Annons

Rekordår: Svenskar spås köpa ekologiskt för 30 miljarder

Svenskarna väntas lägga nästan 30 miljarder kronor på ekologiska livsmedel i år, en tredubbling på bara tre år. Branschen beskriver det som ett skifte – och nu vill regeringen få fler svenska bönder att bli ekologiska för att hänga med i boomen.

– Vi ser en enorm efterfrågan, säger landsbygdsminister Sven-Erik Bucht till SvD.

Under strecket
Publicerad

Ekologisk mat har blivit en miljardindustri. 2017 väntas svenskarna köpa rekordmycket ekologiskt.

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 3

"Det är inte en trend längre, det är ett skifte" konstaterar Cecilia Ryegård, chefsanalytiker på Ekowebs.

Foto: Tomas OneborgBild 2 av 3

Det ekologiska livsmedel som

Foto: Tomas OneborgBild 3 av 3

Ekologisk mat har blivit en miljardindustri. 2017 väntas svenskarna köpa rekordmycket ekologiskt.

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1
Ekologisk mat har blivit en miljardindustri. 2017 väntas svenskarna köpa rekordmycket ekologiskt.
Ekologisk mat har blivit en miljardindustri. 2017 väntas svenskarna köpa rekordmycket ekologiskt. Foto: Tomas Oneborg

Ekologiska livsmedel har blivit en mångmiljardindustri. Statistiken är häpnadsväckande: 2008 köpte svenska ekologisk mat och vin för 6 miljarder kronor. Åtta år senare, 2016, hade den siffran mer än fyrfaldigats till 25,4 miljarder, enligt beräkningar från den oberoende analysfirman Ekoweb.

Och 2017 väntas bli ännu ett rekordår. Svenskarna kommer att handla ekologiskt för 29,4 miljarder kronor, enligt Ekowebs prognos.

– Det är inte en trend längre, det är ett skifte. Och det gäller inte bara i Sverige. Det är ett världsomfattande skifte vi ser, säger Ekowebs chefsanalytiker Cecilia Ryegård.

I Sverige läggs nu 8,70 kronor på varje hundralapp som läggs på livsmedel på ekologiska alternativ. Det gör oss näst mest ekologiska i världen, enligt Ekoweb. Bara danskarna, med 9,90 kronor per hundralapp, väljer mer ekologisk mat än svenskarna.

Annons
Annons

"Det är inte en trend längre, det är ett skifte" konstaterar Cecilia Ryegård, chefsanalytiker på Ekowebs.

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1

Förklaringen till ekoboomen är, kanske något förvånande, inte framför allt ökat miljöengagemang. I stället är den sannolikt ett resultat av en annan, global trend, enligt Ekoweb.

– Det är främst hälsotrenden som driver genombrottet. Samtidigt har ekologiskt blivit en självklarhet i många grupper, säger Cecilia Ryegård.

"Det är inte en trend längre, det är ett skifte" konstaterar Cecilia Ryegård, chefsanalytiker på Ekowebs.
"Det är inte en trend längre, det är ett skifte" konstaterar Cecilia Ryegård, chefsanalytiker på Ekowebs. Foto: Tomas Oneborg

Skiftet befästs också av att de som en gång börjat konsumera ekologiskt sällan vänder tillbaka, enligt Cecilia Ryegård. Dessutom finns en spridningseffekt. Inkörsporten är ofta ekologisk mjölk, som Arla lanserade redan 1991. Därefter rör man sig vidare mot ekologiska bananer, ägg och kaffe. Rätt var det är så köper man också ekologiskt kött, fisk och kryddor.

Och icke att förglömma: vin. Faktum är att Systembolaget har gått om Coop i Ekowebs rankning när det gäller totala beloppet som läggs på ekologiska varor. Alkoholhaltig dryck är också den ekologiska produkt som svenskarna lägger i särklass mest pengar på: 4,5 miljarder kronor 2016.

Men medan konsumenterna drivs av hälsomedvetenhet, är drivkraften hos livsmedelsbutiker och producenter att skifta till ekologiskt sannolikt en annan: pengar. Branschrepresentanter poängterar visserligen ofta att marginalerna på ekologiska produkter generellt sett är lägre – men produkterna är också något dyrare, vilket gör att butikerna tjänar minst lika mycket i kronor och ören för en ekologisk produkt.

Annons
Annons

Det ekologiska livsmedel som

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1

Dessutom har tidigare undersökningar visat att de kunder som handlar ekologisk mjölk lägger mer pengar på sin mat. Enligt en tidigare undersökning från Arla rör det sig om så mycket som 140 kronor per kund och besök i snitt, berättar Cecilia Ryegård.

– Ekokonsumenten är väldigt attraktiv att få in i butik, de handlar mer kvalitetsmedvetet och tittar inte lika mycket på priset, säger hon.

Det ekologiska livsmedel som
Det ekologiska livsmedel som Foto: Tomas Oneborg

Omställningen mot ekologiskt går så snabbt att den svenska produktionen inte hänger med. Under 2016 rådde exempelvis brist på ekologisk mjölk från de svenska bönderna, vilket gjorde att bland annat Arla upplevde att de inte kunde driva utvecklingen på det sätt som de önskat, enligt Ekowebs rapport.

För att råda bot på bristen – och för att slå mynt av ekoboomen – vill nu den svenska regeringen kraftigt öka andelen ekologiskt jordbruk i Sverige. Enligt den senaste statistiken, för året 2015, är 17 procent av Sveriges jordbruksareal ekologisk.

Nu sätter regeringen av 200 miljoner kronor för att öka den andelen till 30 procent till 2030. Och det samtidigt som den totala jordbruksarealen ökar.

– Vi kommer att öka arealen från 520 000 hektar till ungefär 900 000 hektar. Och det är faktiskt ett ganska försiktigt mål, det händer otroligt mycket på det här området, säger landsbygdsminister Sven-Erik Bucht till SvD Näringsliv.

Samtidigt ska den offentliga sektorn göra sitt för att driva på ekokonsumtionen, genom att öka andelen ekologisk mat från dagens 32 procent till 60 procent 2030.

Varför sätter ni upp de målen?

– Om vi i Sverige inte hänger med i utvecklingen måste vi importera ännu mer livsmedel. Dessutom är ekologiska produkter mer lönsamma, de betingar helt enkelt ett bättre pris.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons