Annons

Regeringen välkomnar Uber pops nedläggning

Regeringen har länge riktat hårt kritik mot Ubers tjänst Uber pop. Nu välkomnar infrastrukturminister Anna Johansson (S) nättaxibolagets beslut att lägga ned tjänsten, skriver Ekot.

Under strecket
Publicerad

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) välkomnar Uber pops nedläggning.

Foto: Fredrik Sandberg/TTBild 1 av 1

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) välkomnar Uber pops nedläggning.

Foto: Fredrik Sandberg/TTBild 1 av 1
Infrastrukturminister Anna Johansson (S) välkomnar Uber pops nedläggning.
Infrastrukturminister Anna Johansson (S) välkomnar Uber pops nedläggning. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Efter drygt 600 dagar i drift och ett 30-tal domar om olaglig taxirörelse mot bolagets förare, går nu Ubers kritiserade tjänst Uber pop i graven.

Ett beslut som välkomnas av infrastrukturminister Anna Johansson (S).

– Så som den här tjänsten har varit utformad så är det olaglig taxiverksamhet. Det är ju en utsatt situation när man sätter sig i en bil både som förare och som passagerare och att man då har olika typer av utbildningar och säkerhetsarrangemang av olika slag för att få köra taxi tycker jag är en ganska rimlig hållning, säger infrastrukturminister Anna Johansson till Ekot.

Samtidigt har andra tagit nyheten med stor besvikelse.

– Jag tycker det är sorgligt för jag tycker det är trist att allting som är nytt och lite annorlunda förbjuds, säger pensionären Anne Skånér, som kör för Uber pop för att dryga ut pensionen.

Uber pop har sedan starten 2014 hamnat i en juridisk gråzon vad gäller nationella regler för taxibranschen. Kritikerna har kallat tjänsten för svarttaxi medan Uber själva ser den som en testprodukt inom samåkning. SvD Näringsliv har tidigare skrivit om att regeringen inledde en utredning i fjol för skärpt regelverk i taxibranschen. Men utredningen har därefter förskjutits och senarelagts i tid.

Ubers Sverigechef Alok Alström förklarar att nedläggningen berodde på att lagstiftningen helt enkelt var för otydlig. Den utökade utredningstiden skapade bara en förlängd osäkerhet för verksamheten, menar Alström.

Men det är "trams" säger Amy Olsson som leder taxiutredningen.

– Är det så att vi kanske vill släppa all professionell taxitrafik fritt från reglering. Det är en helt annan fråga. Men att säga att lagen om vad som anses vara taxitrafik är otydlig det är trams. Lagen kan inte vara tydligare på den punkten, säger Amy Olsson till Ekot.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons