Annons

Så blev bussarna större och större

En av de stora bussarna plockar upp passagerare i Curitiba.
En av de stora bussarna plockar upp passagerare i Curitiba. Foto: Henry Milleo

De är 30 meter långa – och har plats för 300 personer. Volvos jättebussar rullar på Curitibas gator sedan 2016. Men det svenska bolaget har varit en del av stadens unika bussprojekt i hela 40 år.

Under strecket
Publicerad

Alexandre Selski, försäljningschef för Volvo bussar i Latinamerika.

Foto: Henry Milleo Bild 1 av 1

Alexandre Selski, försäljningschef för Volvo bussar i Latinamerika.

Foto: Henry Milleo Bild 1 av 1

Det var 2016 som Volvo-fabriken i Curitiba presenterade världens längsta och största buss: ”Gran Artic 300”, som har utvecklats speciellt för de så kallade BRT-systemen i Brasilien och övriga Sydamerika. Det är en dubbelledad superbuss som är 30 meter lång och har plats för cirka 300 passagerare. Det kan jämföras med exempelvis en blå ledbuss i Stockholm som är 18 meter lång och tar 125 passagerare.

– En stor buss för 300 passagerare och en motor är ju bättre än 150 bilar med två personer i varje, säger Alexandre Selski, försäljningschef för Volvo bussar i Latinamerika.

Den första BRT-bussen rullade ut ur Volvos fabrik i Curitiba redan 1979 – och sedan dess har bolaget levererat omkring 780 bussar till stadens BRT-system. De senaste jättebussarna är symptomatiska för utvecklingen, genom åren har bussarna bara blivit större och större. I upphandlingarna på slutet av 1980-talet ville staden ha mer kapacitet på sina stomlinjer och då föddes de dubbelledade bussarna från Volvo.

– Det måste vara pålitligt, ha bra komfort och ge mer plats för passagerarna. Svårigheten är att bygga för så många passagerare så att det inte blir för tungt. 270 personer är normalt, för 300 är det väldigt speciellt, säger Alexandre Selski.

Rafael Greco, borgmästare i Curitiba, håller med om att Volvo har varit viktigt för BRT-satsningen – men efterlyser att bussarna inte bara blir större, utan också grönare.

– Vi vill gärna att de även satsar på elektrifierade bussar, vi vill ha hundra procent elbussar i framtiden, säger han.

Alexandre Selski, försäljningschef för Volvo bussar i Latinamerika.
Alexandre Selski, försäljningschef för Volvo bussar i Latinamerika. Foto: Henry Milleo

Och även Alexandre Selski öppnar för en sådan utveckling.

– Vi lever på diesellösningar än så länge, men har redan elhybridbussar med 35 procent lägre bränsleförbrukning. Framtiden är elektrisk, alla vet att vi måste gå åt det hållet. Men det är en stor teknisk utmaning med stora elbussar och det behövs omfattande investeringar i Latinamerika för att klara det, säger han.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons