Annons

Rivaler blir bästisar för att ha råd med nya bilar

På bilmässan i Frankfurt i september visade Hyundai upp konceptbilen 45. Den är eldriven och ska bland annat visa hur en självkörande bil kan fungera.
På bilmässan i Frankfurt i september visade Hyundai upp konceptbilen 45. Den är eldriven och ska bland annat visa hur en självkörande bil kan fungera. Foto: Michael Debets/TT

Om tre år ska det vara klart för produktion av självkörande bilar. Det lovar Hyundai och Aptiv som nu bildar ännu en ”ohelig” allians inom bilvärlden. Allianserna behövs för att klara den dyra utvecklingen av självkörande fordon.

Publicerad

Det finns många idéer om hur de självkörande bilarna ska bli. På bilsalongen i Paris visade Renault upp en självkörande limmopod.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 1

1 / 7

Den koreanska biltillverkaren Hyundai Motor, där både Hyundai och Kia ingår, bildar ett gemensamt bolag med bilkomponentföretaget Aptiv. Tillsammans satsar de närmare 40 miljarder kronor i det nya bolaget som ska utveckla teknik för självkörande fordon.

Målet är att till 2022 ha en färdig plattform som i ett första steg taxibolag, budfirmor med mera kan använda till sina självkörande fordon. Plattformen ska också säljas till andra biltillverkare.

Tidigare i år investerade Hyundai även i Aurora. Det senare är ett startup-bolag från Kalifornien som samarbetar med flera tillverkare om utvecklingen av självkörande bilar, bland andra Fiat Chrysler och kinesiska Byton.

Det är inte klart hur Hyundais samarbete med Aurora påverkas av den nya alliansen mellan Hyundai och Aptiv.

Det finns många idéer om hur de självkörande bilarna ska bli. På bilsalongen i Paris visade Renault upp en självkörande limmopod.
Det finns många idéer om hur de självkörande bilarna ska bli. På bilsalongen i Paris visade Renault upp en självkörande limmopod. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Det är i vilket fall en stor satsning som Hyundai nu gör. Men utvecklingen av självkörande bilar har också visat sig bli väldigt dyr och ta längre tid än vad branschen räknade med för bara något år sedan.

Det gör också att bolagen tvingas till en rad nya samarbeten för att kunna dela kostnaderna med andra. Här är fler självkörande allianser och företag det kokar extra mycket kring just nu i bilvärlden:

Annons
Annons

Ett testfordon från Ford och Argo AI kör på gatorna i Detroit i slutet av juni.

Foto: Jeff Kowalsky / TT Bild 1 av 1

2 / 7

Ett testfordon från Ford och Argo AI kör på gatorna i Detroit i slutet av juni.
Ett testfordon från Ford och Argo AI kör på gatorna i Detroit i slutet av juni. Foto: Jeff Kowalsky / TT

Volkswagen och Ford tog i juli ett stort steg in i en allians som kan få stor påverkan på hela utvecklingen av självkörande fordon. Volkswagen, världens största biltillverkare, köpte då in sig i Argo AI som utvecklar en teknisk plattform för självkörande bilar.

Volkswagen la in omkring 25 miljarder kronor i Argo AI, bland annat genom att skjuta till sitt eget bolag för självkörande teknik.

Ford äger sedan tidigare en stor del av Argo AI och därmed knyts de två stora biltillverkarna tätt tillsammans.

Annons
Annons

BMW och Daimler har inlett ett långsiktigt samarbete kring självkörande bilar. Bilden är skapad i dator.

Foto: Daimler AG Bild 1 av 1

3 / 7

BMW och Daimler har inlett ett långsiktigt samarbete kring självkörande bilar. Bilden är skapad i dator.
BMW och Daimler har inlett ett långsiktigt samarbete kring självkörande bilar. Bilden är skapad i dator. Foto: Daimler AG

Tyska Daimler och BMW drog i början av juli i gång ett samarbete med sikte på ett eget system för självkörande fordon. De öppnar också för andra bolag och ska ha systemet ute i färdiga bilar från 2024.

Daimler räknar med att tekniken ska finnas i allt från små personbilar till stora lastfordon. Därmed blir det även en konkurrent för lastbilstillverkarna Volvo och Scania.

Annons
Annons

De självkörande bilar som GM och Cruise planerar för ska levereras utan ratt och pedaler. Bilden är skapad i dator.

Foto: GM Bild 1 av 1

4 / 7

De självkörande bilar som GM och Cruise planerar för ska levereras utan ratt och pedaler. Bilden är skapad i dator.
De självkörande bilar som GM och Cruise planerar för ska levereras utan ratt och pedaler. Bilden är skapad i dator. Foto: GM

General Motors har sitt eget självkörarbolag Cruise som nu bedöms vara värt drygt 180 miljarder kronor efter att både Honda och Softbank gjort stora investeringar.

Cruise har växt snabbt och siktar på att fördubbla personalstyrkan i år till 2 000 personer. Målet är att lansera en taxitjänst med självkörande bilar under 2019.

Annons
Annons

Volvo och Uber har precis visat upp den första produktionsbilen i sitt samarbete.

Foto: Volvo Cars Bild 1 av 1

5 / 7

Volvo och Uber har precis visat upp den första produktionsbilen i sitt samarbete.
Volvo och Uber har precis visat upp den första produktionsbilen i sitt samarbete. Foto: Volvo Cars

Taxiföretaget Uber har fått Toyota och Softbank att investera pengar i bolaget samtidigt som man samarbetar med Volvo Cars om självkörande bilar. Efter att ha tagit fram flera prototyper presenterades nyligen också den första serieproducerade bilen, en ombyggd XC90. Den ska så småningom användas som självkörande taxi.

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson räknar med att en tredjedel av alla bilar bolaget säljer kommer att vara självkörande i mitten av 2020-talet.

Annons
Annons

Googleanknutna Waymo har jobbat länge med självkörande bilar och kört mängder med tester.

Foto: Waymo Bild 1 av 1

6 / 7

Googleanknutna Waymo har jobbat länge med självkörande bilar och kört mängder med tester.
Googleanknutna Waymo har jobbat länge med självkörande bilar och kört mängder med tester. Foto: Waymo

Även om de vanliga biltillverkarna satsar mycket så är det Waymo, ett dotterbolag till Alphabet (Google), som är branschledaren. Bolaget bedöms vara värt omkring 200 miljarder dollar och har under lång tid arbetat med utveckling av självkörande bilar.

I Arizona testar Waymo kommersiella taxitjänster med förarlösa bilar.

Apple, en annan it-jätte, har länge också varit på gång. I vanlig Apple-ordning är allt väldigt hemligt men bolaget köpte i vilket fall nyligen upp Drive.ai, en startup som arbetar med självkör.

Annons
Annons

Einride har bland annat visat upp sin självkörande lastbil i Kista.

Foto: Joakim Ståhl Bild 1 av 1

7 / 7

Einride har bland annat visat upp sin självkörande lastbil i Kista.
Einride har bland annat visat upp sin självkörande lastbil i Kista. Foto: Joakim Ståhl

I Sverige är det framför allt Veoneer som satsar på teknik för självkörande bilar och alla steg fram till det. Här finns också Zenuity, som arbetar med mjukvara för självkörande bilar. Zenuity ägs gemensamt av Veoneer och Volvo Cars.

Även de stora lastbilstillverkarna AB Volvo och Scania tittar på olika lösningar för självkörande fordon. De har bland annat presenterat alternativ som Volvos Vera och Scanias NXT.

Till det kan man lägga uppstickare som Einride.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons