Annons

Röstfiske med valsång

Under valåret 2010
översvämmas
det politiska Sverige av partipolitisk
popmusik
. Gräsrötter från höger till vänster sjunger om skattesänkningar, Robin Hood och integrationspolitik och lockar tiotusentals lyssnare på Youtube. Men kan man verkligen vinna röster med
plakatpolitiska
valhits?

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Folkpartisten Håkan Lindh, längst tilll höger, är oppositionsråd i Skellefteå. Inför årets val har han samlat de lokala allianspartierna och spelat in låtenb Change is on the way, som uppmanar Skellefteborna att vända blad efter 68 år års socialdemokratiskt styre.

Foto: ALEXANDER EDSTRÖM

Folkpartisten Håkan Lindh, längst tilll höger, är oppositionsråd i Skellefteå. Inför årets val har han samlat de lokala allianspartierna och spelat in låtenb Change is on the way, som uppmanar Skellefteborna att vända blad efter 68 år års socialdemokratiskt styre.

Foto: ALEXANDER EDSTRÖM
1/2

Folkpartisten Håkan Lindh, längst tilll höger, är oppositionsråd i Skellefteå. Inför årets val har han samlat de lokala allianspartierna och spelat in låtenb Change is on the way, som uppmanar Skellefteborna att vända blad efter 68 år års socialdemokratiskt styre.

Foto: ALEXANDER EDSTRÖM
2/2

Youtubina: Valsånger

Se och hör låtarna som ska lockat väljare till de olika partierna.

Publiken i Malmö börshus jublar när fritidsmusikern Jakob Hemming kliver upp på scenen.

Åhörarna, ett hundratal ungmoderater från hela Skåne, har samlats för att mobilisera krafterna inför valrörelsens slutspurt, och Jakob Hemmings spelning är dagens stora höjdpunkt. Den 24-årige studenten från Uppsala har på kort tid blivit en kändis i Muf-leden, och på förbundets huvudkontor spelas hans musik nonstop, med stränga order om att den inte får stängas av innan valdagen.

Allt beror på en sång vid namn Sverige jobbar!, en Magnus Uggla-klingande kamplåt för regeringens arbetslinje som uppmärksammades stort i politiska kretsar när den släpptes i augusti. Vissa kallade låten en klassiker. Andra tyckte, som den centerpartistiske politikern Johan Hedin, att den var så usel att man borde överväga att tvångsförvalta Moderaternas instrument.

I Malmö börshus är man i alla fall på Jakob Hemmings sida. När han når fram till refrängen om att ”Sverige jobbar när Sverige är som bäst”, då ställer sig flera av Muf-medlemmarna i Malmö börshus upp på sina stolar. Applåderna dånar.

Annons
Annons

–Det var bra respons, som alltid. Folk kan ju texten nu, skrattar Jakob Hemming när jag når honom på telefon en vecka efter framträdandet.

Sverige jobbar! är inte den första låten han skriver åt Muf. Inför förra valet skrev han Redan idag, en låt om det nya allianssamarbetet som blev populär internt.

Men den här gången har genomslaget blivit oändligt mycket större.

–Det är en väldig förändring. Ena dagen är man student, sedan skriver man en låt och får plötsligt tala med de stora medierna och träffa högt uppsatta politiker. Det är en häftig resa.

Det hinner hända mycket på de fyra år som går mellan två val, inte bara i riksdagshuset. Den partipolitiska musiken har genomgått radikala förändringar sedan valet 2006. Det som då var en genre på fullständig dekis, vars främsta stund var gammelcenterns genomproggiga skillingtryck Lokalsamhällesvisan, har plötsligt blivit ett av valrörelsens största samtalsämnen. Nätet svämmar över av deras musikvideor.

I Stockholmsförorten Fittja rappar S-kandidaten Serkan Köse tillsammans med Dogge Doggelito till upprop mot barnfattigdom. I Skövde sjunger folkpartisten Mikael Wendt in den framstegsoptimistiska lättschlagern Ja till framtiden. Samtidigt står partikollegan Mikael Trolin och stuffar utanför Rosenbad iklädd kungakläder, medan han rappar att han inte är en av alla politiker som ”lovar fett, och säger dom har rätt”.

Trots att några etablerade musiker syns i årets politiska popflod, som Wille Crafoord och Mange Schmidt (M) och Andrés Esteche (V), är det gräsrötterna som driver på. Youtube, Facebook och Twitter var alla marginalfenomen för fyra år sedan, om ens det – idag har de skapat helt nya förutsättningar åt valkampanjer i lågbudgetformat.

Annons
Annons

–Youtube är snart lika stort som traditionella tv-kanaler i Sverige, så det är naturligt att politiker vill synas där. En humoristisk låt kan ofta vara ett sätt att sticka ut, säger den forne SvD-medarbetaren Martin Gelin, som efter sin bevakning av Barack Obamas valkampanj rekryterades som nya medier-ansvarig hos de rödgröna partierna.

När de svenska partierna kämpar för att synas mest i de sociala medierna blir den politiska musiken allt viktigare som ett snabbt, lättsamt sätt att paketera ett annars siffertungt budskap. Alltså är det inte konstigt att Moderaterna i sin kampanjmanual uppmanar alla medlemmar att ”skriva en låt om varför man ska rösta på Moderaterna”

En av alla som tagit dem på orden är allianskollegan Håkan Lindh, som sedan 1999 har suttit som folkpartistiskt oppositionsråd i Skellefteå. Precis som de flesta norrländska städer är Skellefteå en tuff kommun för en borgerlig politiker – Socialdemokraterna har för närvarande suttit vid makten i 68 år i sträck. I år bestämde sig Håkan Lindh, som i sin ungdom spelade i flera källarband, för att prova något nytt.

Alltså komponerade han låten Change is on the way, en powerballad om att nya vindar blåser i den lilla staden, att det är dags att rösta bort ”those ruling reds”, tog med den lokala allianskören och spelade in en musikvideo i Live aid-format. Lokaltidningen lade upp videon som nyhet på sin webbsida, och snart hade Skellefteåborna en lokalpolitisk landsplåga på halsen.

–Ja, det blev en stor snackis bland folk, säger Håkan Lindh. Det är klart att några var sura och ville kräkas över låten, men jag tycker ändå att vi fick ett bra genomslag. Det är bra om vi politiker inte tar oss själva på så stort gravallvar, säger han.

Annons
Annons

En bra kampanjlåt är ett sätt att plocka upp stämningar i tiden, menar han.

– Det har varit några mindre lyckade år för Skellefteå, och det är många arga över. Det finns ett sug efter action, förändring. Det är det vi försöker förmedla i den här låten.

Kan man verkligen påverka opinionen med musik?

–Inte bara med musik, det förstår ju alla. Men låten har hjälpt till att förstärka bilden av en allians som har kul tillsammans och som brinner för att göra något. Jag tror att vi har stora möjligheter att vända majoriteten. Change is on the way, hojtar Håkan Lindh innan vi lägger på luren.

Samtidigt är Håkan Lindh långt ifrån ensam att ha blivit hånad. Så fort en partidänga når ut på nätet möts den av skällsord, hånleenden och ibland hot. ”Hahaha, fy fan vilken dålig låt”, ”Tack för ett gott skratt”, ”Man vill bara spy på er” och ”Min skämskudde begick just självmord”, så låter det när lyssnarna kommenterar några av årets försök i genren.

Sanningen att säga är det lätt att sälla sig till näthatarna när man lyssnar på årets partilåtar. Texternas kombination av drömvisioner och sakfrågeargument som låtit utmärkt i en debatt, men som låter platt plakatpolitiska när de trycks in i låttexter, skapar låtar som kan vara direkt outhärdliga att lyssna på. Ändå tyder allt på att de kommer att fortsätta växa i takt med att sociala medier och personvalskampanjer vinner mark.

Kanske är det säkrast att avstå helt från kampanjlåtarnas riskabla balansgång? Så gör man i alla fall inom Socialdemokraterna. Partiet har, precis som Barack Obama hade 2008, stöd av en lång rad av landets mest folkkära artister.

Annons
Annons

Ändå har man låtit bli att elda på opinionssiffrorna med en egen vallåt.

– Vi har fantastiska artister som ställer upp för oss med sin egen musik. Det tycker vi blir starkt och trovärdigt, säger partiets kommunikationschef Karin Pettersson och hänvisar till att man fått musiker som Moneybrother och Marit Bergman att framträda vid exempelvis Mona Sahlins tal i Almedalen.

De rödgrönas Martin Gelin håller med. Istället för att uppmana medlemmarna att tonsätta partiets valbudskap hoppas man att landets musiker på eget initiativ ska välja att höja sina röster inför valet.

–Många bra artister har redan skrivit låtar på egen hand som stödjer oss och kritiserar moderaterna. Sådant blir bäst när idén kommer från artisterna själva, säger han.

Tråkiga nyheter, alltså, för de socialdemokrater som hoppats få se partiet dra ihop en motsvarighet till Barack Obamas musikvideo Yes we can, där Scarlett Johansson och andra superstjärnor sjöng in sitt stöd för den blivande presidenten. Å andra sidan, vill vi verkligen höra Bo Kaspers Orkester och Caroline af Ugglas i en snyftarduett om hur försämrade sjukförsäkringsregler slår mot de svagaste? Kanske inte.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons