Annons

”Gratisspel” kan kosta tusenlappar: ”Akta er”

”Värsta lurendrejarappen jag sett”. Populära Iphoneappar lockar med gratistester – men testperioderna glider över i abonnemang som kostar över 500 kronor i veckan. Apple har tagit bort en app från App Store efter SvD:s frågor men flera ligger kvar i bolagets appbutik.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Spel i Apples App Store för Iphone utger sig för att vara gratis – men kan snabbt bli extremt kostsamma.

Foto: Henrik Holmberg/TT
Foto: Henrik Holmberg/TT

Appen Slide Roll lockar med en gratis testperiod.

Foto: Skärmdump: App Store

Men den som klickar på ”Start trial now” bör läsa det finstilta: Efter tre dagar börjar app-bolaget dra 519 kronor i veckan från kontot.

Foto: Skärmdump: App Store

Spel i Apples App Store för Iphone utger sig för att vara gratis – men kan snabbt bli extremt kostsamma.

Foto: Henrik Holmberg/TT
Foto: Henrik Holmberg/TT

Appen Slide Roll lockar med en gratis testperiod.

Foto: Skärmdump: App Store
1/2

Spel i Apples App Store för Iphone utger sig för att vara gratis – men kan snabbt bli extremt kostsamma.

Foto: Henrik Holmberg/TT
2/2
Foto: Henrik Holmberg/TT

Flera svenska Facebook-användare har under den senaste tiden fått reklam för spelet ”Slide Roll” i sina flöden – ett enkelt mobilspel som rekommenderas till spelare över fyra år. På App Store har det stått att spelet är gratis - och tillverkaren Jiquan Tan har lockat med en kostnadsfri testperiod.

Akta er! Värsta lurendrejarappen jag sett.

I själva verket kan kostnaden bli 27 000 kronor per år. Den som startat upp appen har möts av ett erbjudande om en testperiod men i det finstilta har det framgått att gratis-abonnemanget övergår till ett premium-abonnemang som kostar 519 kronor i veckan efter tre dagar.

Apples onlinebutik App Store granskar alla appar innan de läggs till i sortimentet. Slide Roll såldes där alldeles nyligen men efter att SvD ställt frågor till Apple meddelade bolaget att de tagit bort appen.

SvD har även frågat Apple om kunder som känner sig lurade kommer få kompensation men bolagets PR-avdelning uppger att bolaget inte kommer svara på några frågor.

Appen Slide Roll lockar med en gratis testperiod.
Appen Slide Roll lockar med en gratis testperiod. Foto: Skärmdump: App Store
Annons
Annons

Men den som klickar på ”Start trial now” bör läsa det finstilta: Efter tre dagar börjar app-bolaget dra 519 kronor i veckan från kontot.

Foto: Skärmdump: App Store

Men Slide Roll är inte den enda appen med liknande erbjudanden. Vid en snabb titt på App Stores topplistor återfinns flera liknande exempel. I App Store står det att ett premium-abonnemang av fotoappen Photo Confetti kostar 8 kronor i månaden. Men de som laddar ner appen erbjuds en tre dagars testperiod som glider över i ett abonnemang på 529 kronor i månaden.

Det ska vara tydlig information till konsumenten, på din beskrivning låter det minst sagt tveksamt

”Akta er! Värsta lurendrejarappen jag sett”, är en av många kritiska kommentarer i recensionerna av appen.

Mobilspelet Brainhex är ett annat exempel. I informationen på App store står det att en prenumeration kostar 8 kronor i veckan men egentligen kostar den 309 kronor i veckan.

Men den som klickar på ”Start trial now” bör läsa det finstilta: Efter tre dagar börjar app-bolaget dra 519 kronor i veckan från kontot.
Men den som klickar på ”Start trial now” bör läsa det finstilta: Efter tre dagar börjar app-bolaget dra 519 kronor i veckan från kontot. Foto: Skärmdump: App Store

Magnus Karpe, jurist på Konsumentverket, säger att ”Slide roll” verkar vara en så kallad ”abonnemangsfälla”. Fällorna lanseras vanligtvis på nätet eller i mejl. Det kan exempelvis vara ett erbjudande om en mobiltelefon för en krona där det framgår i det finstilta att kunden i själva verket ingår ett dyrt abonnemang för en säkerhetstjänst.

– Sådant har vi sett mängder av och det här verkar vara ett liknande upplägg fast i appform, säger Magnus Karpe.

Han säger att dyra abonnemang inte är olagligt men att det är viktigt att företagen är tydliga med vad det är kunden egentligen köper och vad det kostar.

– Det ska vara tydlig information till konsumenten om vad avtalet handlar om, på din beskrivning låter det minst sagt tveksamt, säger Magnus Karpe.

Om ett svenskt företag bryter mot marknadsföringslagen kontaktar Konsumentverket dem och Magnus Karpe säger att de i de allra flesta fallen då rättar sig. Ligger företaget utanför EU är det däremot svårt för myndigheten att göra något.

– Ligger bolaget utanför EU är det svårt för oss att få några verkningsbara sanktioner, då är det sällan vi ingriper, säger Magnus Karpe.

SvD har frågat apptillverkaren Jiquan Tan var de är baserade men inte fått något svar.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons