Annons

Regeringen duckar: ”Fjällen ligger där de ligger”

Varken näringsminister Ibrahim Baylan eller miljöminister Isabella Lövin ställer upp på intervju om mångmiljonstödet till Sälens flygplats – utan ger bara skriftliga svar.

Under strecket
Publicerad

Näringsminister Ibrahim Baylan (S) svarar om turerna kring Sälen flygplats.

Foto: Lisa Johansson/TT, Lars Pehrson Bild 1 av 3

Klimat- och miljöminister Isabella Lövin avböjer att kommentera regeringens investeringsstöd till Sälens flygplats – som ligger 15 mil väster om befintliga Mora flygplats.

Foto: Jeppe Gustafsson/TT Bild 2 av 3

Sälens flygplats byggs vid Rörbäcksnäs, mitt mellan Skistars skidorter Trysil i Norge och Sälen i Sverige.

Foto: Lars Pehrson Bild 3 av 3

Näringsminister Ibrahim Baylan (S) svarar om turerna kring Sälen flygplats.

Foto: Lisa Johansson/TT, Lars Pehrson Bild 1 av 1
Näringsminister Ibrahim Baylan (S) svarar om turerna kring Sälen flygplats.
Näringsminister Ibrahim Baylan (S) svarar om turerna kring Sälen flygplats. Foto: Lisa Johansson/TT, Lars Pehrson

SvD har i flera artiklar skrivit om hur regeringen beslutat om ett statligt stöd på en kvarts miljard kronor till den privatägda flygplatsen i Sälen.

Granskningen har också visat att Trafikverket anlitade två konsulter för en egen utredning av de samhällsekonomiska konsekvenserna. Men konsulternas rapport, som visade att flygplatsen skulle bli ”extremt olönsam”, lades ner.

Vilken åsikt den rödgröna regeringen har i frågan är svår att svara på. Dåvarande näringsminister Mikael Damberg hänvisar frågan vidare till Ibrahim Baylan, som tillträdde på näringsministerposten efter regeringsbildningen i januari.

Även infrastrukturminister Tomas Eneroth hänvisar till Baylan.

SvD har sökt Ibrahim Baylan sedan i slutet av förra veckan och även skickat följande frågor till näringsministern.

Annons
Annons

Klimat- och miljöminister Isabella Lövin avböjer att kommentera regeringens investeringsstöd till Sälens flygplats – som ligger 15 mil väster om befintliga Mora flygplats.

Foto: Jeppe Gustafsson/TT Bild 1 av 1
  • Övervägde den rödgröna regeringen att avbryta alliansregeringens investeringsbidrag till Sälens flygplats?
  • Vad för samhällsekonomiska effekter förväntas nås genom det statliga stödet?
  • Varför statligt stöd i Sälen, som är Skandinaviens största skidområde mätt i skiddagar?
  • Varför avbröts arbetet med Trafikverkets samlade effektbedömning på flygplatsprojektet? Varför ansågs en sådan inte längre behövas?
  • Hur vanligt är det att staten går in och stöttar privata och marknadsledande företag på det här sättet? Finns det inte en risk att konkurrensen förvrids?
  • Regeringen uppger sig vilja minska flygandet och återinför flygskatten. Hur väl rimmar statsstödet för flygplatsen i Sälen med regeringens övriga klimatambitioner?

På onsdagen svarar Baylan, via sin presskontakt, följande:

”Besöksnäringen är en viktig näring för Sverige där Dalarna är den fjärde vanligaste besöksdestinationen, Sälenfjällen är ett attraktivt besöksmål. Väl fungerande kommunikationer är en viktig del för att attrahera turister och för att fortsätta utveckla besöksnäringen i regionen. EU-kommissionen kom i sin granskning fram till att den offentliga medfinansieringen var en nödvändig och proportionerlig del för att investeringen överhuvudtaget skulle komma till stånd. Vi har höga klimatambitioner vilket också innefattar utsläpp från flyg, därför måste vi till exempel hitta nya drivmedel för att det ska vara möjligt att flyga för till syvende och sist ligger fjällen där de ligger.”

Klimat- och miljöminister Isabella Lövin avböjer att kommentera regeringens investeringsstöd till Sälens flygplats – som ligger 15 mil väster om befintliga Mora flygplats.
Klimat- och miljöminister Isabella Lövin avböjer att kommentera regeringens investeringsstöd till Sälens flygplats – som ligger 15 mil väster om befintliga Mora flygplats. Foto: Jeppe Gustafsson/TT
Annons
Annons

Sälens flygplats byggs vid Rörbäcksnäs, mitt mellan Skistars skidorter Trysil i Norge och Sälen i Sverige.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 1

SvD har även sökt klimat- och miljöminister Isabella Lövin för en kommentar om hur väl investeringsstödet till en flygplats rimmar med regeringens övriga klimatpolitiska ambitioner.

Presskontakten Jakob Lundgren hälsar att Lövin inte vill kommentera regeringens ”infrastruktursfrågor”.

Sälens flygplats byggs vid Rörbäcksnäs, mitt mellan Skistars skidorter Trysil i Norge och Sälen i Sverige.
Sälens flygplats byggs vid Rörbäcksnäs, mitt mellan Skistars skidorter Trysil i Norge och Sälen i Sverige. Foto: Lars Pehrson

Investeringsstödet petandes in i den nationella transportplanen för 2014–2025 av alliansregeringen 2013. Stödet var till en början inte med i Trafikverkets förslag, utan var ett direkt förslag av regeringen. Dåvarande näringsministern Annie Lööf (C) motiverar beslutet med att ”turismen är en oerhört viktig industri för Sverige, som vi tror kan komma att öka i betydelse för jobb, tillväxt och samhällsekonomin som helhet.”.

Sälens flygplats öppnar i december i år, omkring 13 mil väster om Mora flygplats.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons