Annons

Regeringen tar strid för höghastighetstågen

Trots ett tungt nej från Moderaterna går regeringen vidare med planerna på höghastighetstågen. Regeringen lägger till ytterligare 100 miljarder kronor till den nuvarande planen för 2018–2029.

Under strecket
Publicerad

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) och vice statsminister Isabella Lövin (MP) presenterade på torsdagenregeringens infrastrukturproposition.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 4

Grafik: Jenny Alvén.

Bild 2 av 4

Grafik: Jenny Alvén.

Bild 3 av 4

Grafik: Jenny Alvén.

Bild 4 av 4

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) och vice statsminister Isabella Lövin (MP) presenterade på torsdagenregeringens infrastrukturproposition.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 1
Infrastrukturminister Anna Johansson (S) och vice statsminister Isabella Lövin (MP) presenterade på torsdagenregeringens infrastrukturproposition.
Infrastrukturminister Anna Johansson (S) och vice statsminister Isabella Lövin (MP) presenterade på torsdagenregeringens infrastrukturproposition. Foto: Lars Pehrson

Vi säger ja, men vi ska göra det i en takt som ekonomin tillåter.

När Moderaterna på DI:s debattsida gick ut och sa nej till planerna på att bygga höghastighetståg i Sverige lät reaktionerna inte vänta på sig. M-toppar protesterar mot beslutet och regeringen går fram med sin infrastrukturproposition i förtid.

– Det har varit mycket diskussion och vi tydliggör nu att vår målsättning är att bygga nya stambanor för höghastighetståg. Vi säger ja, men vi ska göra det i en takt som ekonomin tillåter, sa infrastrukturminister Anna Johansson (S) vid regeringens pressträff.

I regeringens förslag så tillförs 100 miljarder kronor till den nationella planen för infrastruktur som sträcker sig mellan år 2018 och 2029, vilket alltså ligger utöver det ökade anslaget till järnvägsunderhåll på 1,34 miljarder 2016–2018 som regeringen tidigare presenterat. Anna Johansson beskrev behovet av bättre järnvägstransporter som enormt.

Annons
Annons

Grafik: Jenny Alvén.

Bild 1 av 3

Grafik: Jenny Alvén.

Bild 2 av 3

Grafik: Jenny Alvén.

Bild 3 av 3

– Vi ser dagligen tåg som inte är i tid, det är spårfel, det är växelfel.

Grafik: Jenny Alvén.
Grafik: Jenny Alvén.

Regeringen hoppas kunna bygga höghastighetstågen i etapper regionalt, men anger inget målår då hela höghastighetsbanan ska stå klara.

– Ändpunktstrafiken mellan våra storstäder är fortfarande den bärande idén men det främsta skälet till att vi går vidare regionalt är att vi ser stora brister där. Man kan börja på de platserna och få ganska stor, direkt utväxling för investeringar.

Nu ska det ske i etapper så jag tror att vi kommer få en överenskommelse på sikt.

Grafik: Jenny Alvén.
Grafik: Jenny Alvén.

Anna Johansson tonar ner konflikten med Moderaterna.

– Vi hade gärna sett en bredare överenskommelse och jag tror att det fortfarande finns en möjlighet till det, sa hon och tillade:

– Om vi hade gått fram med hela höghastighetsbanan i ett paket hade jag kanske gjort en annan bedömning, men nu ska det ske i etapper så jag tror att vi kommer få en överenskommelse på sikt.

Grafik: Jenny Alvén.
Grafik: Jenny Alvén.

På frågan om det går att börja bygga utan att ha Moderaterna med på planerna svarade hon:

– Det är inte möjligt att bygga höghastighetsbanor med ryckighet i planeringen. Men de första delarna däremot är svårt att inte göra något åt.

Vid pressträffen var även klimatminister Isabella Lövin (MP) med, för att betona att satsningar på järnvägen även ger klimatvinster. Isabella Lövin pekade också på att det finns riksdagsmajoritet för att minska utsläppen från transportsektorn.

– Transportsektorn är den största sektorn för utsläpp i dag. Infrastrukturen är också en förutsättning för ökat bostadsbyggande och förbättrar möjligheterna att kunna leva i hela landet, sa hon.

Trafikverket har bedömt att bygget av höghastighetståg kommer att kosta 230 miljarder kronor.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons