Annons

Risk för miljardsmäll i svensk ubåtsaffär

Beslutet om A26-ubåtarna fattades av regeringens 2015.
Beslutet om A26-ubåtarna fattades av regeringens 2015. Foto: Kockums/Artist Impression/CGI

Staten riskerar en miljardsmäll när kontraktet i ubåtsprojektet A26 omförhandlas enligt en särskild exportklausul, erfar SvD. Samtidigt ökar trycket på regeringen att lägga fler beställningar på Saab Kockums.

Under strecket
Publicerad

Presentation av ubåtskonstruktionen A26 år 2013.

Foto: Erland Vinberg/TT

I förra veckan kom regeringen överens med samarbetspartierna Centern och Liberalerna om nivån på försvarsanslagen kommande fem år. Innan bläcket knappt hunnit torka på den uppgörelsen kan SvD nu rapportera att en miljard är intecknad för att täcka kostnadsökningar i ubåtsaffären.

Enligt överenskommelsen får det militära försvaret ökade anslag med fem miljarder årligen 2022–2025. Partierna är också överens om att försvarsberedningens slutrapport ska ligga till grund för regeringens proposition om totalförsvaret hösten 2020.

Beslutet om A26-ubåtarna fattades av regeringen 2015. Priset sattes till 8,2 miljarder. Leverans till marinen sker enligt tidtabell 2024–25.

Men i kontraktet mellan Försvarets Materielverk (FMV) och tillverkaren Saab Kockums finns också en särskild exportklausul som ändrar förutsättningarna. Om det inte går att sälja ubåtarna utomlands har företaget rätt att omförhandla den avtalade summan.

Hittills har alla försök att hitta en köpare misslyckats. Ett exempel är Polen, ett annat Nederländerna. Samtidigt gick tidsgränsen för Saab att inleda en omförhandling enligt klausulen ut vid halvårsskiftet. Nu pågår den processen – men är inte avslutad.

Annons
Annons

– Så länge omförhandlingen fortsätter blir inget offentligt och då kan alla inblandade också fortsätta att hålla tyst om vad som händer, säger en av SvD:s uppgiftslämnare.

Försvarsberedningen nämner ingen summa för ökade ubåtskostnader i den offentliga slutrapporten. Däremot finns den uppgiften i interna kalkyler och hemliga underlag. Enligt Försvarsmaktens redovisning till beredningen rör det sig om en fördyring på en miljard vid utebliven export.

Om Saab väljer att lösa ut exportklausulen innebär det alltså att en av totalt 20 miljarder från förra veckans politiska uppgörelse om anslagsnivån måste användas för att betala två ubåtar som redan är beställda till en lägre kostnad.

Flera välplacerade bedömare som SvD talat med menar också att det finns risk för det i slutändan blir ännu dyrare och att en mer sannolik nivå är 2,5 miljarder, 30 procent på kontraktsvärdet.

Miljarden i sig spelar ingen större roll. Hela Kockumsvarvets framtid ligger i potten.

Men det kan också bli en bredare förhandlingsfråga. Saab Kockums är i stort behov av nya statliga beställningar, både på fartygs- och ubåtssidan. Exportklausulen är ett sätt att öka trycket på regeringen mot löfte att inte kräva in den extra miljarden.

– Det här är mycket större än själva ubåtsfrågan. Miljarden i sig spelar ingen större roll. Hela Kockumsvarvets framtid ligger i potten. Regeringen står inför hotet att Kockums läggs ner, därför är omförhandlingen inte avslutad, säger en person med god insyn i ubåtsfrågan till SvD.

Annons
Annons

Presentation av ubåtskonstruktionen A26 år 2013.

Foto: Erland Vinberg/TT
Presentation av ubåtskonstruktionen A26 år 2013.
Presentation av ubåtskonstruktionen A26 år 2013. Foto: Erland Vinberg/TT

I försvarsberedningen finns det ett visst stöd för nya beställningar. För att undvika att marinen drabbas av ”förmågeglapp i ett senare skede” krävs det beslut under perioden 2021–25. Däremot kommer pengarna då senare. Om beställningarna tidigareläggs krävs det att pengar omfördelas från flygvapnet eller armén eller båda.

Konstruktionen med flytande kostnader i stora materielprojekt har tidigare ifrågasatts av både Statskontoret och Ekonomistyrningsverket. Både försvarsmyndigheterna och försvarsdepartementet har fått hård kritik. Syftet med att redovisa risken för ökade kostnader i ubåtsaffären är att undvika nya svarta hål i försvarsbudgeten.

Hanteringen av avtalet i fråga och relationen med leverantören är en fråga för Försvarets materielverk.

Försvarsberedningen skriver också att eventuella exportintäkter ”inte ska ingå i investeringskalkylerna” i framtiden.

Varken FMV, Saab eller regeringen vill kommentera omförhandlingen i ubåtsaffären:

– Vi kommenterar inte frågor som rör kontrakt under kommersiell eller annan typ av sekretess, säger FMV:s presschef Henrik Hedberg.

– Vi kommenterar inte eventuella samtal eller förhandlingar med potentiella kunder i media, säger Saabs presschef Ann Wolgers.

– Hanteringen av avtalet ifråga och relationen med leverantören är en fråga för Försvarets materielverk, säger försvarsminister Peter Hultqvist (S) och citerar därmed ett tidigare svar på en riksdagsfråga av Mikael Oscarsson (KD).

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons