Annons

Birgitta Forsberg:Regeringen kan förverkliga Greta Thunbergs visioner

Greta Thunberg under besöket i Denver.
Greta Thunberg under besöket i Denver. Foto: David Zalubowski/AP

Regeringen har råd att förverkliga Greta Thunbergs visioner – i alla fall sett till Sverige. I stället håller regeringen på pengarna medan den 16-åriga klimatpionjären åker elbil runtom i världen.

Under strecket
Publicerad

Som svensk är det lätt att bli stolt över internationellt kända landsmän, som Greta Thunberg.

Men egentligen är det lite märkligt att en svensk 16-åring åker på en rädda-världen-resa i Arnold Schwarzeneggers elbil och slåss med koldioxidkvarnar som FN. Medan den svenska regeringen är rätt passiv.

Lika märkligt är det att vi svenskar sorterar plast, metall, papper, glas och kartong samt försöker köra bil mer sällan och flyga ännu mer sällan. Medan regeringen anklagas för att inte ta några stora grepp.

Vi har haft regeringar som har byggt kraftverk, järnvägar och vägar. I modern tid har vi haft regeringar som har satsat på fiber och subventionerat persondatorer åt privatpersoner.

För regeringens muskler har aldrig varit så stora som nu. Den svenska statsskulden är endast runt 25 procent av BNP, ja, den är så låg att ekonomer anser att situationen är bekymmersam.

Samtidigt har Sverige aldrig någonsin i historien lånat så billigt. Staten får till och med betalt, runt 0,2 procent, för att ta ett tioårigt lån. Det kostar att inte låna, som makroekonomen Andreas Wallström på Swedbank säger.

Annons
Annons

Kort sagt är det ekonomiskt vansinne att inte låna då man får betalt för att göra det – och då det faktiskt finns mycket att göra. Per capita är vi svenskar bland de värsta koldioxidutsläpparna i världen, om vi räknar in vår totala konsumtion, alltså även av importerade varor.

Samtidigt ligger Sveriges BNP på nästan 5 000 miljarder. Statsbudgeten ligger på 1 000 miljarder. Finansminister Magdalena Andersson (S) talar om ett reformutrymme på 25 miljarder nästa år. Men det är småpengar i sammanhanget. Egentligen har Sverige råd att liksom i fornstora dagar satsa stort.

Det finns egentligen ingenting som hindrar riksdagen att fatta beslut om att gå före.

Vi har haft regeringar som har byggt kraftverk, järnvägar och vägar. I modern tid har vi haft regeringar som har satsat på fiber och subventionerat persondatorer åt privatpersoner.

Eftersom klimatfrågan är en ödesfråga för jordens befolkning och Sverige har råd finns det egentligen ingenting som hindrar riksdagen att fatta beslut om att gå före här.

Det går att se tre fördelar med ett sådant dekret. För det första skulle det hjälpa klimatet. Regeringen skulle kunna investera i relativt trygga saker, som att förbättra stambanan så att det går smidigare att åka tåg, att stärka elnäten så att det går att ha mer förnybar – och därmed ryckig – eltillförsel eller att ge statligt stöd till förorenande industrier som vill sänka sina utsläpp, till exempel cementbranschen.

För det andra kan Sverige agera föregångare. Om andra länder hänger på kan det på allvar få stor påverkan på klimatet.

Annons
Annons

För det tredje kan klimatsatsningar vara ett sätt för Sverige att stärka svenska företags position inför framtiden. Eftersom stora delar av världen går i den här riktningen kan den som kommer med innovationer bli en vinnare.

Ta till exempel Sydkorea och bredband. Det är världens mest uppkopplade land med världens snabbaste bredband – tack vare att landets regering hade en plan och genomförde den.

Men tillbaka till klimatet. De som å andra sidan halkar efter i utvecklingen riskerar att bli förlorare. Se hur det gick när Danmark satsade på vindkraft och vindkraftsföretag, medan Sverige stod på sidan av och tittade på. Det är i Danmark vindkraftstillverkarna finns, inte i Sverige.

Eller titta på vad Norge gör nu – en mångmiljardsatsning på att begrava koldioxid under Nordsjön. Senast 2021 ska norrmännen besluta om att bygga en sammanhängande kedja av infrastruktur som ska ta emot och lagra utsläpp från hela Europa. Här saknas inte visioner.

Och ta Norge igen: Av alla nya bilar var närmare en tredjedel rena elbilar under 2018. Den norska regeringen har lockat med stora rabatter till dem som väljer elbilar och med gratis parkering, slopade vägtullar och rätt att köra i kollektivkörfälten.

Om det nu är så att elbilen är framtiden skulle den svenska regeringen kunna se till att vi fick en väl utbyggd laddinfrastruktur för elbilar. Eller om nu snabbtåg är framtiden så har Sverige mycket väl råd att bygga dem – även om många ekonomer anser att de aldrig kan bli lönsamma.

Givetvis riskerar en svensk regering som satsar friskt på det gröna att en hel del projekt går åt skogen, i negativ bemärkelse. Staten brukar inte direkt vara den bästa aktören i företagsvärlden. Men någon eller några satsningar skulle kunna så ett frö till framtida exportframgångar.

Det är positivt för världen att Greta Thunberg har visioner. Men i Sverige vore det effektivare om regeringen lät klimatmiljarderna rulla.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons