”Att komma till en ny stad, få bo på hotell, äta hotellfrukost med lax och äggröra. Jag tycker det är så jävla mysigt”, säger Johan Glans.
”Att komma till en ny stad, få bo på hotell, äta hotellfrukost med lax och äggröra. Jag tycker det är så jävla mysigt”, säger Johan Glans. Foto: Lars Pehrson

Så blev en vanlig kille landets största komiker

Högst motvilligt har Johan Glans blivit en av våra mest inflytelserika offentliga personer. Själv tycks han förbluffad över sin egen framgång, över att han närmar sig 200 utsålda föreställningar. Lars Berge och Lars Pehrson följde med på turné till Kulturhuset Pigalle i Nässjö.

Publicerad

Tåget rullar in på Stockholm Central och resenärerna på plattformen försöker begripa i vilken ordning SJ har kopplat samman vagnarna. Rullväskor dras kors och tvärs över betongen i riktning mot rätt vagn. Johan Glans ska sitta i vagn 1 och hans rullväska är i grå metallic. Han står i helt fel ände av perrongen.

Snart finns det inga fler orter i Sverige kvar att besöka för Johan Glans. Många samhällen har han redan varit i flera gånger.
Snart finns det inga fler orter i Sverige kvar att besöka för Johan Glans. Många samhällen har han redan varit i flera gånger. Foto: Lars Pehrson

Komikern ser ut och beter sig som en välanpassad medborgare. Han ler och ber om ursäkt medan han styr väskan genom folkmassan mot förstaklassvagnen. De flesta medresenärer lägger inte märke till honom. Några höjer igenkännande på ögonbrynen. Hans ryggsäck pryds av ett tygmärke från Världsnaturfonden. Allt är en förklädnad.

Johan Glans är 43 år gammal och har – som han själv uttrycker saken – målat in sig i ett hörn. Det finns ingen plan B. Han tog aldrig sin kandidatexamen på universitetet i Lund. Orsaken till att han skojar så mycket om skolan är att han i sitt vuxna liv aldrig haft ett vanligt jobb eller vanliga vardagliga rutiner. Som komiker lever han i utanförskap. Lyckligtvis har han skaffat barn. Och barnen tvingar honom till basketträningar, barnkalas och bilsemestrar. Saker som vanliga människor gör. Sånt som kan bli humor.

1/4

”Vissa kollegor får total ångest av att åka runt så här. Men jag trivs att vara själv.” 

Foto: Lars Pehrson
2/4

Orsaken till att att Glans är så förtjust i att åka tåg är inte det vackra landskapet som glider förbi utanför rutan eller SJ:s räkmackor. Det bästa med tåg är den dåliga täckningen. 

Foto: Lars Pehrson
3/4

Johan Glans och Therese Sandin sammanstrålar i Nässjö.

Foto: Lars Pehrson
4/4

Komikern Johan Glans förbereder sig inför en föreställning i kultur­huset Pigalle i Nässjö.

Foto: Lars Pehrson

– Jag har nog aldrig velat bli vuxen egentligen och har lyckats hitta ett sätt att leva som samhället accepterar. Mitt jobb är att flippa ut under ordnade former inför folk som har köpt biljett, säger han.

Annons

En duva flaxar upp framför oss. Det är tid för avgång, förkunnar en kvinnlig röst i en högtalare.

– Annars hade jag nog skaffat ett riktigt jobb för att kunna försörja mig, det tror jag. Som svensklärare kanske. Jag ser ut som en svensklärare. Men jag hade aldrig givit upp drömmen att bli ståuppkomiker. Det är liksom allt jag någonsin har velat göra.

Innan föreställningen på Cirkus
Innan föreställningen på Cirkus Foto: Lars Pehrson

Några dagar tidigare ser jag honom på ett utsålt Cirkus i Stockholm. I en glittrande paljettskjorta – endast avsedd för extranumret – drar han en rutin som han alltid först måste be om ursäkt för. Den är helt enkelt väldigt barnslig. Publiken vrider sig redan av skratt. De vet vad som väntar. I stolsraderna omkring mig sitter familjer med tonårsbarn, unga par, pensionärer och jobbarkompisar. Det är människor som kanske inte annars brukar gå på kulturevenemang tillsammans. Men de älskar Johan Glans. De håller andan och väntar på att han ska börja brodera ut sina tankar om orten Röven i Hälsingland. Variationerna på skämtet är oändliga, förklarar upphovsmannen. Rutinen har han kört i flera år. Alltid dyker det upp något nytt att säga om Röven.

Annons

Till slut brister han ut i sång. Konfettikanonerna skickar tusentals gyllene små papperslappar i ett regn över publiken, som vid det här laget står upp och applåderar.

Nu är vi på väg till Kulturhuset Pigalle i Nässjö. Medan tåget rullar genom Stockholms södra förorter öppnar Johan Glans locket till en av SJ:s räkmackor.

– Jag har en väldigt romantisk bild av turnélivet, säger han mellan tuggorna.

”Att Johan inte slog igenom tidigare tror jag beror på att han aldrig hade sålt in sig, aldrig ringt ett samtal, aldrig hållit sig framme på det sättet”, säger barndomskamraten Kalle Lind.
”Att Johan inte slog igenom tidigare tror jag beror på att han aldrig hade sålt in sig, aldrig ringt ett samtal, aldrig hållit sig framme på det sättet”, säger barndomskamraten Kalle Lind. Foto: Lars Pehrson

Han verkar uppriktigt förtjust både i måltiden och livet on the road. Under den pågående ”World tour of the world” har han varit på fem kontinenter och i metropoler som Sydney och Buenos Aires. Men framförallt har han under ett och ett halvt år besökt i stort sett varje svensk ort med en scen. Från Haparanda till Ystad. Hittills har det blivit 160 utsålda föreställningar i såväl Tokyo och Sydney som Västerås och Haparanda.

Annons

– Att komma till en ny stad, få bo på hotell, äta hotellfrukost med lax och äggröra. Jag tycker det är så jävla mysigt.

Johan Glans längtar efter att få gå och sätta sig och dra igång dvd-spelaren han har i sin ryggsäck. Han fnissar åt hur omodern han framstår. Men han försäkrar att det är ett genidrag att gå över till dvd i nuläget. Filmerna är praktiskt taget gratis. Överallt där han drar fram i Sverige finns det mackar, butiker och loppisar fulla av filmer som ingen vill ha. Med sig har han den franska gangsterfilmen ”Rififi” från 1955 och första säsongen av tv-serien ”Javisst, herr minister” (1980). Han har ännu inte bestämt sig för vilken han ska börja med.

– Vissa kollegor får total ångest av att åka runt så här. Men jag trivs att vara själv, säger han.

Therese Sandin värmer upp för Johan Glans. De är på många sätt varandras raka motsatser.
Therese Sandin värmer upp för Johan Glans. De är på många sätt varandras raka motsatser. Foto: Lars Pehrson
Annons

Helt ensam är han emellertid inte. Med på turnén är kollegan Therese Sandin. Hon får tio minuter som uppvärmare före varje show och är på många sätt Johan Glans raka motsats. Både som människa och komiker. Medan han är en jovialisk och roskindad liten skåning är hon uppvuxen i betongförorten Jordbro. Hon är stor, tatuerad, med turkost hår och har en politisk, mörk och cynisk humor som stundtals tangerar rent självhat. Dessutom jobbar hon som barnmorska. Nyfödda är jättehala, upplyser hon publiken i Stockholm. I bistron vänder hon sig mot Johan Glans:

– Folk gillar dig för att de vet att de inte kommer få en massa mörker och politik.

Han nickar, rycker på axlarna och avslutar sin räkmacka. Johan Glans egna stand up-favoriter är de amerikanska stjärnorna Chris Rock och Dave Chapelle, två svarta manliga komiker med grovt språk och ofta sexuellt men framförallt väldigt politiskt material. Johan Glans egen föreställning är däremot närmast kemiskt ren från kontroversiella ämnen.

Johan Glans föreställning ”World tour of the world” hade premiär i november 2016 och avslutas 24–28 april med fem slutsålda föreställningar på hemmaplan i Eslöv.
Johan Glans föreställning ”World tour of the world” hade premiär i november 2016 och avslutas 24–28 april med fem slutsålda föreställningar på hemmaplan i Eslöv. Foto: Lars Pehrson
Annons

– För mig kommer det inte naturligt att prata om politik. Jag tycker att man ska engagera sig i det, såklart. Men jag vill hellre prata om sådant vi har gemensamt än saker som splittrar. Jag vill att vi ska vara enade i att: nu har vi roligt!

Det är ett framgångsrikt koncept. När biljetterna till turnén släpptes i april 2016 kraschade biljettservrarna av publiktrycket. 30 000 biljetter såldes redan första dagen. I Malmö räckte inte tolv utsålda föreställningar på Malmö konserthus. Den 2 februari 2018 var Johan Glans tillbaka med samma show och sålde ut Malmö arena tre gånger om. Det innebär att 13 800 betalande malmöbor såg föreställningen inom loppet av 24 timmar. Enligt turnéproducenten Cecilia Stenborg har hon sålt över 170 000 biljetter till den pågående turnén.

– Det lustiga är att det har skett i princip utan någon marknadsföring alls, säger hon.

En sista genomgång av manus.
En sista genomgång av manus. Foto: Lars Pehrson
Annons

”World tour of the world” avslutas i Eslöv den 28 april. Fem utsålda föreställningar på Medborgarhuset är bokade. För Johan Glans innebär det att återvända till platsen där allt en gång började. Det var i Eslöv han växte upp. Första gången han förstod att det var humor han ville ägna sitt liv åt var han 11 år. Vännen Johan Svensson, som bodde i ett av grannhusen, visade honom en video: En man i ett hål försöker förklara för en folkmassa att han inte är deras frälsare, men de vägrar lyssna. Mannen ger upp.

”Okej, jag är frälsaren.”

”Han är frälsaren!”, svarar folkmassan.

”Seså, dra åt helvete!”, säger han.

”Hur ska vi dra åt helvete, o herre?”

”Gå bara iväg. Lämna mig ifred!”

Filmen heter ”Monty Pythons life of Brian – Ett herrans liv” (”Life of Brian”, 1979) och i den såg Johan Glans ljuset. Så fort eftertexterna dök upp på rutan spolade killarna tillbaka och började om från början.

– Jag minns att vi såg på varandra och bara: det här måste vara den roligaste film som någonsin gjorts. Det finns ett slags rebellisk anda i det som Monty Python gjorde, ett slags fuck-you-attityd, en ilska och vrede som jag upplevde som så otroligt befriande.

Annons
Framstupa sidoläge nån timme innan det är dags att gå upp på scenen.
Framstupa sidoläge nån timme innan det är dags att gå upp på scenen. Foto: Lars Pehrson

För 11-årige Johan Glans framstod alla andra karriärmöjligheter nu som meningslösa. Varför skaffa ett jobb när man kunde ägna sitt liv åt humor? Han började konsumera allt han kunde komma över av Monty Python. När han kollat igenom hela katalogen fortsatte han med den manlig svenska humorhistorien. Hasse & Tage. Karl-Gustaf Lindstedt. Povel Ramel. Släng dig i brunnen på SVT introducerade honom till ståuppkomiken. Han läste serietidningar som Mad och Larson. Allt inom kategorin sjuk humor intresserade honom. Lyckligtvis var han inte ensam. Författaren, poddaren och På Spåret-deltagaren Kalle Lind minns när han fick syn på Johan Glans för första gången. Naturligtvis hade han redan hört talas om honom. Det hade alla i Eslöv tack vare programmet Kvitt eller Dubbelt. 1989 deltog Johan Glans som James Bond-expert i frågesporten vilket gjorde honom till en lokal kändis.

Annons

– Det var en julshow i aulan på Ekenässkolan där vi båda gick i högstadiet, jag i sjuan och han i åttan, och Johan var konferencier. Jag tyckte mig kunna konstatera att han redan var en komiker med tajming och närvaro. Sen hamnade vi i samma teatergrupper där vi spelade allt möjligt, säger Kalle Lind på telefon från bostaden i Malmö.

När ynglingarna kommit upp i gymnasieåldern satte de upp egna sketchföreställningar som Johan Glans skrev. ”Glansshow” och ”Ur en purjolöks dagbok”. I filmen ”Eslövsnatt” gjorde Johan Glans rollen som Tuffe Totte. De skrev ett sitcom–manus med titeln ”Familjen Beckerell”, djupt inspirerat av den brittiska serien ”Hemma värst”.

– Johan testade tidigt stå upp och var såklart ganska färdig från början. Skämt, upplägg och tajming hade han glasklart för sig. Däremot kanske han saknade en viss auktoritet som scenpersonlighet, säger Kalle Lind.

Intervju med Smålands Dagblad.
Intervju med Smålands Dagblad. Foto: Lars Pehrson
Annons

Just det visade sig bli ett problem under Johan Glans första officiella framträdande som ståuppkomiker. En polare hade fixat giget. Johan Glans skulle vara underhållningen på en personalfest för en lokal tillverkare av laminerade glasrutor. Han var 17 år gammal och gjorde nybörjarmisstaget att kliva på för sent i hopp om att publiken fått lite innanför västen och blivit mer lättroade. Men alkohol kan även ha motsatt effekt. Den gör folk oberäkneliga och aggressiva. De flesta i rummet tog ingen notis om honom alls. Men några överförfriskade män i närheten av scenen började håna den blonde unge mannen som drog skämt för döva öron. En av dem gick upp på scenen och försökte ta ifrån Johan mikrofonen. Det uppstod en stunds dragkamp innan den aspirerande komikern lämnade scenen till ironiska applåder och burop. Firmafesten urartade senare i slagsmål. Polisen tvingade rycka ut. När Johan Glans skulle cykla hem stod en grupp kraftigt berusade män och tjafsade i närheten av hans cykel. Polisen syntes inte längre till. Han avvaktade i skuggorna. Först när de skrikande karlarna till sist lämnat området vågade han sig fram för att låsa upp hojen. Han cyklade genom sommarnatten det snabbaste han kunde. Han hade bombat. Men samtidigt var han nu helt övertygad om att han hittat sitt livs uppgift.

Annons

Kalle Lind fortsätter:

– Så länge jag har känt Johan har jag haft ett intryck att det finns en sak han är genuint intresserad av och det är humor. Allt annat i livet tror jag att han ser som ett nödvändigt ont och många gånger inte ens nödvändigt. Att han inte slog igenom tidigare – han hade trots allt hållit på i över tio år när folk började känna igen honom – tror jag beror på att han aldrig hade sålt in sig, aldrig ringt ett samtal, aldrig hållit sig framme på det sättet. Han har kollat på tv och slipat på skämt. Allting annat kan han vara utan.

Johan Glans själv verkar förbluffad över sin egen framgång. Han skämtar gärna om hur han går omkring i stan om dagarna och låtsas göra ärenden när alla andra jobbar. Hur kan en vanlig kille från Eslöv stå på en musikalscen bredvid proffs som Helen Sjöholm och Peter Jöback (i ”Livet är en schlager”) fast han inte alls kan sjunga? Det måste vara ett missförstånd. Under inspelningarna av tv-serien ”Swedish Dicks”, där han och Peter Stormare spelade två svenska detektiver i Los Angeles, hyrde han ett hus strax under Hollywoodskylten i Griffith Park. Han bjöd in sina syskon (lillebror är idrottslärare, lillasyster bibliotekarie) och deras familjer. Istället för att – likt andra ambitiösa svenskar som kommer till Hollywood – försöka slå sig in i industrin verkar Johan mer intresserad av att grilla och göra bomben i poolen med sina barn.

Annons

– Jag gick väl plus minus noll på den säsongen rent ekonomiskt, minns han med ett skratt.

Han såg visserligen till att skaffa sig några tider på Comedy Store, den mytomspunna ståuppklubben på Sunset Blvd. Körde sin rutin på engelska och upplevde att hans svenska accent faktiskt var en tillgång. Men det handlade inte om att försöka slå sig in på den stentuffa amerikanska komediscenen, försäkrar han. Mer att som komedinörd kunna bocka av en legendarisk scen. Bill Hicks, Roseanne Barr, Louis CK, Sarah Silverman, Eddie Murphy, Andy Kaufman, Amy Schumer, Jerry Seinfeld och i stort sett varje komedilegend värd namnet har uppträtt på Comedy Store. Många lysande karriärer har börjat där. Minst lika många drömmar har slagits i spillror.

Johan Glans är nervös över att folk ska försöka övertala honom att göra olika prestigeuppdrag. Som att leda Melodifestivalen sända ett Sommar i P1. 
Johan Glans är nervös över att folk ska försöka övertala honom att göra olika prestigeuppdrag. Som att leda Melodifestivalen sända ett Sommar i P1.  Foto: Lars Pehrson
Annons

Johan Glans har precis fått veta att det inte blir någon inspelning av en tredje säsong av ”Swedish Dicks” i sommar som planerat. Det gör att han inte vet vad han kommer att göra efter den sista föreställningen i Eslöv, bortsett från en ”supershow” med 17 andra i Stockholm Waterfront. Något lite desperat och jagat i komikerns blick avslöjar att han inte känner sig helt tillfreds med tanken på framtiden som ett oskrivet blad. Det som oroar honom är telefonen. Att den ska börja ringa. Att han ska bli tvungen att fatta beslut. Orsaken till att att han är så förtjust i att åka tåg är inte det vackra landskapet som glider förbi utanför rutan eller SJ:s räkmackor. Det bästa med tåg är den dåliga täckningen.

– Jag skyller alltid på den. Hallå? Hallå? Och sen lägger jag på. Jag tror att jag lider av telefonskräck.

Det som gör honom nervös är att folk ska försöka övertala honom att göra olika prestigeuppdrag. Som att leda Melodifestivalen eller någon stor gala på tv. Eller – värst av allt – sända ett Sommar i P1.

Annons

– Enda gången det är roligt är vid tillfället då man får frågan och när programmet i fråga har sänts. Däremellan är det ju bara pest och pina och inte roligt för någon alls. De enda planer han nu har efter att turnén är avslutad är att gå upp på vinden. I familjens vindsförråd på Södermalm i Stockholm har han inrett ett litet kontor. På plankväggarna hänger Karamellodiktstipendiet från 2011 och en signerad poster och ett program från när Monty Pythons flygande cirkus uppträdde på the Hollywood Bowl 1980. Det är en present från den tidigare Monty Python-medlemmen Eric Idle som besökte Malmö när Johan Glans spelade huvudrollen i ”Spamalot”, musikalen som bygger på filmen ”Monty Pythons galna värld”. Mötet med idolen och presenten som kom med posten en tid senare beskriver Johan Glans som ”höjdpunkten i min karriär”.

När alla förväntas brinna för olika frågor, avslöja maktstrukturer och kämpa för en bättre värld bedriver Johan Glans ingen särskild kamp.
När alla förväntas brinna för olika frågor, avslöja maktstrukturer och kämpa för en bättre värld bedriver Johan Glans ingen särskild kamp. Foto: Lars Pehrson
Annons

– Mitt specialarbete från gymnasiet handlar om Monty Python. På ett ställe har jag brådmoget skrivit orden ”mina husgudar” och så en pil.

Johan Glans är en utpräglad nattuggla. Där uppe på vinden kommer han att sitta om nätterna och skriva medan staden och resten av familjen sover. På vad vet han ännu inte. Men telefonen, den kommer han råka glömma nere i lägenheten.

Tåget anländer till Nässjö på utsatt tid. Vi promenerar genom den lilla stadskärnan. På kulturhuset Pigalle provar ljudteknikern akustiken i salongen med plats för 415 betalande gäster. Nere i logen finns en kaffebryggare. Arrangören har köpt bullar. På en galge hänger paljettskjortan till extranumret. Det är två timmar kvar till den första av två utsålda föreställningar. Snart finns det inga fler orter i Sverige kvar att besöka för Johan Glans. Många samhällen har han redan varit i flera gånger. Små stadsteatrar har blivit ishallar. Från en annonserad spelning har det blivit tre utsålda gig samma dag. Försäljningsmässigt ligger han inte långt efter arenagiganterna Gyllene Tider, Kent och Håkan Hellström. Det gör killen med den grå rullväskan som åker tåg kors och tvärs över landet till en av Sveriges just nu största artister alla kategorier.

Annons

Hur kan någon som är så suddig i konturerna vara så populär? Kanske beror det just på det. I en tid då alla ska profilera sig, tycka saker och ta tydlig ställning representerar Johan Glans ingen annan än sig själv. När alla förväntas brinna för olika frågor, avslöja maktstrukturer och kämpa för en bättre värld bedriver Johan Glans ingen särskild kamp. I en tid då ditt ursprung, ditt kön och din sexuella läggning förväntas vara ett politiskt statement, ja, då väljer Johan Glans att inte ha någon utmärkande identitet alls. Han har ingen ambition att verka klok och tänkvärd. Han är bara lojal med humorn. Att tramsa fritt är den enda rättighet han kräver.

Samtidigt gör Johan Glans något som dagens politiker och opinionsbildare bara kan drömma om. Han möter folket. De kommer i massor. Han talar till dem. Det är dubbelt så många människor som har betalat pengar för att se Johan Glans i verkligheten än som följer Jimmie Åkesson på Twitter. Det är också nästan dubbelt så många som köpt biljett till Johan Glans än som har betalt medlemsavgiften i Socialdemokratiska arbetarpartiet det senaste året. Även om det är högst motvilligt så är Johan Glans en av våra mest inflytelserika offentliga personer. Och han står inte för något alls.

Kanske är det själva poängen? Systemen kanske inte håller på att kollapsa riktigt ännu? Folk kanske i själva verket struntar i politikernas och proffstyckarnas larmande moralism och pekpinnar? Allt de vill är att höra en vanlig kille skämta om en ort i Hälsingland med ett verkligt udda namn. Var kan vi egentligen samlas som folk och nation? Jo, i Röven.

Snart finns det inga fler orter i Sverige kvar att besöka för Johan Glans. Många samhällen har han redan varit i flera gånger.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 14

”Vissa kollegor får total ångest av att åka runt så här. Men jag trivs att vara själv.” 

Foto: Lars Pehrson Bild 2 av 14

Orsaken till att att Glans är så förtjust i att åka tåg är inte det vackra landskapet som glider förbi utanför rutan eller SJ:s räkmackor. Det bästa med tåg är den dåliga täckningen. 

Foto: Lars PehrsonBild 3 av 14

Johan Glans och Therese Sandin sammanstrålar i Nässjö.

Foto: Lars PehrsonBild 4 av 14

Komikern Johan Glans förbereder sig inför en föreställning i kultur­huset Pigalle i Nässjö.

Foto: Lars PehrsonBild 5 av 14

Innan föreställningen på Cirkus

Foto: Lars Pehrson Bild 6 av 14

”Att Johan inte slog igenom tidigare tror jag beror på att han aldrig hade sålt in sig, aldrig ringt ett samtal, aldrig hållit sig framme på det sättet”, säger barndomskamraten Kalle Lind.

Foto: Lars PehrsonBild 7 av 14

Therese Sandin värmer upp för Johan Glans. De är på många sätt varandras raka motsatser.

Foto: Lars Pehrson Bild 8 av 14

Johan Glans föreställning ”World tour of the world” hade premiär i november 2016 och avslutas 24–28 april med fem slutsålda föreställningar på hemmaplan i Eslöv.

Foto: Lars PehrsonBild 9 av 14

En sista genomgång av manus.

Foto: Lars PehrsonBild 10 av 14

Framstupa sidoläge nån timme innan det är dags att gå upp på scenen.

Foto: Lars PehrsonBild 11 av 14

Intervju med Smålands Dagblad.

Foto: Lars Pehrson Bild 12 av 14

Johan Glans är nervös över att folk ska försöka övertala honom att göra olika prestigeuppdrag. Som att leda Melodifestivalen sända ett Sommar i P1. 

Foto: Lars PehrsonBild 13 av 14

När alla förväntas brinna för olika frågor, avslöja maktstrukturer och kämpa för en bättre värld bedriver Johan Glans ingen särskild kamp.

Foto: Lars Pehrson Bild 14 av 14