Annons

Anders Lindblad:Rosengårds guld en knäpp på näsan åt alla experter

Foto: Johan Nilsson/TT

I fjol missade FC Rosengård både guldet och en biljett till Champions league i sista omgången. I år var det aldrig något snack. Klubbens elfte SM-guld säkrades definitivt efter 1–1 i Skånederbyt mot Vittsjö. En revansch signerad sportchefen Therese Sjögran.

Under strecket
Publicerad

Efter den missade matchbollen förra helgen – då det ”bara” blev oavgjort hemma mot Linköping – är SM-guld nummer elva ”himma”, inräknat Malmö FF och LdB Malmö. Sveriges bästa fotbollsklubb på damsidan, FC Rosengård, har 2019 varit Sveriges bästa klubb på alla fronter. 

Efter det bittra avslutet i fjol, när både SM-guldet och en plats till Champions league försvann i den dramatiska sista omgången, bestämde sig klubben med sportchefen Therese Sjögran i spetsen att omgående ta tillbaka positionen som nummer ett.

Visserligen fick Linköping de flesta guldtipsen på upptaktsträffen, men det var Rosengård som bäst klarade av att bygga en vinnande trupp inför, och även under, säsongen. 

Linköping lyckades inte av att få alla stjärnor att dra åt samma håll och regerande mästaren Piteå kunde inte hantera situationen att rida på fjolårets framgångsvåg. 

SM-guldet är en revansch för Rosengård och en knäpp på näsan åt alla experter som inte trodde på laget. Framför allt är det en triumf för sportchefen Therese Sjögran, Sveriges mesta landslagsspelare, som med fingertoppskänsla hittat rätt när nya spelare rekryterats. 

Annons
Annons

Inför säsongen hämtades bland annat Jessica Samuelsson från Arsenal, men det är framför allt värvningarna efter VM-uppehållet som varit guld värda. Anna Anvegård och Jelena Cankovic handplockades från Växjö och har varit avgörande i offensiven, efter att fjolårets allsvenska skyttedrottning Anja Mittag i maj bestämde sig för att lägga skorna på hyllan. 

Anvegård satte avgörande avtryck i VM i somras, både som inhoppare och när hon gavs chansen från start. Hon passar in i Rosengårds framtidssatsning där det inte ”bara” handlar om att behålla positionen som Sveriges bästa lag, utan också nå långt i Champions league. 

2019 var ju ett historiskt svagt år för svenska klubbar i Europa. Både Piteå och Kopparbergs/Göteborg försvann redan i åttondelsfinalen i Champions league, trots att det svenska landslaget tog VM-brons under sommaren. 

Internationellt sett halkar de allsvenska klubbarna efter i konkurrensen, både ekonomiskt och sportsligt. Därför är det bra att Rosengård nu är tillbaka i Champions league, då klubben har muskler nog att nå långt i Champions league och därmed ”lägga ribban” högre  för andra allsvenska klubbar. 

Rosengårds SM-guld är klubbens första sedan 2015 och det sjunde på 2010-talet. Tydliga siffror som visar vilken klubb som dominerar svensk damfotboll. 

Till sist: många tog för givet att publiken skulle rusa till arenorna efter VM-bronset, men klubbarna har haft svårt att lyfta intresset. Ännu en gång visar det sig att en framgång för landslaget per automatik inte ger högre publiksiffror i allsvenskan. 

Inför näst sista omgången var snittet 857 åskådare per match. Att jämföra med fjolårets 895. Toppnoteringen är fortfarande från 2004 då publiksnittet var 1127 åskådare. Damallsvenskan är värd betydligt mer än så.

Efter reklamen visas:
Seger: ”Smakar väldigt bra med SM-guld”.
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons