Annons

Riksdagen stödjer tuffare kravet på tunga transporter

Sverige har tagit ställning i en av de klimatfrågor som splittrar EU: utsläppskraven på tunga transporter. Under tisdagen beslutade riksdagen att man stöttar EU-parlamentets tuffare hållning i frågan om koldioxidutsläppen.

– Det är nödvändigt att EU enas om en tydlig linje för att få ner trafikens klimatutsläpp, säger miljöminister Karolina Skog i en skriftlig kommentar till SvD.

Publicerad
Sverige vill få ner utsläppen från tunga transporter med minst 30 procent före 2030.
Sverige vill få ner utsläppen från tunga transporter med minst 30 procent före 2030. Foto: Tomas Oneborg

Koldioxidutsläpp från tunga transporter står för 6 procent av EU:s totala utsläpp. Det är en betydligt högre andel än vad exempelvis flyget står för och i framtiden är EU:s ambition att sänka dessa utsläpp.

Men frågan om hur mycket splittrar EU-länderna.

Ett förslag från EU-kommissionen, som bland annat Tyskland står bakom, har tagits fram. Där föreslås att utsläppen från lastbilar minskas med 15 procent före 2025 och därefter minst 30 procent före år 2030. Förslaget har dock fått kritik för att inte vara tillräckligt ambitiöst.

Annons

Samtidigt finns ytterligare ett förslag där utsläppskraven är avsevärt tuffare – ett förslag exempelvis Nederländerna står bakom. Det skulle innebära att man minskar lastbilsutsläppen med 20 procent före år 2025 samt 35 procent före år 2030.

Karolina Skog menar att det är nödvändigt att EU enas om en tydlig linje för att få ner trafikens klimatutsläpp.
Karolina Skog menar att det är nödvändigt att EU enas om en tydlig linje för att få ner trafikens klimatutsläpp. Foto: Malin Hoelstad

Vad Sveriges hållning i frågan är har miljöminister Karolina Skog (MP) inte velat uttala sig om förrän ett beslut är fattat i EU-nämnden 14 december, även om SvD kunde berätta om läckta dokument som visade att regeringen står bakom den tuffare linjen. Men nu står det klart att även Sveriges riksdag stöttar det tuffare förslaget efter ett sammanträde under tisdagen i miljö- och jordbruksutskottet.

– Jag välkomnar att det finns en bred enighet i riksdagen om ambitiösa klimatmål för tunga transporter. Det är nödvändigt att EU enas om en tydlig linje för att få ner trafikens klimatutsläpp, säger miljöminister Karolina Skog i en skriftlig kommentar till SvD.

Enligt miljöministern var riksdagen enig i frågan, undantaget SD som lämnade avvikande mening.

Nästa vecka träffas EU-ländernas ambassadörer i Bryssel för att diskutera vilken väg man ska gå gällande utsläppen från tunga transporter. Därefter tas frågan upp i miljörådet, där miljöministrarna medverkar, i mitten av december. Då menar Karolina Skog att Sverige ska propagera för den tuffare hållningen.

– Sverige kommer att vara aktiva i diskussionen inför att frågan kommer upp miljörådet om ett par veckor, säger hon.

Tidigare har SvD frågat både Volvo och Scania, de två stora lastbilstillverkarna, om deras syn på förslagen.

Båda menade då att de skriver under på att klimatkraven på tunga transporter måste höjas.

Volvo hävdade dock att utsläppsminskningar på över 30 procent är orealistiska. Det vill säga samma hållning som Tyskland har, och vilket är 5 procent mindre än den linje Sverige stödjer.

Annons
Annons

Sverige vill få ner utsläppen från tunga transporter med minst 30 procent före 2030.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 2

Karolina Skog menar att det är nödvändigt att EU enas om en tydlig linje för att få ner trafikens klimatutsläpp.

Foto: Malin Hoelstad Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons
Annons