Annons

Så blev Kal å Ada en humorinstitution

”Hur gamla är historierna om Kal och Ada i Göteborg? I dag är figurerna närmast synonyma med staden, och de står staty utanför Liseberg. Har de de funnits på riktigt? Om inte – vem uppfann dem?”

Publicerad
Sten-Åke Cederhök och Sonya Hedenbratt som Kal o Ada 1979.
Sten-Åke Cederhök och Sonya Hedenbratt som Kal o Ada 1979. Foto: TT

Mig veterligen har personerna som sådana inte existerat utan är lokala representanter för en typ av humor som i slutet av 1800-talet var utbredd i många industristäder, inte minst i Storbritannien, som Göteborg hade nära kontakter med.

Kal (som egentligen heter Karl men vars namn självfallet skall uttalas på dialekt) och hans fru Ada, liksom kamraten Osborn och dennes fru Beda, har flera paralleller i Londons cockneyhumor och på music hall-scenen. De tillhör arbetarklassen, är stolta över sin hemstad, dricker gärna för mycket och avspisar utsocknes med avsnoppande skämt.

Det närmaste vi kommer Kal å Adas ursprung är de revyer och teaterföreställningar som var populära i Göteborg i början av 1900-talet. Axel Engdahls revyer utövade en stark påverkan på lokala amatörsällskap, som framförde sketcher med Kal, Ada och andra fiktiva gestalter på repertoaren.

Annons

Den som framför allt gjorde Kal å Ada till ett begrepp var Gunnar Bohman, som skrev visor om dem, vilka publicerades på 1930-talet. Under samma epok blev Kal å Ada huvudpersoner i de många göteborgshistorier som staden kom att förknippas med, och som massmedia gjorde till riksangelägenheter.

Allt sedan dess har Kal å Ada varit en etablerad humorinstitution, något som slutgiltigt slogs fast när statyn utanför Liseberg restes år 1995.

Efter reklamen visas:
Harrisons grundkurs – detta bör du kunna om svensk historia
Annons
Annons
Annons

Sten-Åke Cederhök och Sonya Hedenbratt som Kal o Ada 1979.

Foto: TT Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons