Annons

Ryanair stänger bas på Skavsta – fortsätter flyga

En Boeing 737-800 tillhörande Ryanair på väg in för landning på Kastrups flygplats utanför Köpenhamn.
En Boeing 737-800 tillhörande Ryanair på väg in för landning på Kastrups flygplats utanför Köpenhamn. Foto: Johan Nilsson/TT

Lågprisbolaget Ryanair stänger ned sin verksamhet på Skavsta flygplats utanför Nyköping. Bolaget kommer dock fortsätta att flyga till och från Skavsta, men i mindre omfattning än tidigare.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Skavsta flygplats.

Foto: Stina Stjernkvist/TTBild 1 av 1

Basen i Stockholm ska stängas i mars, skriver Ryanair i ett pressmeddelande.

Det innebär att de fyra flygplan som varit placerade på Skavsta flyttas till andra flygplatser. Piloter och kabinpersonal ska inte längre vara stationerade i Nyköping.

Även i tyska Nürnberg stängs basen ned.

Ryanair vill inte ge ytterligare detaljer om vad beskedet innebär. Men bolaget kommer att fortsätta flyga från Skavsta, om än i mindre omfattning, uppger Lena Josefsson, marknadsansvarig på Skavsta airport till SvD Näringsliv.

Exakta detaljer är dock inte kända om vilka linjer påverkas och i vilken utsträckning.

– Vi vet inte i vilken skala de drar ner, men de fortsätter att flyga från flygplatsen, säger Lena Josefsson och fortsätter:

– Ryanair har sagt att det här är en tillfällig stängning av basen.

Ryanair hänvisar i ett meddelande till leveransproblem av Boeing Max-flygplanen.

”Vi beklagar att verksamheten stängs ned på dessa två flygplatser liksom att det sker mindre neddragningar vid andra flygplatser vilket helt hänger samman med leveransproblem av Boeing Max-flygplan. Vi fortsätter att arbeta med Boeing, fackförbund och påverkade flygplatser för att minimera antalet förlorade jobb", skriver man i ett uttalande.

Annons
Annons

Skavsta flygplats.

Foto: Stina Stjernkvist/TTBild 1 av 1

Enligt bolaget ska man endast få tio flygplan levererade under 2020 från tidigare planerade 20. Leveransen av Boeing 737 Max 8 stoppades efter två dödsolyckor med flygplansmodellen. I fjol kraschade ett plan i Indonesien och i våras störtade ett plan i Etiopien. Tillsammans krävde de båda olyckorna 346 människoliv.

Skavsta flygplats.
Skavsta flygplats. Foto: Stina Stjernkvist/TT

Ryanair har trafikerat Skavsta sedan 2003 och flyger till 19 olika länder från flygplatsen. Bolaget, vars aktie har rasat 70 procent på börsen under det senaste året, har tidigare flaggat för finansiella bekymmer.

I juli sade bolaget att man ämnar minska antalet anställda med upp till 1 500 personer. Nedskärningen, som gäller både piloter och kabinpersonal, beskrevs som en följd av minskade intäkter och förseningar på grund av flygförbudet mot 737 Max 8-planen.

Ryanair är inte ensamt om att ha drabbats av flygstoppet för Boeings 737 Max och för drygt en vecka sedan meddelade amerikanska myndigheten FAA att modellen ännu inte är redo för certifiering.

Som ett resultat av onsdagens besked sänker Ryanair trafikprognosen för nästa räkenskapsår, som avslutas i mars 2021. Prognosen sänks till 156 miljoner passagerare från tidigare 157 miljoner.

Efter nedläggningen i Skavsta har Ryanair kvar svensk verksamhet i Landvetter, Västerås, Växjö, samt Sturup utanför Malmö.

Annons
Annons

Sedan i fjol ägs Skavsta flygplats av flygplatsoperatören Vinci Airport med huvudkontor i Paris. Nyköpings kommun har kvar en ägarandel på 9,9 procent. Även Wizzair och Laudamotion flyger från flygplatsen.

Beskedet betyder att två flygbolag nu på kort tid valt att skära ned på sin verksamhet i Sverige. För en vecka sedan meddelade Norwegian att flygbolaget lägger ner sina långflygningar till Thailand och USA från Sverige från och med den 29 mars 2020.

– Vi märker att marknaden för långdistanslinjer till och från Skandinavien är liten. Skandinavien är inte tillräckligt stort för att upprätthålla interkontinentala flygningar från Stockholm, Köpenhamn och Oslo, sade Matthew Wood, chef för långdistansflygningar på Norwegian, i ett uttalande vid tillfället.

Enligt Nyköpings kommunalråd Urban Granström (S) gäller det nu för kommunen och flygplatsen att säkerställa att passagerarunderlaget finns kvar om Ryanair kommer tillbaka med full kraft.

– Skavsta är en viktig utvecklingsmotor för Nyköping och södra Stockholmsregionen, så det är klart, det här är ett dystert besked, säger Urban Granström och fortsätter:

– Skavsta är en stor arbetsgivare, men exakt vad det här beskedet innebär är för tidigt att säga. Det ligger i farans rikting att det påverkar antalet anställda.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons