Annons
Krönika

Fredric Karén:Ryktet om tidningens död är betydligt överdrivet

Det skandinaviska tidningarnas framgångar med digitala prenumerationer sprider sig över välden. Nu har det blivit dags att göra om SvD:s digitala resa – fast på andra sidan Atlanten.

Under strecket
Publicerad

Anna Careborg, tf chefredaktör, och Fredric Karén.

Foto: Malin HoelstadBild 1 av 1

Anna Careborg, tf chefredaktör, och Fredric Karén.

Foto: Malin HoelstadBild 1 av 1
Anna Careborg, tf chefredaktör, och Fredric Karén.
Anna Careborg, tf chefredaktör, och Fredric Karén. Foto: Malin Hoelstad

Det är möjligt att det är att sticka ut hakan att påstå att affärsmodellen för tidningsbranschen inte längre är kaputt. Ni som följt mediedebatten under några år vet att det mesta som skrivits och sagts om tidningarnas framtid har gått i moll.

Men de senaste tre åren har någonting hänt – i alla fall här i Skandinavien och på ytterligare några platser i världen. Förändringen stavas digitala prenumerationer.

När branschen på allvar gick från att jaga klick, så som de då framgångsrika, annonsfinansierade amerikanska nyhetssajterna Buzzfeed och Vox gjorde, till att i stället fokusera på innehåll – då hände någonting viktigt. Redaktionernas fokus flyttades från snabba sidvisningar till att bygga djupare relationer med sina läsare. Innehåll som avslöjar, fördjupar och ger nya insikter om världen vi lever i har visat sig fylla användarnas nyhetsbehov, däri ligger framgångsreceptet.

Annons
Annons

Bakåt i historien är detta inte udda diskussioner på en redaktion. För en prenumererad morgontidning har läsarna alltid stått i centrum. Ändå gick många etablerade medier fel när internet exploderade i början av 2000-talet. Eftersom den allmänna sanningen då var att de inte gick att ta betalt för journalistik online gav redaktionerna upp den kampen och inriktade istället sina resurser på att jaga trafik, inte sällan genom snuttifierat innehåll och sensationslystna rubriker. För i den digitala världen är hög trafik lika med höga annonsintäkter.

Så kom Google och Facebook.

Plötsligt ändrades spelplanen igen. De amerikanska internetjättarnas annonssystem visade sig vara överlägsna det som mediebranschen kunde erbjuda. Några år senare har vi facit: en förkrossande majoritet av alla nya digitala annonskronor som genereras går till Silicon Valley – inte till att finansiera svensk eller utländsk journalistik.

Tillbaks på ruta ett vilket med facit i hand visade sig vara det bästa som kunde hända den här branschen. De senaste tre, fyra åren har i stort sett samtliga nationella och lokala tidningar i Skandinavien jobbat med att ta betalt för sitt digitala innehåll, vilket i sin tur har inneburit ett mycket större fokus på innehåll, kvalitet och produktutveckling.

I det arbetet hör Svenska Dagbladet till de mest framgångsrika. Vår digitala prenumerationsbas ökade förra året med över 30 procent, vilket gör att företaget i dag står finansiellt betydligt mer rustade inför framtiden än för bara några år sedan. Allt det arbete som SvD:s redaktion tillsammans med kommersiella och tekniska avdelningar lagt ner har rönt stor internationell uppmärksamhet. Studiebesöken från tidningsföretag över hela världen har varit täta liksom efterfrågan på våra medarbetare att vara talare på olika branschkonferenser runt om i världen.

Annons
Annons

Nu har ryktet även nått Kanada. Under 2019 kommer jag därför att vara tjänstledig från SvD för att hjälpa mediekoncernen Torstar, som bland annat ger ut Kanadas största dagstidning Toronto Star, att komma igång med sitt digitala erbjudande. Nuläget på mediamarknaden i Kanada påminner om läget i Sverige 2013 vilket inbegriper sviktande självförtroende och bristande framtidstro.

Desto roligare då att kunna ta med sig en historia över Atlanten om att dåliga kurvor faktiskt går att vända. Detta givet att man vågar hålla fast vid sin ursprungsidé, själva kärnan i uppdraget, nämligen kvalitetsjournalistiken och att läsarna alltid har rätt. Med detta lämnar jag med varm hand över SvD till tf chefredaktör Anna Careborg under 2019. På återseende, kära läsare!

Fredric Karén är chefredaktör på SvD. Under hans tjänstledighet är Anna Careborg tf chefredaktör, vd och ansvarig utgivare.

Kris för kvalitetsjournalistiken i Kanada (artikel på engelska)mediaactionplan.caTeckna en digital prenumeration på SvDkundservice.svd.se
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons