Annons

Rekordsiffror för Trump – 740 miljoner i kassan

Vem som än möter president Donald Trump i valet i november 2020 ställs inför en välorganiserad och kraftfull valmaskin som redan badar i pengar – helt olik den kampanj som gav Trump segern 2016. Ingenting lämnas åt slumpen den här gången, enligt personer i presidentens omvalskampanj.

Under strecket
Publicerad

President Donald Trump.

Foto: Alex Brandon / TT Bild 1 av 2

Trumps kampanjchef Brad Parscale.

Foto: Carolyn Kaster / TT NYHETSBYRÅN Bild 2 av 2

President Donald Trump.

Foto: Alex Brandon / TT Bild 1 av 1
President Donald Trump.
President Donald Trump. Foto: Alex Brandon / TT

2016 var Brad Parscale ansvarig för att nå potentiella väljare via Facebook, en del i Trumps minimala kampanj som huserade i Trump Tower på Femte avenyn i New York City.

Den här gången har Parscale, 43, jobbet som chef för hela Trumps omvalskampanj. Han driver den i nära samarbete med presidentens svärson och Vita huset-rådgivaren Jared Kushner. De bygger en jätteorganisation med valteknisk expertis, väljarstatistik och frivilligarbetare som ska säkra presidentens omval i november 2020.

Kampanjen ska utnyttja presidentens nyckfulla personlighet och förstärka hans fördelar i interaktionen med väljarna, enligt Parscale. Med den kraftfulla valmaskinen, i kombination med Trumps eviga twittrande, blir det en utmaning för vilken demokrat som helst att få ut sitt budskap.

Annons
Annons

Trumps kampanjchef Brad Parscale.

Foto: Carolyn Kaster / TT NYHETSBYRÅN Bild 1 av 1

– De kan försöka komma ikapp hur mycket de vill. Jag tror inte att någon inom republikansk politik någonsin har kommit nära en sådan här entusiasm och upprymdhet bland gräsrötter, säger Parscale till CBS News.

44 procent av budgeten används för att nå personer från 65 år och uppåt.

Med 18 månader till nästa presidentval badar kampanjen redan i pengar. Under första kvartalet 2019 rapporterades 30 miljoner dollar i donationer, enligt nyhetsbyrån AP. Ihop med de 10 miljoner dollar som redan fanns i kassan är det mer än vad alla demokratiska kandidater dragit in tillsammans, enligt AP.

Det republikanska partiet har fått in ungefär lika mycket. Det gör att Trump-kampanjens och partiets samlade medel omfattar motsvarande 740 miljoner kronor.

Det är historiskt höga siffror så långt före ett presidentval.

– Trump är i en markant starkare position i det här läget än någon tidigare sittande president som är uppe för omval, kommenterade Parscale i samband med att donationerna rapporterades i april.

Trumps kampanjchef Brad Parscale.
Trumps kampanjchef Brad Parscale. Foto: Carolyn Kaster / TT NYHETSBYRÅN

Men det är inte bara pengarna det handlar om. 2016 motarbetades den dåvarande kandidaten Trump av stora delar av det republikanska partiet, åtminstone innan han säkrat nomineringen.

Nu, däremot, backas han upp av Republikanernas egna valapparat. Partiets strateger och Trumps eget kampanjfolk framstår alltmer som en enhet, med en gemensam chef, Chris Carr, och tillgång till detaljerade väjardatabaser och fotfolk i de nyckeldelstater som kan avgöra presidentvalet i november 2020.

Annons
Annons

Hans Twitterattacker irriterar i sin tur särskilt den vänsterliberala flygeln av Demokraterna.

Målet är en miljon valarbetare som ska ut och locka osäkra väljare att rösta fram Trump till fyra år till i Vita huset. Den delen av en amerikansk valkampanj, ”get out the vote”-arbetet som ofta utförs av frivilliga, saknades till stor del hos Trump 2016.

Ansträngningarna koncentreras till stor del i de delstater i mellanvästern och det så kallade rostbältet som Hillary Clinton förlorade oväntat 2016, som Pennsylvania, Michigan och Wisconsin, men även ”swing states” som Florida.

Och kampanjen använder fortfarande Facebook för att nå väljare. Annonseringen riktas särskilt mot äldre, enligt data som nyhetssajten Axios inhämtat. 44 procent av budgeten används för att nå personer från 65 år och uppåt. Bara 4 procent investeras på att nå väljare mellan 18 och 35.

Fördelningen bygger på att Demokraterna verkar ha lättare att locka yngre. Det har inte minst visat sig för vänstersenatorn Bernie Sanders, som lockar miljoner ungdomar. Sanders kampanj satsar nära 50 procent av sin Facebookbudget på väljare mellan 18 och 35 år, enligt Axios siffror.

Allt detta sker i ett läge där närmare 20 demokrater lanserat sig som potentiella presidentkandidater och där partiet inte bestämt sig för vilken väg det vill gå, enligt statsvetare.

Primärvalen där Trumps utmanare röstas fram är ännu nio månader bort. Men med ett så stort startfält hotar inbördes konkurrens leda till att att ingen enskild demokrat kan skapa en plattform för att kunna utmana.

Annons
Annons

De flesta presidenter i modern tid har valts om till en andra period.

Det är en svaghet hos Demokraterna som presidenten utnyttjar.

Hans Twitterattacker irriterar i sin tur särskilt den vänsterliberala flygeln av Demokraterna, noterar Emanuel Cleaver, demokratisk politiker från Missouri.

– Det här är absolut dramatiskt annorlunda. Trump har agerat på ett sätt som tänt gnistan i den mest liberala delen. De är så stötta att de pressar hela partiets infrastruktur på ett sätt jag inte sett tidigare, säger han till Politico.

Om Trump kan behålla arbetarklassväljarna han vann 2016 och som tidigare länge röstat på demokrater är ännu oklart. Sviker de presidenten kan det avgöra valet, noterar politiska analytiker.

Men till Trumps fördel talar det faktum att de flesta presidenter i modern tid har valts om till en andra period. Den sittande presidenten har alltid ett övertag, som Trump utnyttjar genom att dominera nyhetsflödet.

– När hade vi senast ett presidentskap där nyhetscykeln sätts varje morgon av vad han twittrar?, frågar sig en demokrat i representanthuset, John Larson från Connecticut.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons