Annons

Anna Careborg:Robotarna slår inte ut redaktörer – tvärt om

Robotar eller redaktörer? Båda är på frammarsch inom journalistiken. Samtidigt som nya former för automatiserat innehåll blir en del av mediernas utbud ser vi ett uppsving för det mänskliga redaktörskapet.

Under strecket
Publicerad

Automatiskt genererat innehåll har skapats under många år, men det är egentligen först den senaste tiden som robotarna på allvar tagit steget in på redaktionerna.

Foto: Nastassia Bas/IBLBild 1 av 1

Automatiskt genererat innehåll har skapats under många år, men det är egentligen först den senaste tiden som robotarna på allvar tagit steget in på redaktionerna.

Foto: Nastassia Bas/IBLBild 1 av 1
 Automatiskt genererat innehåll har skapats under många år, men det är egentligen först den senaste tiden som robotarna på allvar tagit steget in på redaktionerna.
Automatiskt genererat innehåll har skapats under många år, men det är egentligen först den senaste tiden som robotarna på allvar tagit steget in på redaktionerna. Foto: Nastassia Bas/IBL

I 135 år har generationer av framstående journalister varje dag skapat – och återskapat – Svenska Dagbladet. Briljanta hjärnor och skickliga tidningsmakare har diskuterat, omformulerat, strukit och vässat fram journalistik. Skulle en robot kunna ta över deras arbete?

Frågan kan låta absurd. Robotar kan utföra enklare uppdrag som att dammsuga och klippa gräs, men inte skapa en tidning. Eller?

Faktum är att robotar den senaste tiden på allvar tagit steget in på landets redaktionsgolv. Fördelen är snabbhet, effektivitet och möjligheten att förmedla information som är direkt anpassad för läsaren – en trafikolycka som nyss inträffat i dina kvarter eller ett referat om den där matchen i de lägre divisionerna som just du är intresserad av.

Annons
Annons

Genom artificiell intelligens, AI, och automatisk textgenereringsteknik NLG, Natural Language Generation, går det att producera artiklar i en mängd vi tidigare inte sett. Michael Poromaa, redaktionschef på Aftonbladet, beskriver i rapporten Schibsted Future Report hur en robot tränats av redaktionens journalister för uppdraget. Allt för att få texterna att likna de egna artiklarna.

I överflödet av innehåll tror jag att många av oss blir allt kräsnare. Vi väljer helt enkelt det som är bäst – och mest effektivt – berättat.

Innebär denna utveckling att journalister och redaktörer kan komma att konkurreras ut av robotar?

Tvärt om.

Det faktum att roboten producerar texter på slutsignal gör, enligt sportchef Pontus Carlgren, att tidningens journalister kan ägna mer tid åt genomarbetade artiklar och analyser som kommer läsarna till gagn.

AI kan inte, i alla fall inte inom närliggande tid, ersätta den kreativitet och tankeförmåga som vi människor besitter. På Svenska Dagbladet kan vi också se en tydlig koppling mellan den kraft vi lägger ned på redaktörskap, och det engagemang ni läsare visar. När vi nyligen skapade SvD Morgonrapport, en tjänst på sajten och i nyhetsbrev, valde vi bort det betydligt enklare alternativet – automatgenererat innehåll. Istället skrivs rapporten varje dag av en kunnig, och morgonpigg, reporter.

Att någon tänker på, väljer ut och ger en samlad överblick av det viktigaste som hänt och kommer att ske under dagen ser vi har ett särskilt värde.

I överflödet av innehåll tror jag att många av oss blir allt kräsnare. Vi väljer helt enkelt det som är bäst – och mest effektivt – berättat. Lika viktigt som att investera i teknik som för oss framåt, är det att investera i människor som kan konsten att utmana och överraska. När robotar tar över det enkla, kan journalister ägna sig åt det som är betydligt svårare. Modig och agendasättande kvalitetsjournalistik kan bara drivas på en redaktion där tonsäkerhet, perspektiv och publicistiska avvägningar ständigt är under diskussion.

Här spelar tidningarnas redaktörer, som ofta är osynliga för er läsare, en central roll.

De senaste åren har vi på Svenska Dagbladet haft möjligheten att rekrytera några av landets bästa redaktörer. Den senaste i raden är Martin Ahlquist, som bland annat varit chefredaktör för nyhetsmagasinet Fokus under många år. Han anslöt i januari och kommer bland annat att driva ett projekt kring våra nyhetsfördjupningar i vår. Som ställföreträdande ansvarig utgivare och tidigare ledamot i Pressens opinionsnämnd kommer han även att lyfta publicistiska frågor såväl på redaktionen som här, med start lördagen den 16 februari.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons