP) och den svenska regeringen har varit knäpptysta efter utsläppsskandalen, skriver Jonas Fröberg.

Foto: Yvonne Åsell, Nigel Treblin/APBild 1 av 1
Miljöminister Karolina Skog (MP) och den svenska regeringen har varit knäpptysta efter utsläppsskandalen, skriver Jonas Fröberg.
Miljöminister Karolina Skog (MP) och den svenska regeringen har varit knäpptysta efter utsläppsskandalen, skriver Jonas Fröberg. Foto: Yvonne Åsell, Nigel Treblin/AP

Man kan dela in livet i bilvärlden i före och efter den 18 september 2015. Före och efter dieselgate - där Volkswagen hade fuskat med kväveoxidutsläpp på 11 miljoner bilar. Frågan rev upp enormt mycket damm och myndigheter i Tyskland, USA och Frankrike startade stora utredningar. Men i Sverige är det tyst. Låt oss återkomma till det och titta på dieselgate-läget just nu.

Vi börjar med läget i Volkswagen – som just nu har det lite svettigt med sina europeiska kunder. I juni kom man överens med myndigheter och kunder i USA. Resultat: Drabbade bilägare får upp till 10 000 dollar i ersättning per bil – motsvarande 85 000 kronor.

I Europa får bilägarna 0 (noll) kronor.

För Volkswagenledningen tycks fokus inte vara att sätta sig och lyssna på europeiska kunder som köpt VW-bilar för flera hundra tusen kronor, utan att minska utgifterna för att man har fuskat med just dessa kunders bilar.

Annons
Annons

Det skulle bli dyrt för VW, eftersom de allra flesta av de 11 miljoner berörda bilarna finns i Europa. Men kunderna här är också mycket svagare eftersom det är svårare att gå samman och gruppstämma som i USA.

Strax före midsommar, den 20 juni, inledde dessutom en åklagarmyndighet i Tyskland en förundersökning mot två personer i VW:s dåvarande ledning, den förre vd:n Martin Winterkorn och märkeschefen för Volkswagen Herbert Diess. Ärendet gäller om de kände till fusket en månad innan men undvek att meddela marknaden.

Det allvarliga är att Herbert Diess är märket Volkswagens nuvarande högste chef. I dag. Annorlunda uttryckt: Han som ska rida ut stormen har en förundersökning om allvarligt ekonomiskt brott på halsen.

Enligt Financial Times uppmanar den tyska motsvarigheten till finansinspektionen, BAFIN, dessutom åklagarna att utreda hela VW:s ledning för brott. Detta inkluderar även nye vd:n Matthias Müller. Som om inte det vore nog, kräver åklagare i Tyskland dessutom VW på böter baserat på de 11 miljoner fusk-bilar man sålt.

Och fortfarande, efter snart ett år, har vi inte svaret på VW-skandalens två mest basala frågor: Vad har hänt? Vem bär ansvaret?

Utredningen, genomförd av juristfirman Jones Day, som skulle ge svaren den 22 april mörklades fram till tredje kvartalet sedan VW:s styrelse fått en presentation av rapporten samma dag.

Många undrade efter VW-skandalen: Har fler fuskat? Och nu blir det intressant. I Tyskland har regeringen länge anklagats av miljörörelsen för att i princip vara språkrör åt bilindustrin. Men nu försöker man tvätta byken. Regeringen lät testa 53 dieselbilar från en rad tillverkare i vanliga trafiksituationer.

Annons
Annons

Även England gjorde ett liknande stort test. Resultatet: Tysklands trafikminister Alexander Dobrindt tvingade bland annat Mercedes och Opel att återkalla 630 000 bilar. Dobrindt upptäckte nämligen att biltillverkarna hittat på en egen regel där "det är okej" att släppa ut mycket mer kväveoxid om det var under vanlig rumstemperatur.

Det riktigt penibla var att myndigheterna själva tidigare gett ett lamt okej till det.

Även svenska regeringen tycks alltså sitta i knäet i sin bilindustri, men här är det knäpptyst även efter skandalen.

Opelledningen kallades i maj till regeringen i Berlin för att förklara varför deras kväveoxidrening, enligt der Spiegel, inte fungerar när motorn i Opel Zafira går över 2400 varv per minut. Och så sent som i torsdags startades en ny undersökningskommission i tyska parlamentet – förbundsdagen – som ingående ska undersöka vad den tyska bundesregeringen sedan 2007 har vetat och inte vetat om avgasfusk.

Även i Frankrike har regeringen satt hårt mot hårt mot sin egen bilindustri, som man annars omhuldar starkt. Regeringens antikorruptionsenhet, DGCCRF, har gjort oannonserade räder bland på PSA:s (Peugeot och Citroën) huvudkontor och på Renaults huvudkontor och deras tekniska center. Allt för att leta dokument för fusk med kväveoxid.

Men hur ser det då ut i Sverige, där biltillverkaren Volvo har sin hemvist? SvD Näringsliv kunde i april avslöja hur Volvo Cars framgångsrikt lobbat mot strängare utsläppsvillkor. Och dåvarande miljöminister Åsa Romson (MP) drev lika framgångsrikt på för att vattna ur de nya kväveoxidreglerna och tillåta högre kväveoxidutsläpp i EU fram till 2020.

Även svenska regeringen tycks alltså sitta i knäet i sin bilindustri, men här är det knäpptyst även efter skandalen. Det kan vara ett mycket gott tecken. Eller precis tvärtom.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons