Annons

Risk för dyrare flygresor till USA

Norwegian använder Dreamliner-plan för sina långlinjer. Nu slutar bolaget flyga långt från Arlanda och Köpenhamn.
Norwegian använder Dreamliner-plan för sina långlinjer. Nu slutar bolaget flyga långt från Arlanda och Köpenhamn. Foto: Heiko Junge/TT

Sverige får allt sämre flygförbindelser till andra världsdelar. Nu lägger Norwegian ned sina långlinjer från Arlanda och flyttar planen till andra baser i Europa. Det kan leda till högre biljettpriser för de som ska till USA.

Under strecket
Publicerad

Boeing 787 Dreamliner med motorer från Rolls-Royce.

Foto: Heiko Junge/TTBild 1 av 1

Flygbolaget Norwegian fortsätter att stuva om bolaget för att få det mer lönsamt. Det gör att bolaget från mars slutar med alla långflygningar från Stockholm och Köpenhamn till destinationer i USA och i Asien.

För USA-trafiken från Arlanda innebär det inte någon större förändring under vintern. Under det mörka halvåret flyger Norwegian bara till Fort Lauderdale från Stockholm.

Däremot får beslutet stor effekt för sommartrafiken. Då försvinner även de flygningar till New York, Los Angeles och San Francisco som Norwegian kört i flera år.

Det innebär att SAS framöver blir nästan helt dominerande med att flyga direkt från Stockholm till USA. SAS flyger då till New York och Chicago.

Sannolikt kommer även amerikanska United att i juni-augusti som tidigare flyga mellan Stockholm och New York.

För de som vill flyga direkt blir utbudet nu väsentligt sämre. Och bristande konkurrens brukar också leda till högre biljettpriser.

– Det är väl rimligt att tro att biljettpriserna ökar när konkurrensen blir liten på direktflygningar till USA, säger Charlotte Ljunggren marknadsdirektör på det statliga flygplatsbolaget Swedavia.

Annons
Annons

Boeing 787 Dreamliner med motorer från Rolls-Royce.

Foto: Heiko Junge/TTBild 1 av 1

Norwegians beslut är ett klart bakslag för de politiker och näringslivsföreträdare som drivit på för att få fler och bättre direktförbindelser från Stockholm till framför allt USA och östra delarna av Asien.

Boeing 787 Dreamliner med motorer från Rolls-Royce.
Boeing 787 Dreamliner med motorer från Rolls-Royce. Foto: Heiko Junge/TT

Beskedet är också en motgång för Swedavia. I synnerhet som Norwegians beslut kommer efter att SAS flyttat Hongkong-linjen från Stockholm och snart även flyttar Los Angeles-linjen till Köpenhamn.

– Det är verkligen beklagligt att Norwegian lägger ned långlinjerna från Stockholm. Vi behöver flyget för att klara Sveriges konkurrenskraft, säger Charlotte Ljunggren.

Beslutet visar väl att utvecklingen går åt motsatt håll mot vad ni vill?

– Jo, men det öppnar också dörren för nya bolag att komma in. Långsiktigt ser vi en tillväxt för flyget och för Arlanda, säger Charlotte Ljunggren.

Norwegian motiverar sitt beslut med att efterfrågan på långa direktflygningar inte är tillräckligt stor i Stockholm och Köpenhamn. Därför flyttar bolaget sina långdistansplan till flygningar som går mellan USA och de riktigt stora europeiska städerna.

De som vill flyga med Norwegian till USA i fortsättningen hänvisas till att resa via Oslo eller London där bolaget har stora baser.

Det har varit ett bristande intresse bland svenska politiker för att öka tillgängligheten

Annons
Annons

Ett annat skäl till flytten är att amerikanerna nu är Norwegians största kundgrupp. Och amerikanerna vill hellre åka till London, Paris, Rom och Barcelona än till de två största skandinaviska städerna.

Enligt Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian, finns det fler skäl till beslutet. Som att den svenska flygskatten påverkat efterfrågan och dragit ned lönsamheten på långresor från Arlanda.

– För några år sedan ville vi göra Stockholm till norra Europas största hub för långlinjer. Men det har varit ett bristande intresse bland svenska politiker för att öka tillgängligheten och vi har också högre flygplatsavgifter i Sverige än i andra länder, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Den senare uppgiften tillbakavisas av Charlotte Ljunggren. Enligt henne ligger avgifterna för att landa på Arlanda i nivå med, eller under, motsvarande flygplatser i Europa.

Att Norwegian stuvar om långlinjerna är även en följd av att bolaget är ekonomiskt hårt pressat. Genom att koncentrera sig på de mest lönsamma linjerna går det att få upp lönsamheten.

Långlinjerna påverkas också av att motortillverkaren Rolls-Royce har problem med motorerna till Boeing 787 Dreamliner. Norwegian och andra flygbolag har därför inte kunnat använda sina Dreamliner så mycket som beräknat.

Norwegian har totalt 37 Dreamliner men av dem är hela tiden 7-8 stycken på marken för service, dubbelt så många som normalt. Det är just Dreamlinerplanen som nu flyttas från Stockholm och Köpenhamn till mer lönsamma destinationer.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons